Bedous - Kdysi slavná trať, spojující Španělsko s Francií přes stanici Canfranc, položenou v nadmořské výšce 1195 m, upadla v 80. letech minulého století téměř v zapomnění. Osobní doprava v úseku Oloron-Sainte-Marie - Canfranc skončila v roce 1980 a o několik let později i doprava nákladní. Od té doby trať chátrá a místy připomíná džungli, některé části infrastruktury byly v průběhu času rovněž rozkradeny. Vyznačuje se četnými viadukty, tunely a sklony místy dosahujícími i 50 promile. Nejvyššího bodu, 1212 m nad mořem, trať dosahuje ve vrcholovém hraničním tunelu Somport, který má délku 7874 m. A ani okolní úseky, které zůstaly v provozu, neodpovídají parametrům 21. století.
Španělský úsek Huesca - Canfranc není elektrifikován a je osazen iberijským rozchodem 1668 mm. Jsou zde provozovány 2 páry vlaků vedených dieselovými jednotkami v relaci Zaragoza - Canfranc. Francouzská část Pau - Canfranc má standardní UIC rozchod 1435 mm. Jediným provozovaným úsekem v dnešní době je Pau - Oloron-Sainte-Marie, který je elektrifikován stejnosměrnou soustavou 1500 V. Osobní doprava je organizována v rozsahu 7 až 8 párů vlaků TER denně, zajišťovaných jednotkami Z2.
Blýská se na lepší časy. Prvním krokem ke znovuzprovoznění celé trati bude znovuotevření úseku Oloron-Sainte-Marie - Bedous. Celé údolí řeky Aspe, kudy trať prochází, je dnes přetíženo kamiónovou dopravou, která se po klikaté a úzké silnici šplhá k silničnímu tunelu Somport. Několik těžkých havárií kamiónů v loňském roce, kdy při jedné vyteklo do řeky Aspe několik tun kyseliny sírové, donutilo místní zastupitelstva a zástupce regionu Aquitaine jednat. Ve spolupráci s RFF a operačním programem Stát-region 2007-2013 byly vyčleněny potřebné finance. Do 36 km dlouhého úseku Pau - Oloron-Sainte-Marie bude investováno 35 mil. eur, do 25 km dlouhého úseku Oloron-Sainte-Marie - Bedous 30 mil. eur. Modernizace bude probíhat s ohledem na zásady Evropské komise, která 307 km dlouhé spojení Zaragoza - Pau zařadila do sítě TEN-T jako prioritní projekt číslo 16.
Mezi hlavní technické parametry patří sjednocení rozchodu na standardní UIC v celé délce. Na španělské straně je již v těchto parametrech vybudován úsek VRT mezi městy Zaragoza a Huesca, který je elektrifikován střídavou soustavou 25 kV, 50 Hz. Stejnou soustavou bude elektrifikována celá trať až do Pau. Železniční svršek bude modernizován kolejnicemi UIC 60 a betonovými pražci s pružným upevněním. Železné mosty budou nahrazeny betonovými s průběžným štěrkovým ložem. Nápravový tlak bude zvýšen na 22,5 t. Pro interoperabilitu bude instalována signalizace typu ERTMS. Trať má sloužit jako nákladní s ročním objemem přepravy 3,5 mil. tun nákladu (ekvivalent 87 500 kamiónů). Objem doplňkové osobní přeshraniční dopravy v roce 2015 má být okolo 115 000 cestujících ročně.
Koncem ledna 2008 začalo ve směru od stanice Bedous odstraňování vegetace a závalů. Celá akce skončila v polovině dubna 2008, kdy mechanizace došla až na nádraží Oloron-Sainte-Marie. Od září 2008 budou v zatím jediném provozovaném úseku Pau - Oloron-Sainte-Marie nahrazeny elektrické jednotky dieselovými z důvodu likvidace stejnosměrného trakčního vedení. Na jaře 2009 by měly začít těžké stavební práce tak, aby v průběhu roku 2010 mohla začít jezdit osobní doprava v 61 km dlouhém úseku Pau - Bedous v nezávislé trakci. V této fázi se rovněž počítá ve zmíněném úseku se znovuzavedením nákladní dopravy, prozatím v omezeném rozsahu. Elektrifikace 25 kV, 50 Hz bude realizována až v druhé fázi, kdy se trať zprovozní do stanice Canfranc.
1 2 | Zpráv na stránku: |
A navíc, cílem obnovení provozu je vytlačit kamióny z horské silnice. V kombinaci s kvalitní železniční infrastrukturou umožnující přepravit ať už ložený kamion nebo jiné zboží rychle a spolehlivě v celém úseku Zaragoza - Pau a restrikcemi minimálně na úrovni drastického zvýšení mýta za silniční tunel se to jistě podaří.
Kdyby se tak dalo neco vymyslet i pro nej...
zajímavé čtení plus fotky
Chtěl jsem se tam podívat nedávno, ale nějak mi to nevyšlo, ale nevzdávám se, tohle za to stát určitě bude.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.