..: Jeden kilometr vysokorychlostní trati může Česko stát 300 až 600 milionů korun :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Zhruba za 8 let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí (dále VRT). Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 milióny korun, ale celkovou částku lze těžko vyčíslit. Podle údajů ministerstva se nově postaví 700 až 800 kilometrů tratí a dalších 400 prodělá modernizaci. "Investiční náklady na kilometr jsou dány typem terénu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. "Úseky v rovině vyjdou levněji než ty v kopcovitém terénu, kde je vyšší podíl mostů nebo tunelů".

Podle Šlegra je cena za kilometr VRT srovnatelná s kilometrem dálnice. "Nejedná se o stavby, které by se z tohoto pohledu vymykaly náročnosti investic do dopravní struktury, které jsou realizovány již v současnosti," uvádí. Také ministr dopravy Aleš Řebíček předpovídá dobrý průběh investic a říká, že problémy s investicemi mohou vzniknout u jakéhokoli projektu, ale u takto nadnárodního je nepředpokládá. Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou.

"Evropa je na nohou, poptávka po rychlém spojení bude narůstat a nebe má také nějakou konečnou kapacitu. Proto se už dnes přemýšlí o nových možnostech," vysvětluje důležitost VRT Řebíček. Na českých kolejích už se konkurence pro letadla projíždí zhruba měsíc. Až do září se na zkušebním okruhu nedaleko Cerhenic u Kolína testuje francouzský rychlovlak AGV.

Cena jízdenky

Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," říká proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Zdroj: iDnes.cz


Adys Poslat mail autorovi | 14.7.2008 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
19.07.2008 (11:23)  
M: právě že ne...
registrovaný uživatel M 
19.07.2008 (10:04)  
pekar - a vede to pres Pacov?
registrovaný uživatel pekař 
19.07.2008 (8:46)  
stoupa: hmm, to že jsi neslyšel, neznamená, že není. Existuje projekt Paris - Wien - Bratislava, psalo se o něm na i Vlaky.net.
registrovaný uživatel M 
19.07.2008 (2:22)  
Tomasi Zarubo, ty drogy, ktere beres, jsou skodlive...

Mozna bysme mohli udelat VRT trat Hamburg-Berlin-Dresden-Praha-Ricany-Benesov-Vlasim-Tabor-Pacov-Pelhrimov-Humpolec-Jihlava-Trebic-Mezirici-Bites-Brno-Wien. Mozna to bude mit nevyhodu, ze jednotlive malinkate odbocky, ze kterych pochopitelne nebude problem dokoncit cestu, celou "VRT" trasu prodlouzi nad delku trasy EC pres Trebovou, ale co uz. Hlavni je, ze to bude VRV:-)

PS: Zradci to nebudou, ale proc by se ty vlaky mely vracet na svou trasu a neco dokoncovat? Vzdyt dojizdeni z Vysociny vlaky (a ne jenom jeden denne) vlaky zaplni z 70%... Jsi psal...

Mezi Frankfurtem a Hamburgem jezdi ICE v hodinovem intervalu. Tomas Zaruba je ale presvedcen, ze kdyz VRT povede pres Pelhrimov a Pacov, tak se tyhle vlaky u nas naplni kazdou klidne i pulhodinu. Jestli jsem neco pochopil spatne, tak se omlouvam, ale pochopitelnost a srozumitelnost tech jeho textu je primo umerna jejich myslence:(
18.07.2008 (20:18)  
No já hlavně nevím, o čem jako tato debata je. Pokud si pan M představuje, že vlaky co z VRT někam odbočí jsou coby "zrádci" zbaveni práva se vrátit a cestu dokončit, z čehož vyvozuje extra linky pro každé jedno z napojených míst, pak to asi nemá cenu dále komentovat.

Vážně si myslíte, že vlak typu (například) Praha - Benešov - Pelhřimov - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno s celkovou jízdní dobou asi 2 hodiny se nezaplní v kratším než hodinovém intervalu? :-DDD
Urychlením "jižního tahu" asi o 2 hodiny (přes Tábor) se nedosáhne podílu na přepravě opravňujícího například 60 nebo 30 minut intervalu, což tzv. "efektivitě investice" zcela jistě nepomůže? :-)

A tak dále.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
18.07.2008 (19:59)  
Souhlasím, že připojení "Vysočinských" měst na Prahu s dojezdem 30-40 minut, v hodinovém taktu by umožnilo denní dojíždění do zaměstnání i škol. Ale kolikero lidí opravdu?

Srovnej Německo: 84 Mega obyvatel. Města se zastávkou ICE notně nad 100k (povětšinou). Síť S-Bahn perfektní - ovšem Berlin, úplná placatina, jizdné 2,10 EUR pásma A+B, 3,5 Mega obyvatel + hafo dojíždějících. Tedy výrazně větší síla milých platících, vyšší jízdné i kvalita / četnost obsluhy. Slaběji osídlené regiony mají iba kvalitní RB, potažmo RE, nebo auto/autobus. Ano, je zde svoz busy ku dráze (nezřídka bus DB). Čerstvá zkušenost - Krumbach - Günzburg BR 642 - velmi přijemné a ač lokálka, doba srovnatelná s gumokolem, velké pohodlí. Jízdné 4,90 EUR ("táta+syn").

Oproti tomu Rakousko - má srovnatelnou hustotu obyvatelstva jako my. Neslyšel jsem o VRT. "Zapůjčili" ICE-T. Určitě je pohodlnější, než Pinďa.

Bohužel, páni bankéři touží po návratnosti prostředků výrazně rychlejší, než by byla u VRT mimo města (200 k a více) možná a i pak bez záruky. (Neplačte, i jiné obory jsou potrefeny - třeba energetika; návratnost 10-15 let nevoní, tak muší být "příspěvek na úhradu fixních nákladů" vyšší, tedy i cena).
registrovaný uživatel M 
18.07.2008 (19:34)  
Promin, z Pelhrimova se vlastne tech vlaku zaplni pet... nebo deset?
18.07.2008 (19:12)  
Jeden vlak denně???
registrovaný uživatel M 
18.07.2008 (19:09)  
Podle mne by mohli trasu Pelhrimov-Praha jezdit i specialni vlaky bez prestupu. Jeden vlak (par vlaku) by mohl byt Pelhrimov-Praha, dalsi VelMez-Praha a Jihlava-Praha v (alespon) hodinovym taktu.
Za zvazeni pak stoji prime vlaky (a koleje tam) ze Zdaru, Trebice, Telce a HalvBrodu. Je totiz bezpochyb, ze dat pul giga kvuli jednomu vlaku denne je vyborna investice a v tehle regionech jsou (deseti)tisice potencionalnich zakazniku.
18.07.2008 (18:39)  
Jelikož by byl například Pelhřimov cca 30-40 minut z centra Prahy, očekávám nárůst dojížďky naprosto masivním způsobem, přičemž podíl vlaku na ní někde kolem 70%.
Řeči o tzv. "elitních" relacích bych přenechal vysoko postaveným šotoušům - suma cest typu "Pelhřimov - Praha, Znojmo - Jihlava, Velké Meziříčí - Brno", popř. "Jihlava - Brno, CB - Jihlava, Praha - ZR, Brno - Praha", tedy denní dojížďky, bude asi desetkrát silnější než suma "Berlín - Vídeň".
Vsadí se snad někdo, že to bude naopak?

Prostě ta vazba na zahraničí je hezký bonus, kterým se to dobře okecává, ale těžiště přeprav a tedy smysl trati leží především v relacích vnitrostátních, zejména kratších. Ty samozřejmě nevyžadují trať na 300-360 km/h, stačilo by 160-200 km/h, ale novostavba je třeba. A nemá-li být na 40-60 km/h a kopírovat terén, tak už je skoro jedno na jakou rychlost se postaví - a zde se tedy bere zřetel na ty dálkové relace, kde se už i rychlost projeví podstatně.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko