..: Na přejezdech chybují řidiči, zabránit tomu má i nový film :..

přejezd Praha — V České republice existuje přes 8 tisíc železničních přejezdů. Ty se jen v minulém roce staly dějištěm dvou stovek havárií, které si dohromady vyžádaly na 200 lidských životů – z toho 33 přímo na místě nehody. Konstatování dopravní policie je jednoznačné: vina leží výhradně na straně řidičů. Řidiči, cyklisté, ale i chodci hazardují a porušují dopravní předpisy. Na přejezdech s výstražnými světly či závorami přitom přejezdové zabezpečovací zařízení (PZZ) neselhalo ani v jediném případě. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Policie České republiky (PČR), Ministerstvo dopravy (MDČR), Profesni společenství autoškol a další partneři se proto spojili v rámci dalšího z preventivních projektů – v Moravskoslezském kraji natočili a do autoškol v celé republice budou distribuovat instruktážní film o rizicích porušování předpisů, týkajících se jízdy přes přejezdy. K dispozici je video také na internetu.

SŽDC jako státní organizace vykonává správu nad drážní infrastrukturou v ČR. Je odpovědná za její provozuschopnost, provozování, rozvoj a modernizaci. Od roku 2004 za finanční podpory Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) investuje každoročně přes 150 milionů korun na opravy a zvyšování bezpečnosti přejezdů cestou instalace či modernizace PZZ; investice do úrovňových přejezdů na modernizovaných tratích však jdou nad rámec těchto oprav. Síť SŽDC se přitom vyznačuje pátou nejvyšší hustotou přejezdů v Evropě – zhruba jeden přejezd na každý kilometr tratě. Tuto hodnotu předčí pouze Rakousko, Švédsko, Švýcarsko a Nizozemí. Kromě rekonstrukcí jsou v menší míře přejezdy také rušeny a nahrazovány podjezdy nebo nadjezdy – jen v roce 2009 jich bylo odstraněno bezmála třicet, ačkoliv na počtu dopravních nehod v ČR se tento pokles zatím výrazněji neprojevil. Naproti tomu v Německu bylo v rozmezí let 2007 až 2009 zrušeno přes 1200 přejezdů, přičemž nehodovost klesla na polovinu.

Nehoda na trati 182, foto: Drážní inspekceI když jsou investice do PZZ nemalé, statistika jasně ukazuje, že řidiči ve velké míře chybují a hazardují paradoxně právě na těch nejlépe chráněných přejezdech. Podle ředitele dopravní služby PČR plk. Leoše Tržila patří mezi nejčastější chyby řidičů nevěnování se řízení vozidla, nerespektování dopravního značení, zejména výstražného kříže, nepřiměřená rychlost či porušování zákazu předjíždění na přejezdech.

V rámci nové legislativy, platné od počátku tohoto roku, policie podrobně vyhodnocuje všechny dopravní nehody, u nichž došlo k úmrtí. Dopravní experti mají za úkol vypracovat zprávu s preventivními opatřeními pro dané místo nehody. Má to smysl. “V prvních 7 dnech (roku 2010) bylo 7 mrtvých na železničních přejezdech,” varoval na pondělní tiskové konferenci Jiří Jany z Profesního společenství autoškol. Marcel Klega z odboru automatizace a elektrotechniky SŽDC k tomu ve své prezentaci dodává, že nesvítí–li na přejezdu s výstražnými světly žádný světelný signál nebo je–li přejezd značen pouze výstražnými kříži, řidič je povinen jet maximální rychlostí 30 km/h a pohledem se přesvědčit, že se neblíží drážní vozidlo.

Varováním pro nové a připomenutím pro stávající řidiče se nyní stává nově natočený instruktážní film, který demonstruje následky nejčastějších dopravních přestupků. Kromě toho představí také druhy PZZ, shrne dopravní předpisy týkající se přejezdů a demonstruje následky srážky vozidla s vlakem. Využije přitom snímky a videozáběry ze skutečných nehod i simulace jednotlivých incidentů. Promítán bude v autoškolách, na preventivních akcích sekce BESIP Ministerstva dopravy i v preventivním vlaku Českých drah. Ke zhlédnutí by měl být také během konání mezinárodní preventivní kampaně 22. června 2010. Pro nekomerční použití bude volně šířen prostřednictvím webových stránek SŽDC.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, Drážní inspekce ČR


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 19.1.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.01.2010 (10:03)  
To Honza:
Záleží na typu K. O. Pokud jde o klasiku typu VUD, tak stačí odpojit hned u přejezdu lana od kolejí a zapojit mezi ně usměrňovací diodu. Pokud jde o klasický K. O., t.j. napájení na jedné a snímač na druhé straně, je nezbytně nutné nějak napájet trvale snímací část, což je při délce přibližovacího (vzdalovacího) úseku poněkud problém.
26.01.2010 (17:44)  
Pokud ridic prezije stret s vlakem, tak krome zaplaceni skody ho cekaj jaky dalsi pokuty? Nevite to nekdo? Neplati se neco za zpozdeni?
registrovaný uživatel Honza  mail  
25.01.2010 (11:22)  
Ážetďák: šuntování je jedna věc, ale oni to udělali zchválně tak, aby i když bude KO sešuntovaný, tak to nebude reagovat. Myslím si že se to dá udělat celkem jednoduše, ale podrobnosti si raději necháme pro sebe, aby jsme nedávali návod pro případné další nenormální vypatlance, kteří by to chtěli vyzkoušet.
23.01.2010 (20:19)  
Pánové,dovolím si také něco k tomu dodat. Ono je porušení a porušení-někdo porušuje zákon úmyslně( a tím porušením je bohužel i překračování max.povolené rychlosti) a někdo nevědomky. Mezi tím je podstatný rozdíl-prostě žijeme ve státě,kde platí zákony,byť nedokonalé. Jejich úmyslné porušování-a to jsou ta projetí červené na výstražníku,tam nelze hovořit o neúmyslnosti-je vždy špatné a hlavně mnohem horší,než porušení z neznalosti,byť následky bývají stejné.
23.01.2010 (15:42)  
Rail-2005: Tak tos´ měl štěstí. O kolik jsi té špatné generaci unikl? O rok, o dva? :D :D

EDIT: Ještě bych sem rád přispěl jedním úsměvným srovnání. Taková Škoda 105 má maximální povolenou rychlost 130 km/h, ale nemá ani brzdový posilovač. Už vidím tu komickou situaci, jak jede za takovým Mercedes-Benz E-Klasse (samozřejmě vybaveným ESP, EBD, BAS). Oba jedou způsobně sto třicet. Mercedes náhle začne brzdit aby odvrátil střet s překážkou na vozovce a ta škodovka mu skončí v kufru, i když pojede 2 s za ním. Teda pardon, ona sama sobě si skončí v kufru, na tom Mercedesu se akorát zalakuje odřený nárazník. Ale zákon byl dodržen :D.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
23.01.2010 (15:29)  
:-) Tohle mne teda příjemně pobavilo :-) Já tuhle debatu končím, protože dále už by to byl jen spam. A jen pro info. Je mi 29 let...
23.01.2010 (14:39)  
Rail-2005:
Dej a bude ti dáno, přej a bude ti přáno, nic víc se k tvému komentáři prostě říct nedá ;). Nejdřív mi přeješ smrt a na druhou stranu přiznáš, že v podstatě jenom obcházím nelogický zákon. Hezká ukázka té tvé tzv. "lepší" (komunismem pokřivené) generace, protože já osobně bych nikdy nikomu nic špatného nepřál. Tenkrát to bylo normální, přát aby sousedovi chcípla koza, viď? Já nevím, já jsem to naštěstí nezažil. A takový člověk tady bude něco vykládat o nízké kvalitě nové generace. Zákon minimálně jednou porušil každý, ale většina z nás to dělá nevědomky denně. Miluju takové moralisty, co tu vyzdvihují naprostou autoritu zákona, ale sami mají tolik chyb, že už je radši odmítají vidět. Součástí práva je represe a pokud si někdo spočítá, že je pro něj výhodnější jít po trávě a jednou za měsíc být načapán a zaplatit pět set pokuty, tak ať to dělá. Pokud by společnost šlápnutí na trávník považovala za nějaký hrdelní zločin, bude se napařovat pokuta mnohem vyšší a každý si to moc dobře rozmyslí. Proto se taky za překročení do 20 km/h mimo město dává nižší pokuta než za 20 km/h a víc.

Závěrem bych tu uvedl jednu, pro tebe, nejspíš ohromující informaci. Určitě znáš Passaty a nebo Superby co měří na českých dálnicích? Z několika dobře informovaných zdrojů (a koneckonců i z vlastní zkušenosti) vím, že auta co jedou 140 km/h a méně ani nezastavují. Ale zapšklý Rail-2005 na to má svůj neoblomný názor, ale ten mě fakt nezajímá, teprve ne, když někomu přeješ smrt.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
23.01.2010 (13:16)  
Martin Šťastný: Komu není rady, tomu není pomoci. Existuje nějaký zákon (předpis, omezení) a je jedno z jakého důvodu. A prostě se musí 100% dodržovat. Jestli tohle nechápete, tak raději odejděte z tohoto světa.

Pokud však myslíte, že zákon (omezení) je nesmyslné (nelogické), tak jej nejdřív zcela legální cestou změňte a potom si to užívejte.

Technika měla, má a bude mít vždy nad legislativou náskok. Zákony jsou vždy konzervativní právě z důvodu, abychom se tu nepozabíjeli. A to je právě ta věc, nad kterou nepřipadá v úvahu jakákoliv diskuse. Tečka.
22.01.2010 (17:57)  
Ažétďák: No tak to je jasné, ale já se bavím o podrobném logování všech událostí, které se na přejezdu stanou. Relátko si tak maximálně postaví hlavu a vyhodí chybu, jenže nikdo neví jakou a kdy se stala, nebo se pletu?

Vousáč: Já s tím souhlasím, ale nemůže za to být takový postih, jako navrhuje pan Zikmund. Co by se pak třeba za vraždu? Dlouhodobé mučení provázené řezáním končetin? Trest musí být adekvátní a aby někdo musel platit do tří dnů čtvrt milionu je holý nesmysl a to i kdyby ta doba začala běžet po uzavření vyšetřování a všech odvolání (pak by to stejně ztratilo ten efekt "okamžitosti"). Já jsem klidně pro odebrání řidičáku a za následné přistižení při řízení trestat třeba vězením, ale ne takové "rychlé procesy" (to už tu bylo).

Rail-2005: No vidíš a já to vidím zase naopak, že současná generace je ve spoustě ohledů (a tím i celkově) lepší než ta stará, ale nemám to na čem doložit (stejně jako ty), takže se to nesnažím pokládat za nějaký fakt, ale pouze jako můj čistě osobní subjektivní názor.

To srovnání s vlakem moc nesedí. Za prvé jsi po dálnici asi dlouho nejel, protože pokud pojedeš v levém tachometrových 130, hned se na tebe přilepí nějaký vůl s metrovým odstupem a když dost rychle neuhneš (rozuměj na deset centimetrů před předjížděné auto), předjede tě zprava, o blikání a troubení nemluvě. Za druhé, Pendolino nemůže jet rychleji hlavně proto, že by zřejmě nestihlo zabrzdit a taky proto, že prostě fíra by si takové "ohrožení na triko nedal" (koneckonců ho za zpoždění nikdo nepokutuje, takže se ho nemusí nijak "nad rámec" snažit dohánět). Já na rozdíl od toho fíry jsem připraven bez debat přijmout všechny postihy, jaké mi hrozí. Jo že mi nehrozí propadnutí auta a pokuta sto tisíc asi souvisí s tím, že překročení o 20 km/h na dálnici není zrovna ten případ, při které dochází k velkému ohrožení zdraví nebo majetku (jestli vůbec někdo byl v souvislosti s takovým překročením usmrcen?).


Co se týče té rychlosti, rád bych to uvedl na pravou míru. Hlavně na to člověk musí mít auto, takže pokud mám hodně velkou rezervu do Vmax (auto na 220 km/h má úplně jiné jízdní vlastnosti než na 140 km/h) a třeba v mém případě vychytávku jako je BAS (auto si drží zásobu stlačené brzdové kapaliny a v případě nouzového brzdění ji vypustí - doopravdy je to sakra znát), tak rozhodně "riskuju" mnohem míň, než mraky řidičů, co jezdí v rezavé rozpadlé kraksně třeba jenom stovkou. Koneckonců i míň než ti, co jezdí v zázraku typu Fabia 1.2 HTP. A propo tady by se srovnání s vlaky hodilo mnohem víc. Přijde mi "nenormální" (i když to má svoje důvody, které jsou logické), že taková (i neprohnilá) Felicia může jet stejně rychle jako Superb, když jízdní vlastnosti těch aut jsou úplně někde jinde. Regionova přece taky nejezdí 160, protože Pendolino může a ani se neurčuje žádná kompromisní rychlost 120 km/h, při které by Regionova jezdila po pražcích a potenciál Pendolina by byl nevyužit. Jistě, ta Felicia je pro tu rychlost schválena, ale ten Superb je při ní dvakrát bezpečnější, takže by mohl jet klidně rychleji při zachování stejné bezpečnosti jako u Felicie...
22.01.2010 (10:46)  
To Rail:
Strojvedoucí jakékoli lokomotivy je po dobu jízdy trvale ,,pod kuratelou" kontrolního systému, takže pokud provede cokoli, co se nesmí, je vzápětí usvědčen a potrestán. Časem se dopracujeme k tomu, že podobné kontrolní systémy budou muset být v každém autě, protože to bude jediná možnost, jak většinu řidičů donutit k tomu, aby alespoň trochu ctili zákon o pozemních komunikacích.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko