..: Nehoda vlaku EC 108 ve Studénce: 7 mrtvých a 65 zraněných :..

Ilustrační obrázekStudénka (Aktualizace 22:00) - Tragédie těžko uvěřitelných rozměrů se stala dnes dopoledne na 2. koridoru v žst. Studénka. Krátce po 10. hodině totiž na přerovském zhlaví dopadla část opravovaného silničního mostu přímo před projíždějící EC 108 Comenius z Krakova do Prahy. Vlak následně vykolejil. Souprava se v tu dobu pohybovala v úseku s traťovou rychlostí 140 km/h. Podle nejnovějších informací bylo z poškozených vozů vyproštěno 5 mrtvých, dva lidé zemřeli následně po převozu do nemocnice. Dalších nejméně 65 lidí bylo zraněno, z toho 13 těžce. Zraněné cestující rozvezli záchranáři do všech okolních nemocnic. Na místě zasahovalo celkem 20 hasičských jednotek a všechny dostupné vozy záchranné služby. Vyproštování osob ze zničené soupravy je v této chvíli dokončeno a probíhá technická obhlídka místa neštěstí. Škoda se předběžně odhaduje na 121 milionů korun, čtyři osobní vozy jsou zcela zničeny.

Původní předpoklady o vyšším počtu mrtvých se naštěstí nepotvrdily; velké množství lidí nicméně i nadále zůstává v kritickém stavu v okolních nemocnicích. Jako nejpravděpodobnější verze událostí se jeví zřícení pomocné konstrukce při jejím přesunu vinou vadného úchytu. Ta se zhroutila těsně před průjezdem vlaku a následně do ní narazila lokomotiva 151.018 a způsobila tak stržení celého mostu. Čtyři vozy soupravy vzápětí vykolejily na troskách, zadní část zůstala stát poškozená na kolejích a cestující z ní mohli vlak opustit zadními dveřmi. Nejvíce zasažená dvojice vozů zůstává v obležení záchranářů, místo je zcela uzavřeno policií. Do Studénky míří těžká technika včetně armádního vyprošťovacího tanku, která bude poškozené vozy odstraňovat z kolejiště.

Vlakem cestovalo na 400 lidí, mezi nimi i bylo mnoho mladých cestujících, jedoucích na koncert heavymetalové skupiny Iron Maiden do Prahy. Na místo neštěstí se postupně začali sjíždět příbuzní obětí a zraněných. Pro čekající příbuzné a známé byla otevřena krizová centra a telefonní linky. Spojem EC 108 zřejmě cestovalo až 9 desítek cestujících z Polska. Pomoc nabízí jak PKP, která o neštěstí pravidelně informovala v průběhu dne, tak i polská vláda. Do Studénky přijel i polský premiér Donald Tusk, jenž se zde setkal s hejtmanem Moravskoslezského kraje Evženem Tošenovským, premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem. V rozporu s informacemi některých médií nejsou potvrzeny žádné oběti polské národnosti.

Podle vyjádření Drážní inspekce strojvůdce zaznamenal pohyb mostní konstrukce již při průjezdu stanicí Studénka a následně použil rychlobrzdu, která snížila rychlost vlaku ze 134 na 90 km/h, a stihl se schovat ve strojovně. Data získaná z tachografu lokomotivy tedy značně zpřesňují původní informace, podle kterých střet proběhl v rychlosti 120 km/h a poukazí na to, že rychlobrzda měla ještě před nárazem značný účinek.

České dráhy ani SŽDC přitom stavební firma o prováděném přesunu konstrukce neinformovala, a tak se v kritickém úseku jezdilo bez jakýchkoli rychlostních omezení. Kromě soupravy EC 108 vykolejily i tři vozy nákladního vlaku na vedlejší koleji. Traťový úsek koridoru je neprůjezdný a škoda na infrastruktuře činí asi 10 milionů korun. Stavební společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava ve svém prohlášení vyjádřila hluboké politování nad tragickou událostí. Aktuální práce na mostní konstrukci pro ni zajišťoval subdodavatel, podle vyjádření vedení se však odpovědnosti nezříká. Na přesné určení příčin neštěstí je ale podle policie a inspektorů DIČR zatím příliš brzy.

Vyšetřování bude dnes probíhat až do pozdních nočních hodin. Kriminalisté a inspektoři si vyžádali veškerou potřebnou stavební a projektovou dokumentaci od stavebního úřadu a stavební firmy. Na místo byl povolán geometr, který připraví 3D model místa havárie. Drážní Inspekce po vyhodnocení dat z registračního rychloměru lokomotivy určila, že souprava do zříceného mostu najela rychlostí 90 km/h.

Mimořádná opatření v osobní dopravě

  • Vlaky jedoucí na Slovensko budou odkloněny přes Horní Lideč;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Prahy přes Krnov;
  • Vlaky jedoucí do Polska z Vídně přes Valašské Meziříčí.
  • Rychlíkové spoje Brno – Bohumín jsou ukončeny ve stanici Suchdol nad Odrou, stejně jako osobní vlaky v relaci Přerov – Bohumín. Dále je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Suchdol nad Odrou – Studénka, odkud jezdí do Bohumína kyvadlové soupravy tvořené elektrickou jednotkou 460 a dvěmi lokomotivami řady 749.
  • Na trati 325 končí osobní vlaky ve stanici Sedlnice, odkud jsou cestující do Studénky přepravování autobusy.
  • Cestující mezi Olomoucí a Ostravou mohou až do 24.00 využít spoje SuperCity bez zakoupení místenky.
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Všechny nemocnice v okolí i nadále vyzývají dárce krve o pomoc při zvládání krize. Ve stanicích Praha Holešovice (ČD Lounge) a Ostrava hl.n. otevřely České dráhy krizová centra, která poskytují aktuální informace a psychologickou pomoc příbuzným cestujících spoje EC 108. Zřízeny byly rovněž telefonní linky s čísly 974 723 201 a 974 723 202 pro příbuzné cestujících.

Text aktuality bude i nadále upravován podle dostupných informací.

Zdroje: Českénoviny.cz/ČTK, Drážní inspekce, iDNES.cz, iŽURNÁL; Námět: Mato

Ilustrační foto: DIČR; Foto z místa: Martin Grill; Foto odklonu: Icetiger

Text: Redakce ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 8.8.2008 (20:47)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2008 (17:11)  
babilon: šak to byla jen narážka na náhlý výron numerologických souvislostí, kde se ve všem viděly osmičky.

Možná lepší si dělat legraci ze zaručených numerologických závěrů, než komentovat ubohost žurnalistické práce médií.

Aby si to někdo nevykládal zle, stala se tragedie, vyžádala si lidské životy a materiální škody, záchranné složky se zachovaly jak měly a tím to seriozní končí.

Šotoušské debaty o tom, jak rychle skončí banán v peci a zda vůbec jsou logické, stejně jako diskuse o odklonech a pod. Ale aby se reportér ptal místopředsedy vlády, co si myslí o práci záchranářů je snad ta nejzbytečnější otázka. To se spíš měl zeptat "Co tu vůbec děláte, když tu jste platnej jak mrtvýmu zimník? Na vládě to budete probírat už 20.8.? Tak rychle!? Co tam asi tak chcete probírat?" Ptát se opakovaně na vysokých postech (hejtman, mluvčí drah, mluvčí stavební firmy) zda budou odškodňovat a vždy se dozvědět, že je neprve nutno spočíst škody, vyšetřit příčiny a viny, a pak teprv dělat další závěry, a přesto se znova na totéž zeptat... Vlak smrti! Nebýt zpoždění tak žili! Vivat novinařina :-(
09.08.2008 (16:51)  
crash151 : u 150/151 není vstup přímo ze stanoviště do strojovny blokován. Za dveřmi ze stanoviště je vlastně "předsíň", pak je teprve blokace vstupu "drátěnou" sítí, takže pokud je lokomotiva pod napětím, síť je blokována a svítí tam červené světlo.
Jaká je vazba mezi brzdičem DAKO-BSE při použití rychlobrzdy a hlavním vypínačem to bohužel nevím, ale lze předpokládat, že strojvedoucí stačil stisknout vypínací tlačítko HV a tím je strojovna v beznapěťovém stavu.
V okamžiku, kdy strojvedoucí vstupoval do strojovny tak už v troleji patrně napětí nebylo, protože dotykem kovové konstrukce mostu o trolej došlo ke zkratu a tudíž beznapěťovému stavu.

K tomu výraznému snížení rychlosti jistě přispěla i magnetická brzda, kterou má Ampz.

Věčná škoda, že jsem v době vysílání UK už byl mimo PC, že bych se se zájmem podíval na přehled výluk, zda na trati 270 byla plánována nějaká výluka.
Výluku, včetně napěťové je nutné objednávat se značným časovým předstihem, aby se jednak zpracoval výlukový rozkaz, pokud nejde o nějakou standardizovanou výluku - tzv. SROV předem zpracovaný pro opakující se výluky za účelem pravidelné údržby, výluka se zahrnuje do čtvrtletního plánu výluk, pak se upřesňují měsíční plán výluk a konečně týdenní plán. Zmocňovací DPS na výluku se vydávají zpravidla ve středu a čtvrtek předchozího týdne.

Vzhledem k přechodu činností odvětví infrastruktury na SŽDC s.o. se celá věc dnes ČD vůbec netýká
09.08.2008 (15:44)  
Chary: Proč nějaká sybila neřekla

Třeba k meteorologům chodí od podobných individuí "zaručené zprávy" o velkých povodních několikrát ročně (s požadavkem, aby se vypustily přehrady). Kdyby to někdo bral vážně, tak máme přehrady trvale bez vody.
09.08.2008 (14:00)  
Chary: Jestli se nemýlím, tak na řazení je Banán + 3*Bpee + 6*Bee + WRm + Ampz :D

chickadee: (musím odpovědět podobně jako Chary = :D)
; ale u všeho by se toho tolik nenašlo - jde jen o shodu náhod.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2008 (13:38)  
chickadee: ;-)
09.08.2008 (13:30)  
2Charry a spol.:Sorry, ale takhle se po aplikaci zakladnich aritmetickych operaci da z cehokoliv odvodit v podstate jakekoliv cislo, kdyz se clovek snazi.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2008 (13:23)  
Na tom vlaku jel "banán bpee bpee bee bee bee bee bee wrm ampz" (podle řazení), to je 35 písmen, 3+5=osm!

Ten vlak byl předem předurčen k záhubě, proč žádný numerolog nevaroval? A který bude další? Nebo jsou všichni numerologové jako meteorologové, že vědí přesně jen jak bylo a proč?
09.08.2008 (13:23)  
Jo a ještě: vlak zpomalil před nárazem z 134 na 90 km/h, to jest o 44 km/h ; 4+4= 8
:D
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2008 (13:01)  
Ještě mě napadlo, že na ty koleje spadla mostovka (8!)
(doufám že to mám dobře, nejsem stavař...) a fíra (neznáme jméno, určitě "vhodný" počet písmen) byl z "DKV Praha Vršovice" (16 písmen, to je dvakrát osm!)
09.08.2008 (13:01)  
Chary: zapomněl. "A spodek, pane, spodek, to je ďábel" ;-)
  1 2 3 4 5 ... 33      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko