Česká republika - Zhruba za 8 let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí (dále VRT). Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 milióny korun, ale celkovou částku lze těžko vyčíslit. Podle údajů ministerstva se nově postaví 700 až 800 kilometrů tratí a dalších 400 prodělá modernizaci. "Investiční náklady na kilometr jsou dány typem terénu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. "Úseky v rovině vyjdou levněji než ty v kopcovitém terénu, kde je vyšší podíl mostů nebo tunelů".
Podle Šlegra je cena za kilometr VRT srovnatelná s kilometrem dálnice. "Nejedná se o stavby, které by se z tohoto pohledu vymykaly náročnosti investic do dopravní struktury, které jsou realizovány již v současnosti," uvádí. Také ministr dopravy Aleš Řebíček předpovídá dobrý průběh investic a říká, že problémy s investicemi mohou vzniknout u jakéhokoli projektu, ale u takto nadnárodního je nepředpokládá. Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou.
"Evropa je na nohou, poptávka po rychlém spojení bude narůstat a nebe má také nějakou konečnou kapacitu. Proto se už dnes přemýšlí o nových možnostech," vysvětluje důležitost VRT Řebíček. Na českých kolejích už se konkurence pro letadla projíždí zhruba měsíc. Až do září se na zkušebním okruhu nedaleko Cerhenic u Kolína testuje francouzský rychlovlak AGV.
Cena jízdenky
Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," říká proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.
Zdroj: iDnes.cz
| 14.7.2008 (10:00)
A už je to tady! Výkřiky nadšení. Dnes jede i jídelňák!
Krátký stav euforie skončil a vše se vrací do původního ospalého klidu.
1s reportáž ze stanice Brno hl.n., rok 2020 (opsaná z jistého italského filmu)
Ovšem vzhledem k tomu, že provoz jistojistě bude na komerční bázi jsem zvědav jak to bude ze strany dopravce. Nedovedu si moc představil jak naše držgrešlovité ČD kupují desítky kusů nějakého nástupce jednotky ICE3, ač třeba částečně zadotované fondy EU... Abychom se pak nestali seconhandem ojetých ICE1 a podobných typů (třeba shinkanseny 0 jsou již úplně vyřazené, třeba ještě všechny nerozřezali) :-))) No, doufám, že to někoho nenapadne a alespoň v tomto segmentu železnice vykročí do 21 století, doufám...
VRT potřeba rozhodně budou a pro naší železnici je to jedna z posledních obrovských šancí, kterou by měla chytit za pačesy, ač na poslední chvíly. Ceny ropy půjdou pořád nahoru a jednoho dne přijde situace, kdy letecká doprava přestane zvládat dělat skokana po Evropě za hubičku - bohužel to půjde s kopce u s nenahraditelnou dálkovou leteckou dopravou. V té době ale půjde do útlumu i hospodářství a na nějaké VRT určitě nebude pomyšlení.
Hlavně to chce přestat uvažovat lokálně, protože aby se VRT stavěly na poskakování Praha - Brno nebo Plzeň, to by nemělo valný význam. Důležité to bude zejména pro dálkové cestování. Místní cestování bude jen malý bonus, ale cena jistě nebude tak úplně lidová, proto také důvod modernizovat a udržovat konvenční tratě v co nejlepších parametrech. Každopádně, kdyby začala existovat možnost být z Prahy v Berlíně nebo ve Vídni za 1,5 - 2 h místo půldenního cestování, obrátila by se k železnici obrovská klientela, která v současné době zná vlak jen jako něco co tu a tam zdržuje na přejezdu. Bude bohatší volba, letadlo, VR vlak, pomalé auto a nebo (relativně) levný běžný vlak.
Edit: koukám, že Rail 2005 současně napsal příspěvek v podobném duchu.
Vzhledem k tomu, že žijeme v době počínající ropné krize, tak ve velmi blízké době může mít letecká doprava ukrutné problémy. My (alespoň tady v Evropě) na ní musíme být připraveni. Vysokorychlostní železniční doprava je řešením. A pokud někdo direktivně stanoví, dávejte 80% všech prostředků vyčleněných na dopravní infrastrukturu právě do VRT (a vozidel pro ně), tak to prostě tak bude.
A cena? No nebude to rozhodně pro žádné socky. Vždyť to bude mnohdy náhrada leteckého spojení.
VRT někudy vést musí. A nějaká určitě povede zkrz Českou republiku, protože kupříkladu spojit velká města jako Berlin a Wien je nejkratší právě přes nás. Při té příležitosti se napojí Praha a možná se ještě udělá nějaká ta další odbočka na naší železniční sít. Primárně však bude sloužit k dopravě mezi velkými evropskými městy. Opravdu si nelze dělat iluze, že by nějaký vlak zastavoval někde na Vysočině nebo jinde, mimo Prahy a možná Brna (to Brno se tam zcela jistě protlačí). A jestli bude rozumně navržená odbočka z VRT do blízkého města, kupříkladu na Jihlavu, tak tam možná zastaví jeden vlak ráno a jeden vlak večer, tak jak tomu je kupříkladu ve Španělsku nebo ve Francii.
Příkladem tohoto může být spojení TGV Paris - Tours (St-Pierre-des-Corps), kdy je na LGV Atlantique zastávka Vendome-Villiers-sur-Loire a staví tam denně jen 3 vlaky v každém směru. Zbytek jede prostě durch.
Proc?
Letadly taky litaji jen milionari?
Spoje na VRT budou alternativou k mezinarodni letecke osobni doprave, nikoliv k brnenskym expresum, rezijce a elisce.
semik:
na jednu korunu to v ceskem ICE urcite nevidim:) Business klientela nepotrebuje cenu za korunu, ale aby to jelo vcas, rychle a nebyl to dobytcak, coz s trema zavrenyma ocima splnuje pendolino na severni vetvi a urcity prostor pro vnitrocestujici tu podle mne na VRT je. Kdovi kolik bude stat za 10 let ropa.. Rozhodne bych ale k provozovani VRT nepripoustel CD ani zminenou skodu a pars, pokud to nebude nezbytne nutne a pokud nechceme jeste vice poskodit jmeno ceske zeleznice, pokud jeste nejake ma...
Zakladnim problemem ale je, ze se rozkrada stat a vsechny lobby se snazi samozrejme na neobratnem ceskem state vydelat
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










