..: První železniční koridor pokryje mobilní síť GSM-R :..

Ilustrační obrázek Česká republika - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nové, moderní technologie, které mají zvýšit bezpečnost provozu na dráze. Jedná se o nový traťový komuninkační systém. Na již dokončený pilotní projekt GSM-R v úseku koridorové tratě Děčín – Praha – Kolín navazuje rozšíření z Kolína přes Českou Třebovou a Brno do Břeclavi, kde dále pokračuje na státní hranice s Rakouskem a Slovenskou republikou. V plánu je však zahrnuto i začlenění pražského uzlu. Celkové náklady na vytvoření tohoto nového plošného systému se pohybují kolem 682 milionů korun. Na financování projektu se z části podílí také fondy Evropské unie. Síť GSM-R je koncipována tak, aby umožnila komunikaci mezi vlakem, výpravčími a dispečinkem v reálném čase.

„Hlavním cílem projektu je vybudování jednotného železničního digitálního radiového systému GSM-R, který na našem významném tranzitním koridoru zvýší bezpečnost, spolehlivost a především konkurenceschopnost železnice v České republice,“ sdělil generální ředitel SŽDC Jan Komárek. „Systém se skládá z antén, které jsou podél železničních tratí, z řídící jednotky, vybavení lokomotiv a mobilních telefonů pro pozemní personál,“ sdělil ředitel společnosti Kapsch Karel Feix, která je hlavním dodavatelem tohoto systému. V případě nouzové situace umožňuje okamžitě "shodit" veškerá volání a dát prioritu nouzovému hovoru, informovat všechny mobilní účastníky a inkriminované složky v řízení dopravy. Pomocí tohoto systému tak může výpravčí přes dálkový povel zastavit i vlaky v celé své oblasti.

Síť GSM-R navíc dokáže zajistit i datové přenosy, díky čemuž může přenášet například informace o stavu lokomotivy a vlaku. GSM-R by mělo pomoci i dosažení vyšší rychlosti vlaků ze současných 160 km/h na 200 km/h. V některých úsecích budou však potřebné určité stavební úpravy, například odstranění úrovňových přejezdů, ale také změna vyhlášek. Podle Jana Komárka je to však otázka několika dalších let. Technologie je vyvinutá i pro rychlost 300 km/h.

„Rozdíl proti klasické telefonní sítí spočívá v tom, že u GSM-R se strojvůdce dovolá kdykoliv. Nemůže se stát, že by třeba nebyl signál. Kvalita spojení je v této technologii na prvním místě, ne vydělávání peněz,“ zdůrazňuje Karel Feix. GSM-R již funguje například v Německu, dokončuje se ve Francii a připravuje se na Slovensku a v Rakousku.

Základní údaje o stavbě a systému GSM-R:

Stavba obsahuje 58 základnových stanic, které jsou umístěny podél traťového úseku Kolín – Břeclav a v dopravním uzlu Praha. Antény budou instalovány na 44 nových betonových stožárech, dále i na stávajících osvětlovacích sloupech nebo na střešních konstrukcích drážních budov. Signál pokryje více jak 330 traťových kilometrů. Pro vykrytí signálně obtížně dostupných míst bude využito 12 repeaterů GSM-R signálu.

ilustrační foto: Miloš Stloukal

Zdroje: ČT24 a Deník, Tisková zpráva SŽDC


Adys Poslat mail autorovi | 27.6.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user zaza 
28.06.2008 (15:57)  
PES38: Tak pokud je to technicky možné, souhlasím...
Registered user Kóřa 
28.06.2008 (10:37)  
Pěkný článek. Jen mu chybí :od kdy , do kdy / kdo a kde atd.
Takže zabaleno bez omáčky. Něco se staví ale hned tak to nebude, něco už je ale nefunguje to, fungovat to bude tak nějak všelijak a bůh ví kdy.
Registered user PES38 
27.06.2008 (22:53)  
Zaza: GSM-R modem + WiFi router. Dnes žádnej problém.

Cooper: Myslím, že teoreticky se dá dosáhnut rychlostí daleko vyšších.

Jiří z Adamova: Určitě speciální mobily a spec. SIM karty. Systém používá trochu jiné kmitočty a s normálním mobilem se nedomluví.
27.06.2008 (22:34)  
Díky za odpovědi. A netušíte někdo, do jaké míry je systém totožný se standardním »občanským GSM« - tedy zda např. budou zaměstnanci moci využít pro komunikaci klasické 900 MHz mobily se speciální SIM kartou apod.?
27.06.2008 (22:21)  
zaza: myslíš že je takový problém přemodulovat signál z GSM na WIFI? Vůbec ne... Jen jde o to jakou má GSM přenos propustnost; kdybychom uvažovali 1Mbit/s tak se připojí dvacet - třicet lidí a nikdo si ani neodešle mail... Tohle je IMHO slepá ulička.
Registered user zaza 
27.06.2008 (21:26)  
PES38:Říkáš modem a wifinu, dobře, a odkud se dle tvých představ bude brát signál pro modem, jaký modem máš na mysli? GSM signál je všude, jen někde slabý a navíc ho odrazí fólie s přísadou hliníku vkládaná do oken EC vozů. GSM-R a GSM signál jsou stejné frekvenční pásma (900 - 1800 MHz) kdežto wifi je 2.4, 5 a 10 GHz.
27.06.2008 (19:47)  
JOHNZ:
ERTMS není "európsky" návestný opakovač, ale Evropský systém řízení železničního provozu, jehož jedním subsystémem je i ETCS (Evropský vlakový zabezpečovač), který až od L2 vyžaduje GSM-R. V rámci ERTMS jsou i další součásti, jako je systém komunikace (GSM-R), diagnostika závad jedoucích železničních vozidel, elektromagnetická kompatibilita, ...
Registered user JOHNZ 
27.06.2008 (19:17)  
Jiří z Adamova, martincz: ERTMS ("európsky" návestný opakovač) priamo vyžaduje použitie GSM-R.
Registered user sames1 
27.06.2008 (18:28)  
Honza : No jo za totace se valilo tech penez do udrzby a rekonstukci a vystavby novych trati ... Vlasne SZDC ted uz vse jen likviduje. Hele tak ja mama napad. Udrzba vyzaduje investice. Takze zvysime dane a zvedneme ceny za jizdne a bude vse krasne a nablizkane :D To je ale tipicky problem v CR. Za totace se to zdevastovalo. Ted se nekde sezenou prachy v EU ale to je vse. Uritom udrzba je nejvice opomijena. Udela se nova fasada u historickeho domu a za rok ... no oci pro plac a vyhozene penize... Pritom je v CR toooolik nezamestnanych kteri berou podporu za to ze sedi doma na zadku (a vecina si jeste prividelava bokem) Dalbych jim spachtle, barvy, stetce, smetaky, veci na likvidaci plevele, redidla na pocmarane sklo(ale ne fetakum :) apd. a pokud praci nezvladnou nemaji narok na podporu. Jeden byvaly spoluzak ze zakladky se mi do ted chlubi ze od ucnaku nepracoval...
Registered user karosa  mail  
27.06.2008 (15:00)  
A co, až přijde bouřka, jako ve středu? Pomůže to? Je výpadek ještě nějak jištěný?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko