..: 2010 - první krok k oživení pyrenejského spojení přes Canfranc :..

Bedous - Kdysi slavná trať, spojující Španělsko s Francií přes stanici Canfranc, položenou v nadmořské výšce 1195 m, upadla v 80. letech minulého století téměř v zapomnění. Osobní doprava v úseku Oloron-Sainte-Marie - Canfranc skončila v roce 1980 a o několik let později i doprava nákladní. Od té doby trať chátrá a místy připomíná džungli, některé části infrastruktury byly v průběhu času rovněž rozkradeny. Vyznačuje se četnými viadukty, tunely a sklony místy dosahujícími i 50 promile. Nejvyššího bodu, 1212 m nad mořem, trať dosahuje ve vrcholovém hraničním tunelu Somport, který má délku 7874 m. A ani okolní úseky, které zůstaly v provozu, neodpovídají parametrům 21. století.

Španělský úsek Huesca - Canfranc není elektrifikován a je osazen iberijským rozchodem 1668 mm. Jsou zde provozovány 2 páry vlaků vedených dieselovými jednotkami v relaci Zaragoza - Canfranc. Francouzská část Pau - Canfranc má standardní UIC rozchod 1435 mm. Jediným provozovaným úsekem v dnešní době je Pau - Oloron-Sainte-Marie, který je elektrifikován stejnosměrnou soustavou 1500 V. Osobní doprava je organizována v rozsahu 7 až 8 párů vlaků TER denně, zajišťovaných jednotkami Z2.

Blýská se na lepší časy. Prvním krokem ke znovuzprovoznění celé trati bude znovuotevření úseku Oloron-Sainte-Marie - Bedous. Celé údolí řeky Aspe, kudy trať prochází, je dnes přetíženo kamiónovou dopravou, která se po klikaté a úzké silnici šplhá k silničnímu tunelu Somport. Několik těžkých havárií kamiónů v loňském roce, kdy při jedné vyteklo do řeky Aspe několik tun kyseliny sírové, donutilo místní zastupitelstva a zástupce regionu Aquitaine jednat. Ve spolupráci s RFF a operačním programem Stát-region 2007-2013 byly vyčleněny potřebné finance. Do 36 km dlouhého úseku Pau - Oloron-Sainte-Marie bude investováno 35 mil. eur, do 25 km dlouhého úseku Oloron-Sainte-Marie - Bedous 30 mil. eur. Modernizace bude probíhat s ohledem na zásady Evropské komise, která 307 km dlouhé spojení Zaragoza - Pau zařadila do sítě TEN-T jako prioritní projekt číslo 16.

Mezi hlavní technické parametry patří sjednocení rozchodu na standardní UIC v celé délce. Na španělské straně je již v těchto parametrech vybudován úsek VRT mezi městy Zaragoza a Huesca, který je elektrifikován střídavou soustavou 25 kV, 50 Hz. Stejnou soustavou bude elektrifikována celá trať až do Pau. Železniční svršek bude modernizován kolejnicemi UIC 60 a betonovými pražci s pružným upevněním. Železné mosty budou nahrazeny betonovými s průběžným štěrkovým ložem. Nápravový tlak bude zvýšen na 22,5 t. Pro interoperabilitu bude instalována signalizace typu ERTMS. Trať má sloužit jako nákladní s ročním objemem přepravy 3,5 mil. tun nákladu (ekvivalent 87 500 kamiónů). Objem doplňkové osobní přeshraniční dopravy v roce 2015 má být okolo 115 000 cestujících ročně.

Koncem ledna 2008 začalo ve směru od stanice Bedous odstraňování vegetace a závalů. Celá akce skončila v polovině dubna 2008, kdy mechanizace došla až na nádraží Oloron-Sainte-Marie. Od září 2008 budou v zatím jediném provozovaném úseku Pau - Oloron-Sainte-Marie nahrazeny elektrické jednotky dieselovými z důvodu likvidace stejnosměrného trakčního vedení. Na jaře 2009 by měly začít těžké stavební práce tak, aby v průběhu roku 2010 mohla začít jezdit osobní doprava v 61 km dlouhém úseku Pau - Bedous v nezávislé trakci. V této fázi se rovněž počítá ve zmíněném úseku se znovuzavedením nákladní dopravy, prozatím v omezeném rozsahu. Elektrifikace 25 kV, 50 Hz bude realizována až v druhé fázi, kdy se trať zprovozní do stanice Canfranc.

zdroj: CRELOC, RFF


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 11.7.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Francie Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
15.07.2008 (20:50)  
Největší na světě je, to nevíš?
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
14.07.2008 (17:00)  
Nemohl by autor opravit chybný název stanice Canfrac na správný Canfranc?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
14.07.2008 (9:07)  
Robert-Antonio: Silniční tunel vede souběžně s železničním. Takže nevím, kde jste k tomu zjištění přišel.

A navíc, cílem obnovení provozu je vytlačit kamióny z horské silnice. V kombinaci s kvalitní železniční infrastrukturou umožnující přepravit ať už ložený kamion nebo jiné zboží rychle a spolehlivě v celém úseku Zaragoza - Pau a restrikcemi minimálně na úrovni drastického zvýšení mýta za silniční tunel se to jistě podaří.
registrovaný uživatel milos  mail  
14.07.2008 (0:44)  
quido: no vypada to vetsi nez hala hlavaku :- )
13.07.2008 (19:25)  
Jen by mně zajímalo, jak vyřeší ten vrcholový tunel, neb ten je přestavěný na silniční. Už vidím ty zuřící kamioňáky, že jim zlý stát chce zrušit silnici, takové protesty nedělají ani šotouši, když jim ruší lokálku :))
13.07.2008 (12:25)  
Mimochodem, na Forbidden Places zminuji, ze nadrazi se zacina opravovat a bude z nej luxusni hotel. Tak doufam, ze jim tranzitni doprava nevyplasi klientelu :)
12.07.2008 (12:42)  
Orolon – Canfranc jezdí denně dva BUS SNCF, ovšem bez návaznosti na vlak RENFE; i tak to stojí za projetí a prohlídku zpustlého nádraží.
12.07.2008 (10:35)  
Hezky nadrazi, pripomina mi to Halbstadt.
Kdyby se tak dalo neco vymyslet i pro nej...
12.07.2008 (8:56)  
http://www.forbidden-places.net/urban-exploration-canfranc-railway-station
zajímavé čtení plus fotky
Chtěl jsem se tam podívat nedávno, ale nějak mi to nevyšlo, ale nevzdávám se, tohle za to stát určitě bude.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko