Ostrava - Společnost OKD Doprava, a.s., druhý největší provozovatel nákladní dopravy v České republice, dále posiluje svou pozici na železnici. Nástupnická firma někdejší dopravní divize ostravsko-karvinského uhelného revíru, v současnosti vlastněna finanční skupinou New World Resources, totiž počátkem srpna podepsala smlouvu o akvizici dalšího významného železničního dopravce: Viamont Cargo. Ta na českém trhu působí od roku 2007 jako samostatná jednotka skupiny Viamont jako stavební firma a provozovatel vnitrostátní i mezinárodní nákladní dopravy. Odkoupením společnosti Viamont Cargo a veškerých jejich aktivit se tak OKD Doprava zase o krok přibližuje největšímu nákladnímu dopravci v zemi, společnosti ČD Cargo; jen v roce 2006 dosáhl objem nákladní dopravy společnosti Viamont 1,5 milionu tun. Kromě komerční železniční dopravy převezme OKD-D v rámci aktuálního kontraktu i provoz vleček skupiny Viamont.
„Rozvoj železniční nákladní dopravy považujeme za jednu ze strategických aktivit, které se hodláme věnovat, a možnost akvizice Viamontu Cargo velmi vítáme,“ komentoval podpis smlouvy Attila Boros, generální ředitel společnosti OKD Doprava. „Viamont Cargo považujeme za klíčovou akvizici v rámci rozšiřování našich aktivit v nákladní dopravě," dodává. V prodeji své cargo divize přitom vidí jasné výhody i skupina Viamont: podle předsedy představenstva české pobočky Luďka Pelešky tento převod umožní Viamontu lépe se soustředit na aktivity související se stavební činností - tedy původní zaměření firmy Viamont, a.s. od jejího vstupu na český trh v roce 1992. Do konce letošního roku si však budeme muset ještě počkat na stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který bude zkoumat koreknost celé této syntézy.
Spojení firem OKD Doprava a Viamont Cargo významně rozšíří počet obsluhovaných destinací v nákladní železniční dopravě. Vedení OKD v čele s finančníkem Zdeňkem Bakalou si od toho slibuje lepší pozici na trhu, který v současnosti v Česku prakticky ovládá ČD Cargo. To se od mateřského holdingu Českých drah oddělilo v prosinci loňského roku a v současné době patří mezi největší evropské cargo dopravce s ročním objemem přesahujícím 90 milionů tun zboží.
Zdroj: Patria Finance, Finanční noviny, Viamont Cargo; Hospodářské noviny
Ad Chikatetsujin:v něčem s vámi musím maličko nesouhlasit.Soukromý sektor bude chtít hlavně zisk,bez ohledu na důsledky,dnes železnice,zítra výroba plyšáků,prostě co nese víc. Jsem technik,technicky myslím a proto vzor technicky vyspělé železnice vidím v SNCF. Máte pravdu v tom,že v železničářích vznikl dojem,že se nic nebude měnit. Jen bych si dovolil doplnit slovo NĚKTERÝM.
Pohlédneme-li k jiné hromadné dopravě, letectví, které také bývalo státním molochem, tak zjistíme, že letadla obsluhují dvoučlenné posádky místo šestičlenných a to s drastickým poklesem nehodovosti, klesla spotřeba paliva s novou technikou a přestože cena ropy od té doby vylezla na mnohonásobek, tak letenka stojí zlomeček tehdejších cen (v poměru ke kupní síle).
Každopádně unitární železnice se ve světě prostě přežily a jen málo zemím se do nich chce rvát pořádný kus HDP, když to soukromý sektor umí udělat za své (zatím bohužel zejména na silnici a ve vzduchu). A přestože nejsem zastáncem čistého liberalismu, tak si myslím, že SILNÁ konkurence je to co může železnici oživit. Já se budu radovat z každého dopravce, který poveze cosi po kolejích. Každopádně čím víc se tomu bráníte, tím víc vás to bude bolet. Strategie EU je jednoznačná a její dotace asi využívat budeme chtít, že...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.