..: Lokomotiva Taurus v Praze poprvé, a možná ne naposled :..

Ilustrační obrázek Praha – Mnoho let nesplnitelný sen mnohých fandů se tuto sobotu stal alespoň zčásti skutečností. Jak lákala čtvrteční pozvánka, tak se i stalo – lokomotiva Siemens Taurus poprvé v historii zavítala do české metropole, aby se představila veřejnosti. Do Prahy ale musela přijet jako nečinná na zvláštním nočním soupravovém vlaku z Brna, protože stále není schválena pro provoz v ČR a do Českých Budějovic a Brna zajíždí jen na zvláštní povolení DÚ. K radosti malých i velkých fandů se lokomotiva 91 81 1216 226-1 objevila u Vládního salonku na první koleji pražského Hlavního nádraží. Kolem osmé hodiny ranní k ní pustili smečku fotografů i druhou hvězdu dne - kapitána fotbalové reprezentace Tomáše Ujfalušiho. Ten se o hodinu později stal druhým kmotrem této lokomotivy. Taurus s sebou přivezla mnoho nadějí i starostí. Jeho návrat totiž ohrozil kolaps prvního koridoru po havárii trolejového vedení, do budoucna významnější ale může být spíše příslib ČD, že se pokusí ji od prosincové změny GVD vozit do Prahy denně a vlastní silou.

Ilustrační obrázek Lokomotiva přijela především jako kulisa pro prezentaci ČD i českého fotbalového kapitána. Krom toho však byla i k dispozici zájemcům o exkurzi. Ti si mohli během dne prohlédnout interiér a strojovnu lokomotivy, případně se zeptat na další detaily českého a rakouského doprovodu stroje. Mezitím pod ní na nástupišti čelil Ujfaluši všetečným dotazům médií, což vzápětí zopakoval i přímo v kabině stroje. Krom toho fanouškům stíhal rozdávat v závodním tempu jeden autogram za druhým, ale ani tak se dav zájemců příliš nezmenšoval.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Když se dráty přetrhnou

Zpáteční cesta už tak hladká nebyla. Lokomotiva se měla vrátit do své vlasti jako nečinná na rychlíku R 875, a dál jako vlaková na R 275. I když byli všichni zaměstnanci nabádáni, aby dbali včasného příjezdu rychlíku do Brna, s kolapsem páteřního koridoru nikdo nepočítal.

Ilustrační obrázek Zatímco se sestra nejrychlejší lokomotivy světa až nehezky vyhřívala na žhnoucím slunci, její česká kolegyně v čele vlaku EC 107 Praha do Varšavy trochu zamíchala s provozem na I. koridoru. Stržená trolej v úseku Praha-Běchovice - Úvaly znamenala roztržení příměstské linky S1 a náhradní autobusovou dopravu, vlak SC 75 Smetana se musel vrátit od Běchovic na Libeň a pokračovat odklonem po trati 231 na Nymburk a Kolín. Stejně jako mnoho jiných dálkových spojů toho dne.

Chtěli jsme celou situaci dokumentovat a zároveň zachytit odjezd 1216.226 z Prahy, proto jsme se linkou S2 vydali za metropoli. Na Vysočanech potkáváme EC 172 Vindobona, u zastávky Ostrá pak i EC 144 Detvan. Pro návrat rakouské lokomotivy existovaly hned tři možné scénáře - odjet pozdějším EC 177 a z Břeclavi jet jako vlaková lokomotiva, jet s opožděným R 875 a pak jako Lv do Břeclavi s českým strojvedoucím, nebo jednoduše počkat, jak se vyvine situace. Naše čekání na fotbalový taurus zhatilo až hlášení služby Poloha vlaku "R 875, smer Brno, poloha Praha-Vrsovice vj.n., 11 minut zpozdeni". Třetí varianta se ukázala být nejlepší. Skutečně v poslední minutě byla trať znovu zprovozněna a taurus se mohl vydat na původně plánovanou trasu.

Taurus do Bezpráví, Gorily na Štrbu

Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak. Jak nám také na prezentaci potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, v intenzivním jednání je snaha nahradit letité stroje řady 350 moderními lokomotivami. Počítá se s nasazením strojů ES 64 U4-C na vozební ramena Vídeň - Praha a Vídeň - Ostrava. "V současné době probíhají jednání s rakouskými drahami o platbách za tyto výkony," uvedl tiskový mluvčí. Klíč k celé situaci ale i nadále drží v rukou Drážní úřad, který zatím povolil provoz těchto lokomotiv jen na střídavé trakci, se zákazem rekuperace a omezenou provozní rychlostí na 160 km/h. Jestli se v prosinci objeví taury v čele vlaků EuroCity, o tom rozhodnou až události nejbližších měsíců.

Foto: Josef Petrák, Vítek Voráček


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 1.6.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Praha Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
02.06.2008 (15:02)  
No pokud by CD nemyslely vazne podporu homologace Tauru, tak by prece nedelaly tenhle cirkus.
A ja byt Siemensem, tak OeBB pripadne rozdily mezi moznostmi CD a naklady na vylety do CR dorovnam. :) Aspon tedy na prvni rok...
02.06.2008 (12:43)  
M. Hruška) Co se nadpisu týká, hledal jsem důkladně jakoukoliv zmínku o dřívějším pobytu tohoto typu v Praze, ale nenašel, takže z toho jsem usoudil, že to tentokrát bylo poprvé. Máte nějaké informace o tom, že zde byl? Kdy, a proč?

No a k Rozhraní - je to zastávka na trati 260 http://www.zelpage.cz/trate/ceska-republika/trat-260, i když styk proudových soustav je o pár km severněji, v úseku Svitavy - Březová nad Svitavou, v kilometru 228,109. Ale berte to jako lehkou nadsázku. ;)
02.06.2008 (12:36)  
George_Couser: Tak to prosím potom přijměte moji omluvu. Špatně jsem to pochopil.
02.06.2008 (12:35)  
Mirek Hruška: Však na to jsem narážel...
02.06.2008 (12:29)  
Josef Petrák: Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak.
Smím se zeptat jak jste přišli na to Rozhrání?

George_Couser: Taky OeBB dostávají narozdíl od ČD ročně od státu miliony EUR na tuto obnovu.

dandys: Až na to že Pendolina se objednali v době kdy o Taurech nikdo ani nevěděl. Aha?

Farkač Karel: No já mám takový dojem že je celkem jedno jestli platit OeBB za 1216 z roku 2007 nebo ŽSR za 350 z roku 1976. On jaksi ani provoz vlastních mašinek není zadarmo. Víme?

Icetiger: Až na to že provoz a železniční síť (tedy ty přejezdy a 200km/h) je každá v kompetenci někoho jiného. Jenže to si jaksi přítomní diskutující ještě nestačili uvědomit.

Lokomotiva Taurus v Praze poprvé, a možná ne naposled
Malinko bych poupravil. Toto není pravda. Kdybyste napsali že "Lokomotiva 1216" nebo že "Lokomotiva v českých barvách", tak to potom ano, ale znění použité v nadpisu pravdivé není. Stroje 1116 "Taurus" v Praze již byli v roce 2003.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
02.06.2008 (12:26)  
Miroslav Zikmund: jen tě doplním, mašín řady 371 má ČD ve stavu 7, konktétně se jedná o stroje 001, 002, 003, 004, 005, 015, 201.

Jiří Kareš: nechci se tě nejak dotknout, ale mám pocit, že toho o řadě 340 moc nevíš. Nabízet řadu 340 na reciproční výkony je veliká utpioe, už jen pro to, že ČD Cargo má v současnosti pouhé tři stroje, které ke všemu na trakčním systému OeBB (tj. 15kV 16,7 Hz) má oproti Taurusů, výkon cca 1/6.
registrovaný uživatel JK ml. 
02.06.2008 (11:07)  
Hečkys,MZ : a přes Havl Brod? :-))) Ne to neberte vážně byl to pokus o satiru.
Co myslím smrtelně vážně, to je myšlenka o tom že, buď se začne vážně něco dít s provozem přes hranice a modernizací vozidel vůbec, nebo tu fakt zbyde jen ta Lužná ss parostroji...
02.06.2008 (10:56)  
Ona bastardů není taky přehršel a ČD je potřebují na vyrovnávku kilometrů s německými lokomotivami.
Všechno souvisí se vším, když se začínalo kolem roku 1994 s koridorovými stavbami, tak byl problém politicky ukecat necelých 40 miliard na první koridor, neb každý "od fochu" věděl, že to je obrovský podvod, protože to stačí akorát na to, aby se tratě dostaly na jakýsi západoevropský standard, ale na pořádnou modernizaci to nestačí.
Současně v té době byly ČD ve špatné finanční situaci a řešily se způsoby, jak dorovnat chybějící peníze, tak přijít s požadavkem na zakoupení třísystémových lokomotiv na rychlost 200 km by neprošlo, protože těm politickým primitivům těžko vysvětlíte, že je potřebujete na to, aby jezdily do zahraničí ... neboť podle primitivů u nás takové trati nejsou a tři trakční proudové systémy taky nikoli, takže lokomotivy nejsou potřebné.
registrovaný uživatel Pavel Hečko  mail  
02.06.2008 (8:03)  
J. Kareš -
Taurusy z Brna do Jihlavy ? Asi těžko, možná tak Herkules.
registrovaný uživatel Pavel Hečko  mail  
02.06.2008 (8:01)  
Hawkey
Jiří Kareš: uř třeba ten problém je, jak tam toho Bastarda dostaneš, pokud je mi známo, ČD nevlastní žádnou dvousystémovou lokomotivu 25kV 50Hz / 15 kV 16,7 Hz a ty tři 340 si pronajímá od Carga. A Bastard je 3 kV DC / 15 kV 16,7 Hz .. tudíž bys ho musel do Rakouska dotáhnout studenýho..


a co takhle naftou s CB ? a do CB nějakým Esem, ale samozřejmě je to utopie, takhle to praktikovat, jak psal J. Kareš.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko