..: Lokomotiva Taurus v Praze poprvé, a možná ne naposled :..

Ilustrační obrázek Praha – Mnoho let nesplnitelný sen mnohých fandů se tuto sobotu stal alespoň zčásti skutečností. Jak lákala čtvrteční pozvánka, tak se i stalo – lokomotiva Siemens Taurus poprvé v historii zavítala do české metropole, aby se představila veřejnosti. Do Prahy ale musela přijet jako nečinná na zvláštním nočním soupravovém vlaku z Brna, protože stále není schválena pro provoz v ČR a do Českých Budějovic a Brna zajíždí jen na zvláštní povolení DÚ. K radosti malých i velkých fandů se lokomotiva 91 81 1216 226-1 objevila u Vládního salonku na první koleji pražského Hlavního nádraží. Kolem osmé hodiny ranní k ní pustili smečku fotografů i druhou hvězdu dne - kapitána fotbalové reprezentace Tomáše Ujfalušiho. Ten se o hodinu později stal druhým kmotrem této lokomotivy. Taurus s sebou přivezla mnoho nadějí i starostí. Jeho návrat totiž ohrozil kolaps prvního koridoru po havárii trolejového vedení, do budoucna významnější ale může být spíše příslib ČD, že se pokusí ji od prosincové změny GVD vozit do Prahy denně a vlastní silou.

Ilustrační obrázek Lokomotiva přijela především jako kulisa pro prezentaci ČD i českého fotbalového kapitána. Krom toho však byla i k dispozici zájemcům o exkurzi. Ti si mohli během dne prohlédnout interiér a strojovnu lokomotivy, případně se zeptat na další detaily českého a rakouského doprovodu stroje. Mezitím pod ní na nástupišti čelil Ujfaluši všetečným dotazům médií, což vzápětí zopakoval i přímo v kabině stroje. Krom toho fanouškům stíhal rozdávat v závodním tempu jeden autogram za druhým, ale ani tak se dav zájemců příliš nezmenšoval.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Když se dráty přetrhnou

Zpáteční cesta už tak hladká nebyla. Lokomotiva se měla vrátit do své vlasti jako nečinná na rychlíku R 875, a dál jako vlaková na R 275. I když byli všichni zaměstnanci nabádáni, aby dbali včasného příjezdu rychlíku do Brna, s kolapsem páteřního koridoru nikdo nepočítal.

Ilustrační obrázek Zatímco se sestra nejrychlejší lokomotivy světa až nehezky vyhřívala na žhnoucím slunci, její česká kolegyně v čele vlaku EC 107 Praha do Varšavy trochu zamíchala s provozem na I. koridoru. Stržená trolej v úseku Praha-Běchovice - Úvaly znamenala roztržení příměstské linky S1 a náhradní autobusovou dopravu, vlak SC 75 Smetana se musel vrátit od Běchovic na Libeň a pokračovat odklonem po trati 231 na Nymburk a Kolín. Stejně jako mnoho jiných dálkových spojů toho dne.

Chtěli jsme celou situaci dokumentovat a zároveň zachytit odjezd 1216.226 z Prahy, proto jsme se linkou S2 vydali za metropoli. Na Vysočanech potkáváme EC 172 Vindobona, u zastávky Ostrá pak i EC 144 Detvan. Pro návrat rakouské lokomotivy existovaly hned tři možné scénáře - odjet pozdějším EC 177 a z Břeclavi jet jako vlaková lokomotiva, jet s opožděným R 875 a pak jako Lv do Břeclavi s českým strojvedoucím, nebo jednoduše počkat, jak se vyvine situace. Naše čekání na fotbalový taurus zhatilo až hlášení služby Poloha vlaku "R 875, smer Brno, poloha Praha-Vrsovice vj.n., 11 minut zpozdeni". Třetí varianta se ukázala být nejlepší. Skutečně v poslední minutě byla trať znovu zprovozněna a taurus se mohl vydat na původně plánovanou trasu.

Taurus do Bezpráví, Gorily na Štrbu

Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak. Jak nám také na prezentaci potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, v intenzivním jednání je snaha nahradit letité stroje řady 350 moderními lokomotivami. Počítá se s nasazením strojů ES 64 U4-C na vozební ramena Vídeň - Praha a Vídeň - Ostrava. "V současné době probíhají jednání s rakouskými drahami o platbách za tyto výkony," uvedl tiskový mluvčí. Klíč k celé situaci ale i nadále drží v rukou Drážní úřad, který zatím povolil provoz těchto lokomotiv jen na střídavé trakci, se zákazem rekuperace a omezenou provozní rychlostí na 160 km/h. Jestli se v prosinci objeví taury v čele vlaků EuroCity, o tom rozhodnou až události nejbližších měsíců.

Foto: Josef Petrák, Vítek Voráček


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 1.6.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Praha Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Palko 
01.06.2008 (18:45)  
Ajé, zas je tady chytrých pánů, kteří ví, co a jak udělat. Samozřejmě by vše dělali úplně jinak, než ČD.
registrovaný uživatel dandys 
01.06.2008 (17:04)  
Farkac Karel souhlas s tim ze CD jsou socialisticky podnik, by meli ty stary paprdy na tech vyssich mistech vyhazet a dat tam nekoho kdo zna problematiku CD , kdo si to prosel od piky.
Pokud jde o stroje 1216 tak je zajimave podle toho co jsem slysel od jednoho cloveka zeleznicare , ze nabidku CD na Taury uz dostali davno a vedeni CD to zamitlo.Misto Pendolina za iks miliard mohli byt Taurusy.
registrovaný uživatel Mozek 
01.06.2008 (15:50)  
Včera jsem ho zahlídl skutečně na R875, jako nečinný stroj hned za nějakou 363 (asi)
ze Štatlu jel však již v čele EC177 s trolejí přisátou k drátům.
01.06.2008 (15:38)  
ten taurus vypadá trochu jako kraken předek
01.06.2008 (14:02)  
ad-zdenek84:
Z čeho že to budou platit? Vždyť nemají finance na modernizace osobních vozů. Podívejte se co jezdí z Prahy do Ú/L, do Chebu přes Ú/L, do Českých Budějovic, do Fran. Lázní a tak bych mohl pokračovat dále. Pan Kubala mluví tak, jak po něm ČD požadují. Je tak za to placen. A když to neyjde, není problém pronést další slova o tom, jak se změnily podmínky a proč na tyto požadavky nelze přistoupit, jelikož to není pro ekonomiku podniku přijatelné. ČD a.s. je zakonzervovaný socialistický podnik a nelze čekat nějaké velké změny k lepšímu jak v oblasti trakčních vozidel tak, a to hlavně, v oblasti osobních vozů. Na to vybrečených 12 miliard stačit nebude. FRK
01.06.2008 (13:48)  
čd chtějí obb platit, říkal to mluvčí včera v reportáži
01.06.2008 (13:41)  
Koukám, že zatímco u nás jsou sotva peníze na to, aby se koupilo jen to nejnutnější, tak OBB si těch Taurů pořídily tolik, že je klidně můžou pronajímat sousedním žel. správám...

Btw mi je jedno co táhne můj vlak (pokud to jede spolehlivě), já bych spíš na dálkových vlacích uvítal víc emzet, třeba se dočkám a ČD někdy koupí třeba ještě 40 Bmpz...
01.06.2008 (13:26)  
Já si velké naděje s jízdami Taurusu v síti SŽDC nedělám. Ne však proto, že by se hledaly pseudoproblémy našeho zab. zař. My vlastně skoro žádné nemáme. Vše je v lidských rukou a mysli. Pokud něco zklame, chybí systém, který by chybu a případou nehodu odvrátil.
Jde o ekonomickou záležitost. Pro ČD jsou používány stroje ZSSK řady 350 a ČD to splácejí provozem svých strojů slovenské straně. Pokud by se na vlacích od státních hranic objevily Taurusy, vyvstává otázka, čím to dopravce, to znamená ČD, majiteli vyrovná. Že by poslal české mašiny do Rakouska, nepřipadá v úvahu ani v případě tranzitu přes ČR. Například tak, že by nákladní vlak z Německa přes Česko do Rakouska s možností jeho pokračování do dalších států byl veden strojem ES64U4 nebo ES64F4 (1216nebo189). Každý jeho majitel by si kladl otázku, kdo a jak to zaplatí? Je samozřejmé, že by se našel zájemce, který by si stroj pronajal za finanční úhradu. Že by se mezi takové se zařadil hoding ČD, tak tomu nevěřím. Jediná možná změna může nastat, až stát Cargo prodá nějaké prosperující firmě a stát a jeho organizace nebudou slepě bránit vzniku dalších dopravních společností, provozující osobní dopravu po síti SŽDC.
Takže si myslím, že Taurusy v osobní dopravě se v Praze možná budou objevovat, určitě ne tak často, jako německé stroje v Rakousku a naopak rakouské v Německu, případně v Maďarsku. FRK
registrovaný uživatel Fauny  mail  
01.06.2008 (13:06)  
814 na Slovensko zajíždí (do Vrbovců), tak nevím, proč by tam nemohla.
01.06.2008 (12:49)  
Já myslím, že mu číslo zůstane, tj. 1216, protože ČD taurusy kupovat nebudou.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko