..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   
10.08.2008 (0:30)  
Pořád samý osmičky.. Do konce roku dnes zbýva 143 dní, 1+4+3=8
registrovaný uživatel M 
09.08.2008 (23:58)  
Mimochodem jel vlak "Eurocity" - taky na 8. Wow... Jeste nekdo zna nejake dalsi slovo na 8 pismen, pripadne dve slova na celkem 16?
Fakt "jak u blbejch"...
registrovaný uživatel M 
09.08.2008 (23:56)  
topic - patrne jde o to, ze televizni divak ma pomerne jasnou predstavu, co je cerna skrinka. Az bude reportaz v zeleznicnim magazinu, tak budou na miste odborne vyrazy
registrovaný uživatel Laf 
09.08.2008 (22:38)  
Crash151 & M.Zikmund: 150/151- rychlobrzda + stroj ve vykonu = "automatický odpadnutí smetáků a strojovna bezpečná pro fíru". Rychlobrzda + stroj bez vykonu = nic se nedeje, ale po otevreni dveri do strojovny (na dverich je kontakt) nastava prvni varianta - okamzite uzemneni, "strojovna bezpečná pro fíru". V pripade krize tedy neni nutne vypinat HV
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
09.08.2008 (22:34)  
Chary: Mostovka tam ještě asi nebyla. Spadla mostní konstrukce. Dvě slova, šestnáct písmen. 16:2=8
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
09.08.2008 (22:31)  
V rozhlasových a televizních zprávách blábolí cosi o nalezené "černé skříňce". Zde čtu o tachografu. Nebylo by dobré uvádět přesnou terminologii a používat zažité a správné označení rychloměr či registrační rychloměr.
registrovaný uživatel Spock 
09.08.2008 (22:12)  
Tady ta magnetická brzda pomohla dvojnásob, vůz byl řazen až na konci vlaku, takže podržel i ty před ním od případného štosování...
registrovaný uživatel M 
09.08.2008 (21:39)  
Ad cisla - jasne, vono je to totiz tak, ze kdyz se to posklada a poscita tim spravnym zpusobem, tak vyjde presne to, co si "zakaznik" preje. Aneb sarlatanstvi zdar
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
09.08.2008 (20:44)  
[Miroslav Zikmund] K tomu výraznému snížení rychlosti jistě přispěla i magnetická brzda, kterou má Ampz.
Cca před rokem jsem četl článek v Železničáři, kde břeclavský strojvedoucí zabrzdil cca 20 metrů před nákladním autem stojícím na přejezdu především díky tomu, že souprava byla složena pouze z mzetek ze Siemensu... Takže zbývá doufat, aby se moderní vozy na kolejích objevovaly houšť a houšť...
09.08.2008 (18:48)  
Upřímnou soustrast obětem. Čestné uznání strojvedoucímu, zachoval se nejlíp jak jen mohl. Je to obrovská tragédie pro spolucestující, podnik ČD a ostatní veřejnost. To sou ty zkažený koridory.
ČD za tohle nemohou, musím se jich tentokrát zastat. Vina je jen u vyžírkových stavebních firem. Těm je úplně jedno jakou kvalitou staví, nebo jestli zasahujou rejčem,bagrem do kolejí apod.
Při pohledu na zprávy do novin by člověk brečel, jsem na měkko, utřel jsem si slzu, když jsi uvědomím, že sem s tím mohl jet a že mě třeba zachránila a moje kamarády taky moje stávka cestujících trvající asi 8 měsíců 5 dní 10 hodin a 2 vteřiny.
  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko