..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (10:34)  
tenzor - jednani se snad da domluvit (OK, nemluvim o te statni sprave:-) a hlavne ten cas prijezdu zustava takrka zachovan - cili byl to plany poplach.

George - Ď.:)
08.11.2008 (2:33)  
M: Ranná Avala 5:28 z Prahy by mala viezť 2 lehátka (Bcm SŽ a Bc ČD) do Baru, potom klimatizované Apee, srbské WRmz (srbský servis), 2× Beellmt (http://www.railfaneurope.net/pix/rs/car/intercity/Beelmt/pix.html) a 2× klimatizované Bee ČD (Trnava-reko)
registrovaný uživatel tenzor 
08.11.2008 (0:18)  
A specialne pro tenzora jeste jeden "protiargument" - Zikmund psal, ze MISTO pohodlneho EC71 ted pojede o tridu horsi vlak SC. Nemuzu si pomoct, ale ja v navrhu vidim MISTO pohodlneho EC71 krome o tridu horsiho vlaku jeste dalsi EC. Tj. misto jedno vlaku jsou tam dva a zakaznik si muze vybrat. No, tomu rikam pokles sluzeb...

Potom ok, není co řešit (pokud tedy v tom jiném EC nebudou místo Bmz úchvatné vozy řady B apod. :) )

Jinak pravidelně z Brna do Prahy a naopak (každý den) asi moc lidí nedojíždí, ale minimálně v pondělí to problém bude a krom toho je nemálo lidí, kteří mají nějaké jednání (a to může být opravdu už v 8 hodin, zvlášť pokud jde o úřední, rozhodně je to pravděpodobnější než v čase oběda). Je ale fakt, že tato skupina lidí se už dávno spoléhá na auto a D1.
08.11.2008 (0:00)  
ČT je prdel, o tom není pochyb. Ale pořádné spojení s Brnem potřeba je. Pan Zikmund mě vyplašil, ono to zas tak zlé není, byť bych ty časy bral trochu jinak.
registrovaný uživatel M 
07.11.2008 (23:03)  
Kdo jezdi do Brna kazdy den pracovat z Prahy, Pardubic nebo Trebove?
Z Trebove bych snad vedel, ale ze by nekdo dojizdel denne za praci z Prahy do Brna?

A jen tak mimochodem, pokud vidim v navrhu dobre, tak v Trebove nebude zastavovat ani polovina EC (vcetne toho, co pojede na "jedenactou" do Brna "misto" SC), takze tvrdit, ze EC v Trebove zastavuje, zatimco SC nikoliv je cista spekulace.
Mimo to, na osmou hodinu ranni z Trebove jede do Brna zastavkovy Sp a k tomu takrka soucasne EC. Na to, ze je to prdel sveta, tak to spojeni neni tak spatny, takze bych rekl, ze se do prace dostanes velmi dobre

(tenzor - byl to protiargument? Nebo odpovedet na plany poplach "lidi se nedostanou do prace" tim, ze to opravdu nehrozi, neni protiargument?)

Pokud jde o tu Zikmunovu generalni obavu o cestovani do Vidne, tak kdo jede Praha-Wien a potrebuje usetrit na mistence, pripadne chce jet o tridu lepsim vlakem, tak si holt o pulhodinku privstane, z Prahy pojede Avalou (becka na ni snad nepojedou) a v Breclavi si prestoupi. Tech 50 minut bez jidelnaku v o tridu horsim vlaku to snad vydrzi a mistenku potrebovat nebude.
No a ze se nikdo do Brna nedostane do 8:00? Holt, dostane se tam az ve ctvrt na devet (tj. o hrozivych 30 minut pozdeji nez do ted). Dvacet let platilo, ze posledni vlak z Prahy do Brna jel uz v sest odpoledne a nikoho to netankovalo, ted bude platit, ze prvni jede "AZ" v pul seste (nastesti lide, co za kazdou cenu musi vstavat v pet a idealne k tomu nuti i sve podrizene uz pomalu vymiraji). Kdyz uz nekdo ma takovej dzob, ze dojizdi z Prahy do Brna, tak verim, ze ma i pruznou pracovni dobu. Jinak nevim, co by v Brne chtel pred osmou delat:-)

A specialne pro tenzora jeste jeden "protiargument" - Zikmund psal, ze MISTO pohodlneho EC71 ted pojede o tridu horsi vlak SC. Nemuzu si pomoct, ale ja v navrhu vidim MISTO pohodlneho EC71 krome o tridu horsiho vlaku jeste dalsi EC. Tj. misto jedno vlaku jsou tam dva a zakaznik si muze vybrat. No, tomu rikam pokles sluzeb...
Sumasumarum, Zikmund opet otevrel sve oblibene tema o nekvalite SC (objektivne nepodlozene, ackoliv uznavam, ze i mne vice vyhovuji vozy razene v EC), ale hlavne "strasil lidi" tim, ze EC bude na trase Praha-Brno nahrazeno SC a lid si tak bude muset kupovat drahe mistenky (Slezinger temto planym recem zjevne podlehl). Pravda je kupodivu takova, ze SC v trase Praha-Brno nic nenahradil, protoze v dane casove poloze jeden EC zustal a k nemu tam je SC navic.
Ovsem, kdyz Zikmund napise jakoukoliv hloupost, tak je to "argument"...

PS: Jake budou vlastne na Avale vagony? Jestli kazdej stat doda neco, tak to bude pekna smeska:-)
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
07.11.2008 (22:12)  
M: To by mne zajímalo, jak to chceš udělat... Na jedno rodné číslo můžeš mít pouze jednu kartu. A karta může být vystavena nejpozději s platností od 13.12.2008. Takže 2014 trochu sci-fi ne?
07.11.2008 (20:02)  
Finta je v to, že lidé jezdící do Brna na 8 jsou lidé, co tam jezdí pracovat a to většinou každý den, zatímco ti co, jedou někam na 11, se nejspíš vezou někam na výlet nebo na služebku a příplatek je nevytrhne.
Nehledě na to, že EC zatavuje v České Třebové, zatímco SC ne - což pro mě bude znamenat, že se prostě do Brna nedostanu. Doufám, že v následu za pinďou pojede aspoň nějaký rychlík, co nestaví v Rozhráni apod........
registrovaný uživatel M 
07.11.2008 (19:35)  
Rail2005 - a ja si koupim dve a budu to mit az do 2014!
registrovaný uživatel SYN 
07.11.2008 (19:28)  
Milan jbc: předpokládám že nejde jen o prosté geometrické uspořádání tratě, ale též o přejezdy, výhybky a zabzař...
Jinak by jistě bylo milé kdyby Pendolína mohla využívat 180kmh na úsecích kde mají ostatní 160 ale tyhle věci tomu mohou bránit, a naklápění v tomhle nepomůže.
Třeba už konečně brzo bude aspoň jeden kousek koridoru povolen na Vmax vyšší než 160kmh když už teď máme na to i vozy a dokonce i loko?
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
07.11.2008 (18:42)  
Jinak kdo ještě můžete, pořiďte si In-Junior na maximální možnou dobu, nejvýše však 3 roky. To je možné až do 13.12.2008.

Aplikace vám umožní i nadále využívat slevu 50% z obyčejného jízdného 15+ (aktuálně v dané době platného). Dále 25% z ceny síťových jízdenek KLASIK a traťových jízdenek 15+.

Naposledy se tedy můžete svézt z 50% slevou 12.12.2011. Pak už nebude v oběhu jediný platný In-Junior.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko