..: Na přejezdech chybují řidiči, zabránit tomu má i nový film :..

přejezd Praha — V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů. Ty se jen v minulém roce staly dějištěm dvou stovek havárií, které si dohromady vyžádaly na 200 lidských životů – z toho 33 přímo na místě nehody. Konstatování dopravní policie je jednoznačné: vina leží výhradně na straně řidičů. Řidiči, cyklisté, ale i chodci hazardují a porušují dopravní předpisy. Na přejezdech s výstražnými světly či závorami přitom přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ) neselhalo ani v jediném případě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Policie České republiky (PČR), Ministerstvo dopravy (MDČR), Profesni společenství autoškol a další partneři se proto spojili v rámci dalšího z preventivních projektů – v Moravskoslezském kraji natočili a do autoškol v celé republice budou distribuovat instruktážní film o rizicích porušování předpisů, týkajících se jízdy přes přejezdy. K dispozici je video také na internetu.

SŽDC jako státní organizace vykonává správu nad drážní infrastrukturou v ČR. Je odpovědná za její provozuschopnost, provozování, rozvoj a modernizaci. Od roku 2004 za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) investuje každoročně přes 150 milionů korun na opravy a zvyšování bezpečnosti přejezdů cestou instalace či modernizace PZZ; investice do úrovňových přejezdů na modernizovaných tratích však jdou nad rámec těchto oprav. Síť SŽDC se přitom vyznačuje pátou nejvyšší hustotou přejezdů v Evropě – zhruba jeden přejezd na každý kilometr tratě. Tuto hodnotu předčí pouze Rakousko, Švédsko, Švýcarsko a Nizozemí. Kromě rekonstrukcí jsou v menší míře přejezdy také rušeny a nahrazovány podjezdy nebo nadjezdy – jen v roce 2009 jich bylo odstraněno bezmála třicet, ačkoliv na počtu dopravních nehod v ČR se tento pokles zatím výrazněji neprojevil. Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.

Nehoda na trati 182, foto: Drážní inspekceI když jsou investice do PZZ nemalé, statistika jasně ukazuje, že řidiči ve velké míře chybují a hazardují paradoxně právě na těch nejlépe chráněných přejezdech. Podle ředitele dopravní služby PČR plk. Leoše Tržila patří mezi nejčastější chyby řidičů nevěnování se řízení vozidla, nerespektování dopravního značení, zejména výstražného kříže, nepřiměřená rychlost či porušování zákazu předjíždění na přejezdech.

V rámci nové legislativy, platné od počátku tohoto roku, policie podrobně vyhodnocuje všechny dopravní nehody, u nichž došlo k úmrtí. Dopravní experti mají za úkol vypracovat zprávu s preventivními opatřeními pro dané místo nehody. Má to smysl. “V prvních 7 dnech (roku 2010) bylo 7 mrtvých na železničních přejezdech,” varoval na pondělní tiskové konferenci Jiří Jany z Profesního společenství autoškol. Marcel Klega z odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC k tomu ve své prezentaci dodává, že nesvítí–li na přejezdu s výstražnými světly žádný světelný signál nebo je–li přejezd značen pouze výstražnými kříži, řidič je povinen jet maximální rychlostí 30 km/h a pohledem se přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo.

Varováním pro nové a připomenutím pro stávající řidiče se nyní stává nově natočený instruktážní film, který demonstruje následky nejčastějších dopravních přestupků. Kromě toho představí také druhy PZZ, shrne dopravní předpisy týkající se přejezdů a demonstruje následky srážky vozidla s vlakem. Využije přitom snímky a videozáběry ze skutečných nehod i simulace jednotlivých incidentů. Promítán bude v autoškolách, na preventivních akcích sekce BESIP Ministerstva dopravy i v preventivním vlaku Českých drah. Ke zhlédnutí by měl být také během konání mezinárodní preventivní kampaně 22. června 2010. Pro nekomerční použití bude volně šířen prostřednictvím webových stránek SŽDC.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce ČR


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
22.01.2010 (10:18)  
To Vousáč:
Žádné zařízení nemůže být absolutně bezporuchové... Absolutně sice ne, ale zařízení, která fungují dlouhodobě nejen bez poruchy, ale i bez nutnosti jakéhokoli servisu existují, i když jich neustále ubývá, protože cokoli, co namontujete, oživíte a pak se toho deset, nebo dvacet let nemusí nikdo všimnout není pro rozvoj ekonomiky to pravé ořechové. To, čemu se říká ,,dynamicky a prudce se rozvíjející ekonomika" totiž potřebuje předražené šunky s životností maximálně dva dny po skončení záruky a nutností každodenního obskakování týmem specialistů.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
21.01.2010 (23:20)  
Martin Šťastný:

Samozřejmě všichni nejsou stejní, ale to, že morální, vědomostní a technická kvalita lidského materiálu v mladších generacích klesá, to je nesporný fakt. Těch tzv. "debilů" bude prostě přibývat...

S tou dálnicí si snad děláte srandu. Už jsme u toho. Pokud je 130 km/h, tak pojedu v levém pruhu prostě 130, ať se ty za mnou staví na hlavu (pokud někdo v pravém jede třeba jen 100. Co takový fýra Pendolina, který by to tam za dobré viditelnosti třeba na rovné trati Brno - Břeclav mohl nasypat a jet třeba těch 200, když bude mít zpoždění. Také to udělá? Pokud bude mít zelenou ulici, tak by to čistě technicky udělat mohl, protože naše ZZ nereguluje rychlost tak, jak je tomu třeba na nejmodernějších VRT. U nás je to o lidském činiteli, stejně jako na té dálnici. Ale u vlaku se na to hned přijde. Bude ten fýra takový magor?
21.01.2010 (21:59)  
To Martin Šťastný:žádné technické zařízení nemůže být z principu absolutně bezporuchové. Ale vzhledem k tomu,kolik je registrováno nehod na přejezdech a kolik z nich je zaviněno selháním PZZ lze toto považovat za vysoce spolehlivé. Víte,jak je postižen strojvedoucí(myslím strovedoucího ČD),který projede návěst Stůj? Doživotním odebráním průkazu způsobilosti sice ne,ale je propuštěn a pak mu je průkaz na dvě věci. Pokuta se mu sice nevyměří,ale opět porovnejme:kolik řidičů projede červená světla na přejezdu,kolik jich nerespektuje omezení rychlosti a t d. Rozdíl je v mnoha řádech,a to i s respektováním poměru počet řidičů/počet strojvedoucích. A nakonec:nevím,jestli někdo ze strojvedoucích ÚMYSLNĚ projel návěst Stůj.Ale je mnoho řidičů,kteří ÚMYSLNĚ projíždí červená světla výstražníků na přejezdech.A o tom to je,jak praví klasik.
21.01.2010 (18:29)  
To M. Š:
Chybový stav na sebe dokázala práskat i relátka. Jenže tohle je o tom, že pokud blbě udělané kolejové obvody vlak ,,nevidí" tak prostě chybový stav nenastane, je to o tom, že hlášení stavu K. O. není a ani dost dobře nemůže být nijak kontrolováno, protě informace od kolejového relé, nebo snímače se bere jako zásadní a nezpochybnitelná, takže nespolehlivý kolejový obvod znamená totálně nespolehlivý systém jako celek, bez ohledu na to, z jakých konstrukčních prvků je sestaven.
21.01.2010 (18:24)  
To Vranítko:
Ano, loni na trati Všetaty - Lysá n. Labem. Dodávka nedobrzdila a narazila do vlaku, ktrý právě projížděl přes přejezd.
registrovaný uživatel Bartal 
21.01.2010 (11:14)  
Vranitko: Myslím, že vlaku by se toho snad až tolik nestalo.
I když samozřejmě záleží na rychlostech.
Viz tuhle spíše úsměvnou havárii: http://www.youtube.com/watch?v=enkh9A5jdUI
21.01.2010 (8:24)  
Martin šťastný: ano na R ani D úrovňová křížení zřejmě nejsou. Nicméně jsem zvědav jak se tedy bude řešit silnice 1/13 v Chomutově až bude dostavěna do konce. Už dlouho se uvažuje že z Ústí nad Labem přes Teplice v Čechách, Bílinu, Most, Chomutov až kamsi dál povede R, nebo D. Téměř všude už je to i čtyřproudá silnice se svodidly mezi jídzními směry. A právě v Chomutově na tomhle čtyř proudu je úrovňový přejezd, kde navíc na PZZ není ani bílý signál s povolenou padesátkou (už vůbec nemluvím, že se tam trať se silnicí kříží v dost nedobrém úhlu, na jednu stranu není vidět kvůli keři a na druhé straně je zatáčka a zhlaví stanice Chomutov a každý to tam valí sedmdesát bez problémů).

Ale já mám úplně jinou otázku. Běžně jsou na přejezdech nehody, kdy vlak prostě zamete gumokola. Mnohdy kroutím hlavou jak i 810 sešrotuje klidně autobus nebo náklaďák, jakoby byl z papíru a sama z toho vyleze tak maximálně s odřeným nárazníkem a rozbitým světlem - ale váhové rozdíly holt mluví za vše.
Už se však někdy stalo, že by to auto neubrzdilo a čelně narazilo do boku jedoucího vlaku? Co by se stalo? Ustál by to vlak bez převrácení? Vůbec nehodlám řešit osobní auto, které by prostě zajelo pod vagón a sešrotovaly ho podvozky (ačkoliv tady je zase pravděpodobné vykolejení)
Jo a říkám na rovinu, že to nehodlám zkoušet :D
21.01.2010 (0:54)  
dalik2: Na D a R by přejezd vypadal fakt komicky :D. U nás nikdy neexistovala žádná D ani R, která by měla jakékoliv úrovňové křížení.

Rail-2005: Není to pravda. Na přechodech dávám přednost, rychlost dodržuju, na červenou nejezdím a to patřím k té "porevoluční generaci" a veř tomu, že většina mých stejně starých známých taky. Jako jistě, je tu spousta blbů, ale díky nim nemůžeš celou generaci házet do jednoho pytle. Taky bych se rád přidal na stranu M, že pokud mám před sebou rovnou, suchou a hlavně relativně prázdnou silnici, tak klidně rychlost překročím, obzvlášť na dálnici - pokud je prázdná, je mnohem bezpečnější jet levým pruhem sto padesát, než pravým sto dvacet a čekat, až mě v tom levém při předjíždění kamionu někdo srazí...

Miroslav Zikmund: Ano, analogicky by se tyto tři body daly navrhnout jako postih strojvedoucích, kteří přejedou návěst Stůj.

1)penežitý trest 250 000 Kč, splatný do tří dnů, čtvrtý den klepe na dveře exekutor
2)ztráta způsobilosti k řízení vozidel (to není totéž jako zákaz řízení)

Takhle už se vám to jako negumokolistovi moc dobře nečte, že? ;) Problém totiž je, že za prvé PZZ nemusí fungovat správně (ne na všech přejezdech je ta "hnusná" elektronika, která na sebe práskne chybový stav jako třeba proklínaná ESA11), za druhé ten signál nemusí být vidět (třeba ve Zlíně, který zřejmě dobře znáte, se mi stalo, že směrem z Otrokovic se jeden semafor tvářil jako vypnutý, protože byl oslněn sluneční světlem - u semaforu to je důvod ke znepokojení (má blikat oranžová), ale na přejezdu žádná oranžová není) a konečně za třetí, ten řidič prostě může mít objektivní důvod ten signál nerespektovat a takové důvody prostě existují (záchrana lidského života, porucha vozidla, atd...).

Ažetďák: Jako laik mám pocit, že už třeba taková 380 má cosi na čištění běhounu. Taky se mi zdá, že jsem o tom četl kdesi v souvislosti s ETCS - že čistota musí být zaručena - buď kotoučovou brzdou a nebo "čističem"...
20.01.2010 (16:09)  
To Honza:
Popsaná situace nastane tehdy, když vlak není schopen kolejový obvod zašuntovat, což je od doby, kdy se začala používat ,,úsporná" řešení kolejových obvodů a elektronika, bohužel dost častý případ. (Moravany, Hodonín, Hulín a další). Jsem jen zvědav, kdy už konečně někomu dojde, že při používání kotoučových brzd (nulová samočistící schopnost kol), je 12 - 16 V na kolejnicích zoufale málo.
20.01.2010 (16:05)  
Jakékoli školení je sice hezká věc, ale různí ,,ředitelé zeměkoule" s auty za několik mega a filosofií typu: Když to nabořím, tak to nechám v pangejtu a zítra si koupím jiné, si stejně budou dělat dál co je napadne, protože Jejich Veličenstva se přece nesníží k tomu, aby dávali někomu přednost, a vlaku už tuplem ne! Bohužel lidí tohoto druhu v naší společnosti neustále přibývá a za jednoho, který na přejezdu zůstane, se okamžitě najdou tři jiní.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko