Praha - Vláda přišla s návrhem, jak financovat stavbu rychlodráhy z centra Prahy na letiště v Ruzyni. Podle Ministerstva dopravy by měl pomoci soukromý investor. Šlo by tak o jedno z prvních využití nového projektu PPP, jež se spoluprací státního a soukromého sektoru v České Republice zabývá. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky je tento způsob financování zvláště výhodný. "Finanční výsledky modelu jsou natolik příznivé, že umožní dostatečnou efektivnost i v případě, že se zcela nepotvrdí současné odhady poptávky po letištním expresu," uvedl Hanzelka. Vybraný soukromý investor by pak dráhu také sám provozoval.
Projekt letištní dráhy počítá s dvěma větvemi. První povede přímo na ruzyňské letiště, druhá do centra Středočeského kraje - Kladna. Soukromý investor by však měl podle současných plánů vystavět pouze první z nich. Kladenská větev placená státem by pak měla být zařazena do PID a měl by zde tedy platit regulovaný tarif.
Projekt letištní rychlodráhy ovšem není jediným, jež řeší nyní špatné spojení největšího letiště v hlavním městě ČR se světem. Již v roce 2016 sem pravděpodobně zavítá první vlak metra linky A, která bude prodloužena ze současné konečné stanice Dejvická, nacházející se nedaleko známého "kulaťáku".
Zdroj: České Noviny.cz
Nad výhodama rychlodráhy uvažujete uplně zle. Respektive z pohledu člověka, který ví kudy kam a rozumí všem okolo. Cizince nezajímá, zda pojede 25, nebo 19 minut, ale zajímá ho jestli pojede busem (který třeba u nich jezdí kudy chce - ne všude mají tak dobrou MHD jako u nás), nebo po kolejích, kde má celkem jistotu že to řidič neotočí pro tchýni někam do XY. Nevím jak jste zcestovalý, ale osobně mám v zahraničí vždycky mnohem lepší pocit pokud jedu do města vlakem.
A díky těmhle odstavcům jsou podchyceni prakticky všichni cestující z letiště :-) Stejně jich ale bude málo...
Podobně ne všichni letečtí cestující jezdí do centra města, ani to neptřebují.
Já postrádám ten "expresní spoj" (Louis de Mydlaque), protože současná nejrychlejší cesta Letiště - Masarykovo nadraží vychází na 34 minuty, v opačném směru na 36 minut. O kolik rychleji pojede vlak ? Pod 25 minut se vlak byť v elektrické trakci zřejmě nedostane (předpoklad dalších zastávek) takže úspora kolem 9 - 11 minut není rozhodně tak velká aby zakládala nárok na vyšší jízdné, za zkrácení cestovní doby. Prostory letište nachází na území obce Praha, takže není důvod vytvářet další pásma, aby se zvýšila cena jízdenky.
Tím spíše, že leteckým cestujícím ze zahraničí, kteří jedou na několikadenní pobyt do Prahy je výhodné nabídnout vícedenní časovou jízdenku MHD (PID), kterou použije již na cestu z letiště a nebude se muset patlat s nákupem jednotlivých jízdenek. Vnucovat mu další tarif je proti zdravému rozumu.
V podstatě je ten příplatek i jinej tzarif to samý, ale člověk s režijkou by zalatil míň, než člověk bez ní a člověk s jednotlivou jízdenkou by na jeden doklad mohl dojet z letiště až domů, ne jenom na Masaričku.
Nicmene ja navrhuji specialni tarif, ty navrhujes priplatek. Podle mne je to totez, jen jinak nazvane:-) V obou pripadech si ten s litackou bude muset neco dokoupit
Karloos: Ono je občas lepší skloubit tramvaje a metro do jednoho, tak jak to plánujou Brňáci, nebo jak to funguje v Linci, nebo Stuttgartu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.