..: Jeden kilometr vysokorychlostní trati může Česko stát 300 až 600 milionů korun :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Zhruba za 8 let by cesta vlakem z Prahy do Brna mohla trvat necelou hodinu. Počítá s tím ministerstvo dopravy, které plánuje zprovoznit přes 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí (dále VRT). Cena za jeden kilometr by se měla pohybovat mezi 300 až 600 milióny korun, ale celkovou částku lze těžko vyčíslit. Podle údajů ministerstva se nově postaví 700 až 800 kilometrů tratí a dalších 400 prodělá modernizaci. "Investiční náklady na kilometr jsou dány typem terénu," uvádí náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. "Úseky v rovině vyjdou levněji než ty v kopcovitém terénu, kde je vyšší podíl mostů nebo tunelů".

Podle Šlegra je cena za kilometr VRT srovnatelná s kilometrem dálnice. "Nejedná se o stavby, které by se z tohoto pohledu vymykaly náročnosti investic do dopravní struktury, které jsou realizovány již v současnosti," uvádí. Také ministr dopravy Aleš Řebíček předpovídá dobrý průběh investic a říká, že problémy s investicemi mohou vzniknout u jakéhokoli projektu, ale u takto nadnárodního je nepředpokládá. Peníze jsou vždy jen otázkou priorit a tento typ projektu ve chvíli, kdy se přiblíží realizace, jistě bude mít prioritu docela vysokou.

"Evropa je na nohou, poptávka po rychlém spojení bude narůstat a nebe má také nějakou konečnou kapacitu. Proto se už dnes přemýšlí o nových možnostech," vysvětluje důležitost VRT Řebíček. Na českých kolejích už se konkurence pro letadla projíždí zhruba měsíc. Až do září se na zkušebním okruhu nedaleko Cerhenic u Kolína testuje francouzský rychlovlak AGV.

Cena jízdenky

Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," říká proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Zdroj: iDnes.cz


Adys Poslat mail autorovi | 14.7.2008 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
22.07.2008 (11:42)  
2 TZ:

Domnivam se, ze Vase pojeti "ve prospech neprilis lidnatych obci na Vysocine" je opravdu velice tendencni.

Priklad: Pro spojeni velikych mest na nejnovejsi VRT v Nemecku vznikla vice mene umele na politickou objednavku stanice "v relativnim uzemi nikoho", do niz je provaden svoz z onech mensich obci. Pres pocatecni zajem lokalni frekvence klesa.

Receno jinak: Radeji vrazit zopar miliard do povyseni Bustehradky Praha Masarykovo - Kladno na kapacitni i rychlejsi (nezamenovat s VRT) primestskou trati s pripojenim na letiste Ruzyne a potencialem Louny - Chomoutov, nez protinat krasnou prirodu "jizni" casti Vysociny novym stavebnim dilem.

A v meste s 15k bych asi stavel s Sp (2-3 pary denne), R tak 1 par (pokud by pocet platicich uhradil v jizdnem i vicenaklady na opakovany rozjezd - lze resit i dotaci kraje), bylo-li by proc tak treba i patecni, sobotni a nedelni (tydeni pendleri a rekeace)

PS: Projekt z let 193X - 194x na "VRT" o rozchodu 3 metry uvazoval spojeni Berlina pres Prahu s Vidni zhruba pres Velenice - Gmünd. Doklad: Sbirky DB Museum Nürnberg
21.07.2008 (20:57)  
Neumíte číst? 70% se týkalo podílu vlaku na dané relaci, když je podstatně rychlejší než auto (dnes v průměru 15%).

Navíc koukněte na web ČSÚ: Vyjížďka z menších míst je mnohem větší než z velkých (logicky) - až cca 30% obyvatel, velká města asi 5%. Takže ty rozdíly v počtu obyvatel by musely být skutečně (několika)řádové, aby se dalo mluvit o zanedbatelnosti vůči Praha - Brno. Ostatně, jinak by ani nemohla fungovat příměstská doprava.

Stavěl byste v 15k místě se Sp/R (mimo příměstské pásmo) vlakem na jiné trati? Asi ano, že. A proč by tentýž segment měl být najednou vnímán jinak, jen proto že se shodou okolností pohybuje po kolejích kde některé vlaky mohou jet velmi rychle?

Jo a neodpověděl jste, který z bodů mé úvahy zpochybňujete.
registrovaný uživatel M 
20.07.2008 (22:59)  
Teoreticky jo - treba Telc (kdyby byla po ceste) apod. Ale flek na mape s 15K, kde je akorat krematorium, tak to fakt ne...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
20.07.2008 (20:38)  
Souhlas s M.

VRT je lákavá, ale opravdu bych ji nespojoval s obcemi pod 100k (lépe 200k) "platících" obyvatel.

Jako fór si vzpomínám na myšlenky "Alvégu" či co vystrměném nad středním dělícím pásem dálnice.
registrovaný uživatel M 
20.07.2008 (16:08)  
Velky Mezirici, Pelhrimov a dalsi diry: Protoze je jasne, ze pulhodinova dojizdka do Prahy nesmirne zvysi poptavku po dojizdeni do Prahy a lide z 15K mest budou tvorit 70% cestujicich, tak lze zridit zastavky i Rantirove, Rancirove, Beranovech, Mesine, Polne, Jenikove. Souhlas? Jestli ne, tak prosim duvod, proc by VRV nemely zastavovat ve Velkem Beranove, protoze cim vice zastavek, tim vetsi zaplnenost a prenesene tim mensi intervaly mezi spoji. Diky

Takze jeste jednou prosim - proc by VRV nemely zastavovat ve Velkem Beranove. Jestli bude odpoved, ze by tam zastavovat mely, tak trvam na tech drogam, vazenej eTomasi eZarubo...
20.07.2008 (12:52)  
Drogy...?! Hele váženej eM, zklidníme to trochu. Teda leda byste psal o sobě, zejména pokud jde o to prodloužení trasy.

1) Je nutné stavět obchvaty nejzatíženějších úseků ("falešné čtyřkolejky"). Ty se nachází především v úsecích kolem Prahy a Brna. Shoda?
2) Protože směr východní Čechy je /byl by při plném uplatnění např. pásmového provozu u Prahy a podobně/ na dvojkolejku sám o sobě a šestikolejný příjezd Běchovice - Libeň - Wilson není možný a trasa přes Malešice je neupravitelná do rozumných parametrů (i když ten rozplet Blatov by byl FAKT zajímavý ;-) ), je nutné přijet s případnou VRT od Benešova, což je v souladu s potřebou čtyřkolejné 221. Shoda?
3) Jelikož nové nádraží dementně zruší separaci nákladního průtahu Brnem, nějaký "superobjezd" pomocí VRT (= pomalejších kolejí na témž tělese) v trase cca Modřice - Osová Bitýška by se hodil, v souladu s požadavkem na možnost zahustění S-Bahnu Brno a rychlejší napojení ZR - Brno. Shoda?
4) Dejme tomu že je snaha o nové rychlé spojení Praha - Brno (pod hodinu), neb současná trasa by i při opětovné přestavbě 260 nebyla k ničemu především z kapacitních důvodů. Jelikož trasa přes Benešov a cca Velké Meziříčí je jasně daná, nenapojit Jihlavu by bylo tak trochu něco jako mít poloprázdné letadlo a neumožnit těsně před odletem odbavení cestujícího za podstatně sníženou cenu. Shoda?
5) Když už stavíme dlouhou novostavbu, tak ať je na pořádnou rychlost. Shoda?
6) Když ta trasa vede přes V. Meziříčí, tak tak uděláme předjízdné koleje se zastávkou, což navíc stojí pakatel a přitáhne to pěkných pár cestujících. Obdobně Pelhřimov. Shoda?
7) Jelikož se přiblížíme Pacovu co by kamenem dohodil, proč neudělat odbočku směr Tábor a napojit tak jižní Čechy na Brno nesrovnatelně rychleji (zde na rychlost cca 120 km/h více méně po současné trati). Shoda?
8) Když jsme v Jihlavě z Prahy za nějakých 50 minut (Vmax 200 km/h), to bychom ale byli pitomci zahodit šanci na spojení Znojma, že? Protože je to významný směr kde přestupovat asi ne-e, tak tedy dráty (vhodné současně s úpravou pro klopidla do Okříšek, neb totální přestavbu trati zde nelze odůvodnit - ostatně právě proto ty TISy nebo jiná klopidla jsou). Když už dráty, proč na současné trase, která nikoho neobsluhuje - spojením relací "Třebíč" a "Znojmo" do jedné získáme možnost lepšího využití jedné konkrétní linky a tedy lepší možnost dosáhnout rozumného intervalu s ohledem na kapacitu VRT. Shoda?

A tak dále. Pro zajímavost, délka trasy 210 km (asi 100 GKč). Suma délky odboček (v nižších parametrech) asi 50 km. Já to tedy beru.
registrovaný uživatel pekař 
19.07.2008 (23:49)  
Tak pokud by tenhle vlak přetahoval lidi z jiných dopravních prostředků, tak bezslevoví.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.07.2008 (23:10)  
2 M a pekar:

To bude efektivní, afšak ne podbízivé minoritním lokálním zájmům. Jsou taqm alespoň plně platící zákaznící, nebo jen slevoví, neřku-li režijní...
registrovaný uživatel M 
19.07.2008 (18:41)  
pekar - tak to je spatny, to nebude efektivni
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.07.2008 (14:56)  
2 Pekař:

A vo vo tom to je, že přes Pacov, ani malá Horno/Dolnorakouská městečka to nevede a nepovede.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko