..: První železniční koridor pokryje mobilní síť GSM-R :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.

„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.

Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.

„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.

Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:

Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.

ilustrační foto: Miloš Stloukal

Zdroje: ČT24 a Deník, Tisková zpráva SŽDC


Adys Poslat mail autorovi | 27.6.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
30.06.2008 (19:02)  
Honza: Kolejové obvody budou i nadále, protože je stále požadován přenos kódu pomocí národního VZ na vozidla nevybavená ETCS.
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.06.2008 (13:28)  
Martin Kulich:
Špatný vtip! O co se asi jedná v tomto celém článku??
Jistě že nedokáže, odtoho by pomohl nový komunikační systém.
30.06.2008 (13:05)  
Honza: A dokaze takovy pocitadlo naprav treba prenaset navesti na lokomotivu?
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.06.2008 (12:44)  
MirekM:
Kolejový obvody dělají jenom problémy, tak co by se mi na nich mělo líbit - EMC, oddělovací trafa jsou drahý, složitý, zvětšují odpor trakční smyčky, izolovaný spoje když se neudržujou tak dělají bordel atd.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
30.06.2008 (12:38)  
Honza: Tobě se kolejové obvody nelíbí?
registrovaný uživatel Honza  mail  
30.06.2008 (9:12)  
Kdyby se tímto systémem, jak někdo píšete, dal přenášet kód vlakovýho zabezpečovače a opakovače návěstí, tak by to byla bomba, konečně by možná zmizely kolejový obvody a nahradily by je počítadla náprav.
registrovaný uživatel PES38 
29.06.2008 (8:06)  
Theo: Jen jsi zapomněl uporoznit, že to má Tesla kurevsky předražený. VS 67 u nich stojí 300 000,-.
registrovaný uživatel Theo 
29.06.2008 (7:32)  
Chtěl bych upozornit, že systém GSM-R na železnici slouží primárně ke spojení strojvedoucího a vlakové čety s dispečerem a výpravčím, takže na nějaký internet zatím zapomeňte. Co se týká vozidlových souprav TRS na stávajících strojích s VS47, lze tuto soupravu elegantně rozšířit o další prvky VS67 GSM-R. Toto zařízení vyrábí firma T-CZ bývalá Pardubická Tesla a je srovnatelné s dalšími světovými výrobci podobné techniky.
28.06.2008 (20:59)  
Kdyby to mysleli vážně tak popíšou co to umí. Toto blafání typu mohlo by, bude atd. je k ničemu. Takže postaví se brány, kam se mohou montovat v budoucnosti vyvinuté zařízení. V dnešní době zatím nic takového není, kromě nějakého výzkumu formou montování dalších a dalších udělátek.Je to nějaké zamotané kdo by co měl sledovat, informovat, dělat. Na internet cestou WIFI zadarmo zapomeňte.
registrovaný uživatel PES38 
28.06.2008 (20:54)  
To jsi vystihl naprosto přesně.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko