..: Lokomotiva Taurus v Praze poprvé, a možná ne naposled :..

Ilustrační obrázek Praha – Mnoho let nesplnitelný sen mnohých fandů se tuto sobotu stal alespoň zčásti skutečností. Jak lákala čtvrteční pozvánka, tak se i stalo – lokomotiva Siemens Taurus poprvé v historii zavítala do české metropole, aby se představila veřejnosti. Do Prahy ale musela přijet jako nečinná na zvláštním nočním soupravovém vlaku z Brna, protože stále není schválena pro provoz v ČR a do Českých Budějovic a Brna zajíždí jen na zvláštní povolení DÚ. K radosti malých i velkých fandů se lokomotiva 91 81 1216 226-1 objevila u Vládního salonku na první koleji pražského Hlavního nádraží. Kolem osmé hodiny ranní k ní pustili smečku fotografů i druhou hvězdu dne - kapitána fotbalové reprezentace Tomáše Ujfalušiho. Ten se o hodinu později stal druhým kmotrem této lokomotivy. Taurus s sebou přivezla mnoho nadějí i starostí. Jeho návrat totiž ohrozil kolaps prvního koridoru po havárii trolejového vedení, do budoucna významnější ale může být spíše příslib ČD, že se pokusí ji od prosincové změny GVD vozit do Prahy denně a vlastní silou.

Ilustrační obrázek Lokomotiva přijela především jako kulisa pro prezentaci ČD i českého fotbalového kapitána. Krom toho však byla i k dispozici zájemcům o exkurzi. Ti si mohli během dne prohlédnout interiér a strojovnu lokomotivy, případně se zeptat na další detaily českého a rakouského doprovodu stroje. Mezitím pod ní na nástupišti čelil Ujfaluši všetečným dotazům médií, což vzápětí zopakoval i přímo v kabině stroje. Krom toho fanouškům stíhal rozdávat v závodním tempu jeden autogram za druhým, ale ani tak se dav zájemců příliš nezmenšoval.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Když se dráty přetrhnou

Zpáteční cesta už tak hladká nebyla. Lokomotiva se měla vrátit do své vlasti jako nečinná na rychlíku R 875, a dál jako vlaková na R 275. I když byli všichni zaměstnanci nabádáni, aby dbali včasného příjezdu rychlíku do Brna, s kolapsem páteřního koridoru nikdo nepočítal.

Ilustrační obrázek Zatímco se sestra nejrychlejší lokomotivy světa až nehezky vyhřívala na žhnoucím slunci, její česká kolegyně v čele vlaku EC 107 Praha do Varšavy trochu zamíchala s provozem na I. koridoru. Stržená trolej v úseku Praha-Běchovice - Úvaly znamenala roztržení příměstské linky S1 a náhradní autobusovou dopravu, vlak SC 75 Smetana se musel vrátit od Běchovic na Libeň a pokračovat odklonem po trati 231 na Nymburk a Kolín. Stejně jako mnoho jiných dálkových spojů toho dne.

Chtěli jsme celou situaci dokumentovat a zároveň zachytit odjezd 1216.226 z Prahy, proto jsme se linkou S2 vydali za metropoli. Na Vysočanech potkáváme EC 172 Vindobona, u zastávky Ostrá pak i EC 144 Detvan. Pro návrat rakouské lokomotivy existovaly hned tři možné scénáře - odjet pozdějším EC 177 a z Břeclavi jet jako vlaková lokomotiva, jet s opožděným R 875 a pak jako Lv do Břeclavi s českým strojvedoucím, nebo jednoduše počkat, jak se vyvine situace. Naše čekání na fotbalový taurus zhatilo až hlášení služby Poloha vlaku "R 875, smer Brno, poloha Praha-Vrsovice vj.n., 11 minut zpozdeni". Třetí varianta se ukázala být nejlepší. Skutečně v poslední minutě byla trať znovu zprovozněna a taurus se mohl vydat na původně plánovanou trasu.

Taurus do Bezpráví, Gorily na Štrbu

Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak. Jak nám také na prezentaci potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, v intenzivním jednání je snaha nahradit letité stroje řady 350 moderními lokomotivami. Počítá se s nasazením strojů ES 64 U4-C na vozební ramena Vídeň - Praha a Vídeň - Ostrava. "V současné době probíhají jednání s rakouskými drahami o platbách za tyto výkony," uvedl tiskový mluvčí. Klíč k celé situaci ale i nadále drží v rukou Drážní úřad, který zatím povolil provoz těchto lokomotiv jen na střídavé trakci, se zákazem rekuperace a omezenou provozní rychlostí na 160 km/h. Jestli se v prosinci objeví taury v čele vlaků EuroCity, o tom rozhodnou až události nejbližších měsíců.

Foto: Josef Petrák, Vítek Voráček


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 1.6.2008 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla Reportáže

Ďalšie z regiónu ČR Praha Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ black2002  mail  
27.10.2008 (12:43)  
Taurus se poprve obevil v Praze v PJ-vrsovice v patek 24.10.2008 cca v 16h. Dnes odjel na EC 71/131 DO Brna. Asi 35 strojvedoucich prayskeho depa se bude skolit na techto lokomotivach. Ay budu vedet vice urcite napisu. Zatim ahoj
05.06.2008 (22:05)  
Mirek Hruška : ZSSK (nikoli ŽSR) se za lokomotivy 350 nic neplatí. Co najezdí lok ZSSK 350 na kolejích ČD najezdí lok ČD na Slovensku na vlacích ZSSK.
Podle Vás je levnější platit ÖBB za jízdy lok 1216 a vlastní lokomotivy nechat stát v kopřivách... protože nemáte lokomotivy, které by mohly v Rakousku najezdit stejný počet kilometrů jako lokomotivy ÖBB na vlacích ČD.
04.06.2008 (21:53)  
Josef Petrák: já být váma, tak si nejsem tak jistý. Ten článek opravdu vykazuje malou nepřesnost a to, že řada 1216 byla poprvé v Praze. Toto není pravda, lokomotiva 1216 zde již byla cca před rokem a vezla zvláštní vlak z Prahy do Berlína na veletrh. V úseku Praha-Děčín byla přípřež řady 151 a v úseku Děčín - Berlín jela lokomotiva 1216 dokonce vlastní silou i na kolejích SŽDC na napěťové soustavě 3000V. Toto zatím byla jediná povolená jízda vlastní silou s vlakem na kolejích SŽDC na 3000V.
03.06.2008 (13:01)  
J. Petrák: Taurus byl v Praze již v roce 2001, kdy byl přepravován v závěsu pravidelného EC na okruh. Deponován byl ve Vršovicích a zde byl jeden den i vystaven. Pravda je, že o tom tenkrát mnoho lidí nevědělo. Jednalo se o stroj 1116.015.

Vím kde Rozhraní je, právě proto se ptám, proč byla uvedena zrovna tato. Dobře nadsázku beru:)
03.06.2008 (7:08)  
Špáňa: Jde o to si připomenout, že by to snad mělo být normální vyústěním "spojené" Evropy, že vlak na velkou vzdálenost jede s minimem přepřahů. Osobně si myslím, že při schválení na Prahu už schválení na Děčín bude formalitou. Je nutné neustále tlačit a prolamovat staré smýšlení, schválit bezpečná vozidla.
registrovaný užívateľ nojva  mail  
02.06.2008 (23:30)  
Špáňa: Tak to si budeme muset počkat ještě hodně dlouho. Tady se počítá s provozem taurusu pouze do Prahy, kde nastoupi 371, v Drážďanech pak loko DB. V případě EC Hungaria by taurus musel jet až z Budapešti přes Bratislavu.

Dotaz? Taurusy by měly nahradit pouze EC jedoucí do Vídně, nebo i vlaky od Bratislavy, pokud ano tak v celé jejich trase nebo jenom Břeclav-Praha? Protože to by sice znamenalo zkraceni jizdni doby Vídeň-Praha o 10 minut, ale prodloužení na trase Budapešť-Praha :-(
02.06.2008 (20:48)  
Ale bylo by dobrý že by Vindobona nebo Hungarka mohli jet v celé trase bez jediného přepřahu.
02.06.2008 (20:11)  
Jeste k platbam, objevila se tu informace, ze naturalni vyrovnavky maji od pristiho roku prejit na platby penezni.
Takze bude mnohem jednodussi si spocist, zda se vyplati za Eura najmout Taurus, nebo 350. A odtud se bere i ochota CD cosi platit, protoze za cizi HV to tak bude vzdy.
02.06.2008 (20:08)  
Hawkey: Tyto nazory s Vami nesdilim.
1) Jak asi sam vite, je dlouho nezodpovezenou otazkou, do jake miry se jedna o technicky problem. Jak ukazuje pripad Pendolina, na jasne politicke zadani jde i zdanlive nemozne.

2) Nemyslim si, ze by infrastruktura byla tak zasadne odlisna, aby nasledne znemoznovala provoz ve druhe zemi. Taurus ma i CZ paket (sw+hw), takze jde softwarove nastavit co ma a nema delat v ceskem rezimu. Vylouceni "citlivych" operaci muze byt docasnou cestou ke zprovozneni Taura na ss.

3) Protoze je v zajmu Siemense ziskat pro Taurus homologaci v CR. A pro tu je zase pomerne zasadni podpora CD.
dopisovateľ alebo člen ŽP Hawkey  mail  
02.06.2008 (15:36)  
Seath:No pokud by CD nemyslely vazne podporu homologace Tauru, tak by prece nedelaly tenhle cirkus.
A ja byt Siemensem, tak OeBB pripadne rozdily mezi moznostmi CD a naklady na vylety do CR dorovnam. :) Aspon tedy na prvni rok...


Tak jedna věc je chtít a druhá je možnost toho dosáhnout. A problém proč to nejde je technický, nikoliv politický, jak si možná kde kdo myslí, neb naše a rakouská infrastruktura má v určitých oblastech rozdílnou koncepci a proto to není tak snadné. A upravit už hotovou mašinu tak, aby splnila tyto diametrálně rozdílné koncepce je velice složité a nákladné. Pak je otázkou, zda se OeBB vyplatí upravit pár kousků lokomotiv tak, aby byly schopné splnit požadavky naší infrastruktury a de facto je odsoudit k provozu pouze u nás s tím, že se občas podívají domů..

A nevidím důvod, proč by výrobce měl platit něco provozovateli, pokud jeho dodaná lokomotiva je v souladu s dohodnutými dodacími podmínkami???
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko