Česká republika - Před několika dny zmizely jídelní vozy provozované firmou Urblík z pravidelných ryhlíkových spojů mezi Prahou a Vsetínem, Hradcem Králové, Zlínem či Luhačovicemi. Tento krok zdůvodnil majitel firmy Petr Urblík únavou z podnikání. Nevyloučil ovšem brzký návrat jídelních vozů na vybraných spojích, protože některé z posádek jídelních vozů projevily zájem nadále službu provozovat již bez zastřešení jeho firmou. Mohl by ovšem nastat problém ze strany Českých drah, které preferují smlouvu s partnerem, který bude schopen provozovat kompletní oběhy vozů. V případě odmítnutí by České dráhy musely najít nového provozovatele a návrat jídelních vozů by byl možný až od nového jízdního řádu. Druhý provozovatel jídelních vozů, firma JLV, prozatím zájem neprojevila.
Zdroj: iDnes.cz
Každé letiště si účtuje jiné poplatky, Rusko nemá liberalizaci typu Open Sky, podnikání na ruském trhu s sebou nese větší náklady a krytí rizik než třeba podnikání ve Francii apod. Pokud tohle stále nechápeš, budeš patrně jediný -- proto mi napiš soukromě.
V případě JLV jde jasně o zneužití dominantního postavení na trhu (jakkoli malém). Kdyby byly na dotčených spojích řazeny dva jídelňáky, jeden JLV a jeden konkurence, brzy by byl vidět rozdíl v přístupu.
No ale dobre teda, CSA stejne dlouhou trasu (nebo dokonce totez v ruzne dny) za dvoji ceny litat muze a nemoralni to neni, ovsem JLV musi mit ve vsech vlacich stejne ceny (opak by byl nemoralni). Inu, kdyz dva delaji totez, tak kamos dela dobre, nekamos dela spatne...
A do kramu beru jen a pouze tvoje slova. Takze bud mi dokaz, ze je na dvojich cenach neco nemoralniho nebo bud tak hodnej a vem zpet ty svoje radoby filozoficky kydy o zplostovani diskuse...
Nic proti vlastnímu názoru a nic proti příměrům, ale ty tvé jsou často mimo mísu (srovnávají jablka s hruškami) a ještě častěji vypichují jediný spekt dané problematiky, který se ti hodí do krámu, čímž celou diskusi bagatelizují a zplošťují.
Místo diskusi nad tématem se to vše stočí na otázku (ne)případnosti tvých laciných příměrů.
V debatě na téma hamburgerů, aerolinek apod. s tebou tedy budu pokračovat případně pokračovat na soukromém chatu, ne tady.
1. třída stojí všude stejně, kromě pořizovací ceny tvoří náklady dopravce na ni i údržba nebo třeba ušlý zisk (
Ze neco neobvykleho (treba i luxusniho) muze mit cenu vyssi nez je pouhy rozdil v nakladech jsou treba ruzne VIP balicky. Muzete mit (nekam) listek za 30 euro nebo za 150 euro. Pricemz tech 120 euro je priplatek za catering. Ovsem pochybuju, ze nekdo sezere za 120 euro. Ledaze ze by jedl primo lanyze:-)
Pruser je, kdyz si koupite listek s cateringem a dostane tam gulas a malou kolu a vovovo tom to je...
Kazdopadne nadherne jsi si nabehl s tema aerolinkama. Zpatecni letenka CSA 7.8.-9.8. Ruzyne-Heathrow (pouze letenka) 2990 korun. Zpatecni letenka CSA 7.8.-10.8. (zpet 9.8. je o dost drazsi) Ruzyne-Minsk stoji 8140. Vzhledem k tomu, ze obe mesta jsou stejne daleko, tak by mne opravdu zajimalo, jak svymi argumenty vysvetlis rozdilnou cenu... No ale dobre, do Londyna leti 737, do Minsku malej Bombardier, takze to muzes uhrat treba na to, ze ma 2,5x vyssi spotrebu. Budiz.
Akorat mne prekvapuje zpatecni let 10.8. stoji 4070 korun, zatimco o jediny den drive 17320. Fakt mi neni jasny, jak se svoji teorii nakladoveho urceni ceny vysvetlis 4-nasobny rozdil v cenach. Ze v sobotu byva extremni protivitr a letadlo proto leti 4x pomaleji (dyl) ti asi nesezeru...
Takze sorry kamo... JLV ma konstantni naklady a ceny maji ruzne podle toho kam jedou. CSA (a vsechny ostatni aerolinky) maji na stejne dlouhych linkach obdobne naklady a presto za ne chcou ruzne ceny. Zcela urcite naklady na let nezavisi na dnu v kalendari - navzdory tomu jsou v ruzne dny ruzne ceny. Pro jednoho nevysvetlitelny paradox, pro druheho nic zvlastniho, protoze si je vedom toho, ze cena neni dana jen naklady a respektuje to...
BTW - Naklady na porizeni jednoho vozu Amz jsou o 50% vyssi nez nakupni cena vozu Bmz? Protoze jestli ne, takze je vyssi jizdne v prvni tride, tvymi vlastnimi slovy, neeticke...
"poznámka o tom, že na stížnost nemáš čas jen potvrzuje, že jídelákem nejezdíš" -- ??? Tuhle dedukci prosím vysvětlit (když nejsem spokojen v restauraci, taky neztrácím čas a energii nějakou stížností)
Miroslav Zikmund:
Díky za příspěvek. Kdyby to pivo stálo oněch 30 Kč... ale naposledy jsem za něj platil 86 Kč! (tedy byl jsem na "území" happy hour, takže o třetinu méně).
M:
ČSA rozhodně nemají stejné náklady v různých destinacích, to by pak neexistovaly low-costy létající na odlehlá letiště. Zrovna tak ostatní příměry vůbec nesedí -- cenu netvoří jenom nájmy, ale také energie, služby a platy. A toto všechno mají JLV prakticky konstantní bez ohledu na to, kam ten jejich vagón zrovna jede.
Prostě, JLV si na jihu nehorázně přirážejí, aby víc vytřískaly, nikoli kvůli diametrálně odlišným nákladům (pokud s tím někdo nesouhlasíte, nepište zcestné příměry, ale vyjmenujte nákladové položky JLV, které mohou být jihu 5× vyšší než na severu).
Tahle neetická praxe by JLV za fungující konkurence nikdy neprošla.
Proto je škoda, že konkurenci nemají.
Jinak tahle situace mluví za vše ohledně JLV v jedničce nabízí bagetu a nápoj, ta bageta je opravdu jen pro psy, speciálně ta krabí, nechápu jak může někdo dávat krabí bagetu jako v základním menu, když polovina čechů ryby nejí, to nemluvím o tom že to s krabem nemělo nic společnýho. A nápoj, nějakou blbou rumunskou vodu, která může mít nákupní cenu tak jednu korunu, krabičku nějaké pomeranžové šťávy (ne juice) a v době kdy stál ticket 600 dávali malou plechovku coly, pak se ticket zdražil ne kolem 800 a začli dávat normální plechovku 0.33, minulej tejden jedu a zase malá plechovka, protože je u ní nákupka kolem osmi korun a ne 13 korun. Jsou to zkrátka idioti no ...
Cca před měsícem jsem byl na "nostalgickém setkání" ve východních Čechách a v místních občerstvovnách byl k mání půl litr dvanáctky Gambrinusu za 20 korun. Stejně hutný produkt místního pivovaru byl za 17 kaček.
A z této, vskutku lidové ceny, musí provozovatel zaplatit personál, elektrickou energii, vodné a stočné, pokud není "barák" jeho, tak nájemné apod. Porovnejte to prosím s cenami, za něž se obdobné produkty nabízejí ve vozech, v nichž služby poskytují společnost JLV a.s., která má zlomek výdajů kamenné hospody. Nájem za vozy neplatí, vodu zřejmě taky ne, elektrickou energii pro vozy, resp. zařízení taky ne - elektrická energie jde přes CZE z topného kabelu. Platí se jen propan-butan, suroviny apod.
Pochybuji, že plechovkové pivo je prodáváno pivovarem společnosti JLV za výrazně rozdílnou (vyšší) cenu než obchodnímu řetězci. V případě točeného piva je rozdíl ještě vyšší, protože cena samotné plechovky údajně činí kolem 3 Kč. Takže když v obchodním řetezci koupím kvalitní produkt - s příslušným přiměřeným ziskem obchodníka - za 12 korun, nevidím důvod, proč by měl stát týž produkt v restauračním voze kolem 30 korun.
A jen tak na okraj - porovnejte si ceny téhož zboží v nádražních obchodech PONT a cenami téhož zboží v kamenných obchodech. Snad s výjimkou "obyčejných rohlíků a housek" jsou ceny minimálně o 50 % vyšší.
Bez zajímavosti není ani porovnání cen týchž výrobků v zahraničí. Porovnejte si kolik stojí ve Švýcarsku stejné zboží v prodejním automatu na nádraží se sumou jíž zaplatíte tomu človíčkovi, který s vozíkem projíždí soupravou a nabízí drobné občerstvení nebo kolik platíte v "kamenném" obchodě.
Není bez zajímavosti, že tatáž pohlednice "s bernardýdem" stojí ve stánku se suvenýry na nádraží Jungfraujoch stejně tolik, co na nádraží Kleine Scheidegg nebo dokonce na nádraží Interlakem Ost. V česko & slovenských podmínkách se "nahoře" (Sněžka, Hrebienok, Skalnaté Pleso) prodávalo vždy dráž s odůvodněním "horská prirážka", protože ta doprava "nahoru" taky něco stojí. Nicméně doprava na Jungfraujoch taky asi není a nebyla zadarmo a přece tam za týž výrobek neplatíte víc než "dole".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.