..: První železniční koridor pokryje mobilní síť GSM-R :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.

„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.

Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.

„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.

Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:

Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.

ilustrační foto: Miloš Stloukal

Zdroje: ČT24 a Deník, Tisková zpráva SŽDC


Adys Poslat mail autorovi | 27.6.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
27.06.2008 (11:46)  
Jiří z Adamova: Systém GSM-R je budován i pro přenosy informací v rámci ETCS (vlakový zabezpečovač), které se bude časem budovat na koridorech kvůli interoperabilitě.
27.06.2008 (11:34)  
Již před měsícem jsem zpozoroval budování základů v Blansku u jižního zhlaví, v Adamově také na jihu na místě bývalého stavědla, v Babicích přímo na nástupišti směr Brno a v Bílovicích dokonce ubourali kus čekárny, aby bylo místo na vysílač. Teď se ale práce zastavily a už asi 14 dní se nic neděje.

A dotaz na znalé: umí GSM-R i něco jiného než informativní přenosy a nouzové zastavení? Třeba dálkové řízení vlaku přenášení návěstí apod.?
registrovaný uživatel MirekM  mail  
27.06.2008 (11:23)  
Hanz: Jak bylo zlatě, když nejezdila po ulicích žádná auta, jen občas kočár s párem koní… Pokrok nezastavíš.
registrovaný uživatel PES38 
27.06.2008 (10:52)  
Jan Novák: Ono těch základnovoejch terminálů moc zatím není. A z lokomotiv jich to má pár. Jestli až teď to začalo CARGO cpát hromadně...
27.06.2008 (10:21)  
Vysílačkyje jenom forma dorozumívání,ale jak jsem již uvedl 3 roky tento systém nefunguje.
registrovaný uživatel M 
27.06.2008 (10:14)  
Jak presne dokazou vysilacky ve stanicich resit problemy na trati?
27.06.2008 (10:06)  
Čistě informativně. Zmiňovaný systém nefunguje, i když 3 roky jsou všude na stanicích vysílačky. Jsou to jen další vyhozené miliˇony.
registrovaný uživatel M 
27.06.2008 (9:39)  
Ciste informativne - je oficialne teda prvni trat od Breclavi k Rakousku nebo Slovensku (nebo se za I.koridor povazuji oba smery)?
registrovaný uživatel Gregy 
27.06.2008 (9:00)  
s Rakouskem a Slovenskou republikou
Lepší by bylo "s Rakouskem a Slovenskem" tak, jak je to v původním článku.
Jinak je to zpracované pěkně.
registrovaný uživatel j-din 
27.06.2008 (8:54)  
No vozidel to bude mít dost ČD Cargo, SÚKV Ústí nad Labem to cpe i do řady 122!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko