..: Lokomotiva Taurus v Praze poprvé, a možná ne naposled :..

Ilustrační obrázek Praha – Mnoho let nesplnitelný sen mnohých fandů se tuto sobotu stal alespoň zčásti skutečností. Jak lákala čtvrteční pozvánka, tak se i stalo – lokomotiva Siemens Taurus poprvé v historii zavítala do české metropole, aby se představila veřejnosti. Do Prahy ale musela přijet jako nečinná na zvláštním nočním soupravovém vlaku z Brna, protože stále není schválena pro provoz v ČR a do Českých Budějovic a Brna zajíždí jen na zvláštní povolení DÚ. K radosti malých i velkých fandů se lokomotiva 91 81 1216 226-1 objevila u Vládního salonku na první koleji pražského Hlavního nádraží. Kolem osmé hodiny ranní k ní pustili smečku fotografů i druhou hvězdu dne - kapitána fotbalové reprezentace Tomáše Ujfalušiho. Ten se o hodinu později stal druhým kmotrem této lokomotivy. Taurus s sebou přivezla mnoho nadějí i starostí. Jeho návrat totiž ohrozil kolaps prvního koridoru po havárii trolejového vedení, do budoucna významnější ale může být spíše příslib ČD, že se pokusí ji od prosincové změny GVD vozit do Prahy denně a vlastní silou.

Ilustrační obrázek Lokomotiva přijela především jako kulisa pro prezentaci ČD i českého fotbalového kapitána. Krom toho však byla i k dispozici zájemcům o exkurzi. Ti si mohli během dne prohlédnout interiér a strojovnu lokomotivy, případně se zeptat na další detaily českého a rakouského doprovodu stroje. Mezitím pod ní na nástupišti čelil Ujfaluši všetečným dotazům médií, což vzápětí zopakoval i přímo v kabině stroje. Krom toho fanouškům stíhal rozdávat v závodním tempu jeden autogram za druhým, ale ani tak se dav zájemců příliš nezmenšoval.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Když se dráty přetrhnou

Zpáteční cesta už tak hladká nebyla. Lokomotiva se měla vrátit do své vlasti jako nečinná na rychlíku R 875, a dál jako vlaková na R 275. I když byli všichni zaměstnanci nabádáni, aby dbali včasného příjezdu rychlíku do Brna, s kolapsem páteřního koridoru nikdo nepočítal.

Ilustrační obrázek Zatímco se sestra nejrychlejší lokomotivy světa až nehezky vyhřívala na žhnoucím slunci, její česká kolegyně v čele vlaku EC 107 Praha do Varšavy trochu zamíchala s provozem na I. koridoru. Stržená trolej v úseku Praha-Běchovice - Úvaly znamenala roztržení příměstské linky S1 a náhradní autobusovou dopravu, vlak SC 75 Smetana se musel vrátit od Běchovic na Libeň a pokračovat odklonem po trati 231 na Nymburk a Kolín. Stejně jako mnoho jiných dálkových spojů toho dne.

Chtěli jsme celou situaci dokumentovat a zároveň zachytit odjezd 1216.226 z Prahy, proto jsme se linkou S2 vydali za metropoli. Na Vysočanech potkáváme EC 172 Vindobona, u zastávky Ostrá pak i EC 144 Detvan. Pro návrat rakouské lokomotivy existovaly hned tři možné scénáře - odjet pozdějším EC 177 a z Břeclavi jet jako vlaková lokomotiva, jet s opožděným R 875 a pak jako Lv do Břeclavi s českým strojvedoucím, nebo jednoduše počkat, jak se vyvine situace. Naše čekání na fotbalový taurus zhatilo až hlášení služby Poloha vlaku "R 875, smer Brno, poloha Praha-Vrsovice vj.n., 11 minut zpozdeni". Třetí varianta se ukázala být nejlepší. Skutečně v poslední minutě byla trať znovu zprovozněna a taurus se mohl vydat na původně plánovanou trasu.

Taurus do Bezpráví, Gorily na Štrbu

Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak. Jak nám také na prezentaci potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, v intenzivním jednání je snaha nahradit letité stroje řady 350 moderními lokomotivami. Počítá se s nasazením strojů ES 64 U4-C na vozební ramena Vídeň - Praha a Vídeň - Ostrava. "V současné době probíhají jednání s rakouskými drahami o platbách za tyto výkony," uvedl tiskový mluvčí. Klíč k celé situaci ale i nadále drží v rukou Drážní úřad, který zatím povolil provoz těchto lokomotiv jen na střídavé trakci, se zákazem rekuperace a omezenou provozní rychlostí na 160 km/h. Jestli se v prosinci objeví taury v čele vlaků EuroCity, o tom rozhodnou až události nejbližších měsíců.

Foto: Josef Petrák, Vítek Voráček


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 1.6.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Praha Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
02.06.2008 (7:58)  
Hawkey: To jsem však netušil, že 340 jsou Cargo :-))) Pak jedině vozit bastarda do Summerau k výkonům pomocí zamračených. Nebo lépe dohodnout se s DB a posílat bastarda z Prahy přes Dráždďany , Mnichov do Vídně....To by bylo kilometrů:-))) To by taurusy mohly jezdit i Brno -Jihlava- ČB :-)))
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
02.06.2008 (7:18)  
Jiří Kareš: uř třeba ten problém je, jak tam toho Bastarda dostaneš, pokud je mi známo, ČD nevlastní žádnou dvousystémovou lokomotivu 25kV 50Hz / 15 kV 16,7 Hz a ty tři 340 si pronajímá od Carga. A Bastard je 3 kV DC / 15 kV 16,7 Hz .. tudíž bys ho musel do Rakouska dotáhnout studenýho..
registrovaný uživatel JK ml. 
01.06.2008 (23:47)  
Farkač Karel: a co recipročně poslat do rakous bastarda ??? Do němec může, do Rakous by mě zajímalo jaký je principiální problém, aby tam jezdil??? Nebo žeby se taky něco zásadního našlo? ....:-))) Ideálně dislokovat dva kousky v DKV ČB a s upravenou laminátkou ho vytáhnout ráno do Summerau, celý den může bastard lítat po Rakousku a večer pro něj zase dojet a přivézt do ČB :-))) Rakušáci by si mnuli ruce a taurusy by do Prahy jezdily o sto šest.........jen je jaksi schválit, geniální že :-)))
Pořád mám ale obecně pocit že, na interoperabilitě dráha, stát a všichni zúčastnění pracují tak mohutně, že jestli to pracovní tempo ještě dvě pětiletky nepoleví, z železniční sítě nám zbyde Lužná u Rakovníka.......
01.06.2008 (23:28)  
To Mozek: Ano, je tomu tak! EC 177 dojel do Brna na včas a tažen 350. Ovšem z Brna jsme odjížděli se zpožděním asi 10 minut, díky tomu, že před 350 byl zavěšen "český" Taurus, který nás spolehlivě dopravil až do Břeclavi. Prvně jsem si myslel, že 350 má nějakou poruchu... V Břeclavě byl Taurus odvěšen a hned také 350. Pak už jsem valil na přípoj, ale myslím, že se Taurus vrátil zpět do čela soupravy a pokračoval dál sám se soupravou 177 na Vídeň...?
registrovaný uživatel icetiger  mail  
01.06.2008 (23:17)  
no, tu je problém v tom, že u nás v kocourkově se vše dělá na Xkrát ... kdyby se to udělo při reko koridorů, bylo by to lepší, bohužel teď už to asi hned tak nebude ... co se týká loko - no, tak když nepočítám 680, tak 151 a 350 umí jen Vmax 160, ale dyť ty loko to už jsou dnes historické kousky jako celé ČD až na pár výjimek - chce to prostě uvažovat dopředu a ne prostě trvale stát na místě ... když si tak vzpomenu, tak od roku 1989 u nás je vozový park furt stejný (mluvím o loko na R, Ex, IC a EC) a přitom za tu dobu se mohlo nakoupit řada nových loko ...
01.06.2008 (22:42)  
to icetiger: A cim bys tam (krom Pendolina a cesem dvaceti 380) tech 200 jezdil? Vetsina nasich loko ma max 140, par 160. U vagonu je to podobne, vetsina ma max 120, 140, nektere 160, jeste min jich ma 200. Navic pokud zrusis prejezd, musis ho nejak nahradit, nadjezdem ci podjezdem. Mas vubec predstavu kolik by to stalo? Dalsich deset let by nebylo na nakupy novych vozu. Nehlede na to, ze zrusit prejezdy nestaci, musel bys upravit trolejove vedeni, zabezpecovaci zarizeni a v zatackach bys stejne vice jet nemohl. Takze bys mel za enormni naklady na par rovinkach 200km/h, ale nemel bys cim tech 200 km/h jezdit a navic i kdyby tam neco tolik jelo, tak usetris v radech minut, coz by substrat temer nezaznamenal. Co substrat zaznamena jsou nove ci modernizovane vagony (a ciste) a jizdy vcas. Nic jineho.
01.06.2008 (22:35)  
icetiger) a Čím jiným bys, vyjma ČDT680, chtěl těch 200 kmph jezdit, když taury ne a 109E ještě nevyjela na okruh?
registrovaný uživatel icetiger  mail  
01.06.2008 (22:14)  
pánové, nevím jestli budete se mnou souhlasit, ale podle mě osobně - prozatím bych se vykašlal na provoz Taurů v ČR a radši bych udělal něco vhodnějšího pro substrát - tzn. zvýšit rychlost na tratích koridorů. A to tak, že zrušit veškeré přejezdy a tím by se mohla zvýšit rychlost na 200 a pak teprve kupovat a nebo řešit otázky nových HV + vozů...

jinak co se týká nasazení Taurů v ČR - no, nevím, nevěřím tomu, že to bude do konce roku, možná za rok, ale letos bych řekl, že z 90% ne ... kámoš mi to povtrdil, dělá na AŽD ...
registrovaný uživatel Pepik3 
01.06.2008 (19:48)  
Myslím,ze Ruzynske letiste nebude mit raketovy vzrust.Ublizuje pomale spojeni s centrem a rychleji pujde nahorou Wien Schwechat flughafen.az bude elektrizace z Gmuend do C.Budejovic,mozna bude novy expresni z Wien do Plzne a az do K.Varu.To bue pohodlnejsi,rychlejsi a tim pujde Wien nahoru.
Taurus is very excellent!
01.06.2008 (19:47)  
Hnací vozidla existující v okamžiku dělení ČSD, tj. k 1.1.1993 jsou automaticky schválena k provozu, včetně případných modernizací. V rámci zajíždění hnacího vozidla do pohraniční přechodové stanice mohou jezdit i vozidla "neschválená". Proto mohou (mohly) TAURUSY do Břeclavi i bez schválení českého DÚ. Podobně mohou 814 do Vrbovců, ostatně po širé trati jedou pouze několik metrů, jinak se pohybují po českých kolejích a po stanici Vrbovce ...

Nový nejvyšší pan lokomotivní (a vozový) má podporu podnejvyššího pana železničáře pro osobní dopravu, který si ho přítáhl na GŘ z Veolie a nejvyšší pan lokomotivní (a …) také ukusoval chlebíček nebo z koláče (vyberte si) strojvedoucího ... Nejvyšší pan lokomotivní (a …) je pouze ubohým služebníkem vyšších pánů železničářů, takže může činiti pouze to, co je "politicky" požehnáno výššimi pány ... pochopitelně peníze jsou sice až na posledním místě, ale mají rozhodující slovo…

ČD jsou ochotné ÖBB platit, ale otázka je kolik. U hnacích vozidel se km proběh v zahraničí vyrovnává naturálně, čili když na vlacích ČD nebudou jezdit lokomotivy ZSSK, o stejný počet km najezdí lok ČD na vlacích ZSSK.
ČD si zřejmě spočítají kolik ušetří lokomotivních km, přepočítají to na náklady na údržbu na jeden lokomotivní km a tuto částku s velkou pravděpodobností nabídnou ÖBB, protože je to vyjde nastejno, jako kdyby tyto km najezdily svými lokomotivami na Slovensku. Otázka je, zda tuto nabídnutou částku budou ÖBB ochotny akceptovat ...

dandys : většinu "nejvyšších pánů lokomotivních (a…)" za posledních 30 let osobně znám, buď jsem byl jejich následníkem na "patřičné" židli v depu, spolupracovníkem v depu nebo dokonce formálně jejich nadřízeným, případně to byl kolega z jiného depa, s nimž jsme se dělili o výkony ... snad jediný z nich byl z pohledu věku "starým páprdou", ale ten odešel před mnohými lety s radostí do důchodu, aniž by přesluhoval. Takže všichni z nich se na tuhle funkci vypracovali ze spodu z toho depa ... a znají to od píky.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko