Praha – Mnoho let nesplnitelný sen mnohých fandů se tuto sobotu stal alespoň zčásti skutečností. Jak lákala čtvrteční pozvánka, tak se i stalo – lokomotiva Siemens Taurus poprvé v historii zavítala do české metropole, aby se představila veřejnosti. Do Prahy ale musela přijet jako nečinná na zvláštním nočním soupravovém vlaku z Brna, protože stále není schválena pro provoz v ČR a do Českých Budějovic a Brna zajíždí jen na zvláštní povolení DÚ. K radosti malých i velkých fandů se lokomotiva 91 81 1216 226-1 objevila u Vládního salonku na první koleji pražského Hlavního nádraží. Kolem osmé hodiny ranní k ní pustili smečku fotografů i druhou hvězdu dne - kapitána fotbalové reprezentace Tomáše Ujfalušiho. Ten se o hodinu později stal druhým kmotrem této lokomotivy. Taurus s sebou přivezla mnoho nadějí i starostí. Jeho návrat totiž ohrozil kolaps prvního koridoru po havárii trolejového vedení, do budoucna významnější ale může být spíše příslib ČD, že se pokusí ji od prosincové změny GVD vozit do Prahy denně a vlastní silou.
Lokomotiva přijela především jako kulisa pro prezentaci ČD i českého fotbalového kapitána. Krom toho však byla i k dispozici zájemcům o exkurzi. Ti si mohli během dne prohlédnout interiér a strojovnu lokomotivy, případně se zeptat na další detaily českého a rakouského doprovodu stroje. Mezitím pod ní na nástupišti čelil Ujfaluši všetečným dotazům médií, což vzápětí zopakoval i přímo v kabině stroje. Krom toho fanouškům stíhal rozdávat v závodním tempu jeden autogram za druhým, ale ani tak se dav zájemců příliš nezmenšoval.
Když se dráty přetrhnou
Zpáteční cesta už tak hladká nebyla. Lokomotiva se měla vrátit do své vlasti jako nečinná na rychlíku R 875, a dál jako vlaková na R 275. I když byli všichni zaměstnanci nabádáni, aby dbali včasného příjezdu rychlíku do Brna, s kolapsem páteřního koridoru nikdo nepočítal.
Zatímco se sestra nejrychlejší lokomotivy světa až nehezky vyhřívala na žhnoucím slunci, její česká kolegyně v čele vlaku EC 107 Praha do Varšavy trochu zamíchala s provozem na I. koridoru. Stržená trolej v úseku Praha-Běchovice - Úvaly znamenala roztržení příměstské linky S1 a náhradní autobusovou dopravu, vlak SC 75 Smetana se musel vrátit od Běchovic na Libeň a pokračovat odklonem po trati 231 na Nymburk a Kolín. Stejně jako mnoho jiných dálkových spojů toho dne.
Chtěli jsme celou situaci dokumentovat a zároveň zachytit odjezd 1216.226 z Prahy, proto jsme se linkou S2 vydali za metropoli. Na Vysočanech potkáváme EC 172 Vindobona, u zastávky Ostrá pak i EC 144 Detvan. Pro návrat rakouské lokomotivy existovaly hned tři možné scénáře - odjet pozdějším EC 177 a z Břeclavi jet jako vlaková lokomotiva, jet s opožděným R 875 a pak jako Lv do Břeclavi s českým strojvedoucím, nebo jednoduše počkat, jak se vyvine situace. Naše čekání na fotbalový taurus zhatilo až hlášení služby Poloha vlaku "R 875, smer Brno, poloha Praha-Vrsovice vj.n., 11 minut zpozdeni". Třetí varianta se ukázala být nejlepší. Skutečně v poslední minutě byla trať znovu zprovozněna a taurus se mohl vydat na původně plánovanou trasu.
Taurus do Bezpráví, Gorily na Štrbu
Zatímco dnes se mohla lokomotiva Taurus podívat za zastávku Rozhraní jen jako nečinná, od prosince by tomu mohlo být jinak. Jak nám také na prezentaci potvrdil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala, v intenzivním jednání je snaha nahradit letité stroje řady 350 moderními lokomotivami. Počítá se s nasazením strojů ES 64 U4-C na vozební ramena Vídeň - Praha a Vídeň - Ostrava. "V současné době probíhají jednání s rakouskými drahami o platbách za tyto výkony," uvedl tiskový mluvčí. Klíč k celé situaci ale i nadále drží v rukou Drážní úřad, který zatím povolil provoz těchto lokomotiv jen na střídavé trakci, se zákazem rekuperace a omezenou provozní rychlostí na 160 km/h. Jestli se v prosinci objeví taury v čele vlaků EuroCity, o tom rozhodnou až události nejbližších měsíců.
Foto: Josef Petrák, Vítek Voráček
Podle Vás je levnější platit ÖBB za jízdy lok 1216 a vlastní lokomotivy nechat stát v kopřivách... protože nemáte lokomotivy, které by mohly v Rakousku najezdit stejný počet kilometrů jako lokomotivy ÖBB na vlacích ČD.
Vím kde Rozhraní je, právě proto se ptám, proč byla uvedena zrovna tato. Dobře nadsázku beru:)
Dotaz? Taurusy by měly nahradit pouze EC jedoucí do Vídně, nebo i vlaky od Bratislavy, pokud ano tak v celé jejich trase nebo jenom Břeclav-Praha? Protože to by sice znamenalo zkraceni jizdni doby Vídeň-Praha o 10 minut, ale prodloužení na trase Budapešť-Praha :-(
Takze bude mnohem jednodussi si spocist, zda se vyplati za Eura najmout Taurus, nebo 350. A odtud se bere i ochota CD cosi platit, protoze za cizi HV to tak bude vzdy.
1) Jak asi sam vite, je dlouho nezodpovezenou otazkou, do jake miry se jedna o technicky problem. Jak ukazuje pripad Pendolina, na jasne politicke zadani jde i zdanlive nemozne.
2) Nemyslim si, ze by infrastruktura byla tak zasadne odlisna, aby nasledne znemoznovala provoz ve druhe zemi. Taurus ma i CZ paket (sw+hw), takze jde softwarove nastavit co ma a nema delat v ceskem rezimu. Vylouceni "citlivych" operaci muze byt docasnou cestou ke zprovozneni Taura na ss.
3) Protoze je v zajmu Siemense ziskat pro Taurus homologaci v CR. A pro tu je zase pomerne zasadni podpora CD.
A ja byt Siemensem, tak OeBB pripadne rozdily mezi moznostmi CD a naklady na vylety do CR dorovnam. :) Aspon tedy na prvni rok...
Tak jedna věc je chtít a druhá je možnost toho dosáhnout. A problém proč to nejde je technický, nikoliv politický, jak si možná kde kdo myslí, neb naše a rakouská infrastruktura má v určitých oblastech rozdílnou koncepci a proto to není tak snadné. A upravit už hotovou mašinu tak, aby splnila tyto diametrálně rozdílné koncepce je velice složité a nákladné. Pak je otázkou, zda se OeBB vyplatí upravit pár kousků lokomotiv tak, aby byly schopné splnit požadavky naší infrastruktury a de facto je odsoudit k provozu pouze u nás s tím, že se občas podívají domů..
A nevidím důvod, proč by výrobce měl platit něco provozovateli, pokud jeho dodaná lokomotiva je v souladu s dohodnutými dodacími podmínkami???
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.