Budapešť - Podle aktuálních informací maďarského ministerstva dopravy přistoupila vláda k přehodnocení původního záměru ukončit provoz na dvanácti místních tratích a prodloužila tak jejich fungování minimálně do konce letošního roku. Právě úvahy o uzavření až třiceti osmi vysoce ztrátových tratí přispěly již v listopadu loňského roku k rozsáhlé stávce, která paralyzovala vnitrostátní i mezinárodní vlakovou dopravu. Maďarský ministr dopravy, telekomunikací a energetiky Pál Szabó 6. května rozhodl, že chystané ukončení provozu na 12 tratích nenastane dříve než 31. prosince 2008. Původně se přitom počítalo s tím, že poslední osobní vlaky na tyto tratě vyjedou už 1. března letošního roku. Na nátlak odpůrců škrtů v železniční dopravě byl poté termín přesunut na konec května a v této chvíli dostávají všechny strany dalšího půl roku na případná pokračující jednání. Ve hře pořád zůstává možnost, že na provozu lokálek se bude finančně podílet přímo samospráva.
Zdroj: Petr Mirčev, Karel Beneš
Jinak v Maďarsku se nacházejí i dvě tratě, kde za poslední období došlo k nárustu cestujících, Budapest - Esztergom a Budapest - Szob. Na jedné stačil lepší JŘ, na druhé velké investice. To jen tak na okraj:)
Spis je prusvih v tom, ze zatim neexistuje road pricing, neboli dynamicke zpoplatneni veskere silnicni dopravy podle mista, casu a emisi vozidla. To by zeleznici (a tim nemyslim jen CD) pomohlo jako nic jineho.
Bohužel, to srovnání Maďarska a Slovenska je na místě. Výstavba koridorů začala pozdě a jestli se něco nestane, tak se do Košic dostane bei woko roku 2030 (můj odhad). Zásadní rozdíl mezi ČD a ZSSK je také v tarifním systému, na Slovensku se dvěma a vícero lidem jít vlakem nevyplatí. A když jedou kupř. tři-čtyři lidi ze západu do Tater, tak použitím auta ušetří proti vlaku nemalé peníze. Problém je také v GVD atd. atp.
Pendožabák: Závidíš mu? Nikdo ti přece nebrání mu konkurovat.
Jinak bych řekl, že v úpadku drah leckde na světě lze pozorovat podobné trendy a podobné důvody opouštění tratí. Nejde mi na rozum už jen někdejší jednorázové zdražení vlaků v Maďarsku jen proto, aby byly dražší než autobusy. Myslím, že to hovoří za mnohé. Stav tratí mívá na různých místech také podobné příčiny, fyzikální zákony platí všude celkem stejně. Zbytek závisí na lidech. Pokud si nastaví mírnější pravidla pro silnice ("těch si budeme hledět, chceme po nich jezdit, zajistíme si údržbu a nebudeme za ně vybírat") a přísnější pro železnice ("ty necháme jen tam, kde po nich po letech stagnace ještě někdo jezdí, my je nepotřebujeme, kdo je chce ať si je zaplatí"), pak je celkem nasnadě, jak to dopadne. Zcela bez ohledu na možnou výhodnost provozu po kolejích. Takže asi tak. Mnohým by možná pomohla jen drobná optimalizace trasy a/nebo provozních vlastností. Bez nich může být záchrana jen poloviční. Tak uvidíme, jak to s nimi dopadne.
Prosím ale důrazně, pokud nemáte co říct k maďarským lokálkám, povídejte si jinde. Díky.
Překvapuje mne že revitalizaci zkousnou všichni ale devitalizace řadě chytráků nic neříká... ale to si vyříkejme jinde.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.