..: Devitalizace maďarských lokálek odložena :..

Ilustrační obrázekBudapešť - Podle aktuálních informací maďarského ministerstva dopravy přistoupila vláda k přehodnocení původního záměru ukončit provoz na dvanácti místních tratích a prodloužila tak jejich fungování minimálně do konce letošního roku. Právě úvahy o uzavření až třiceti osmi vysoce ztrátových tratí přispěly již v listopadu loňského roku k rozsáhlé stávce, která paralyzovala vnitrostátní i mezinárodní vlakovou dopravu. Maďarský ministr dopravy, telekomunikací a energetiky Pál Szabó 6. května rozhodl, že chystané ukončení provozu na 12 tratích nenastane dříve než 31. prosince 2008. Původně se přitom počítalo s tím, že poslední osobní vlaky na tyto tratě vyjedou už 1. března letošního roku. Na nátlak odpůrců škrtů v železniční dopravě byl poté termín přesunut na konec května a v této chvíli dostávají všechny strany dalšího půl roku na případná pokračující jednání. Ve hře pořád zůstává možnost, že na provozu lokálek se bude finančně podílet přímo samospráva.

Zdroj: Petr Mirčev, Karel Beneš


Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 18.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Maďarsko


registrovaný uživatel pekař 
22.05.2008 (14:03)  
Seath: z jakých čísel vycházíte? Resp. z kterého roku?
Jinak v Maďarsku se nacházejí i dvě tratě, kde za poslední období došlo k nárustu cestujících, Budapest - Esztergom a Budapest - Szob. Na jedné stačil lepší JŘ, na druhé velké investice. To jen tak na okraj:)
19.05.2008 (20:51)  
IDS: prosim vas, prestante tady sirit ty modre legendy. Pokud investice do zeleznic a do silnic vztahnete k prepravnim objemum, jasne vam z toho vyjde zvyhodnovani zeleznice.

Spis je prusvih v tom, ze zatim neexistuje road pricing, neboli dynamicke zpoplatneni veskere silnicni dopravy podle mista, casu a emisi vozidla. To by zeleznici (a tim nemyslim jen CD) pomohlo jako nic jineho.
19.05.2008 (11:38)  
Ještě, aby ve slově devitalizace někdo nezačal hledat germanismus a je to jasné:).

Bohužel, to srovnání Maďarska a Slovenska je na místě. Výstavba koridorů začala pozdě a jestli se něco nestane, tak se do Košic dostane bei woko roku 2030 (můj odhad). Zásadní rozdíl mezi ČD a ZSSK je také v tarifním systému, na Slovensku se dvěma a vícero lidem jít vlakem nevyplatí. A když jedou kupř. tři-čtyři lidi ze západu do Tater, tak použitím auta ušetří proti vlaku nemalé peníze. Problém je také v GVD atd. atp.

Pendožabák: Závidíš mu? Nikdo ti přece nebrání mu konkurovat.
19.05.2008 (10:02)  
Lidé využívají tu dopravu, do které se investuje. Když většina investic jde do dálnic a silnic, železnice se pouze udržuje, nebo dokonce se do ní vůbec neinvestuje, tak lidi budou využívat více silniční dopravu. Když lidé vidí velké investice do železnice a nemusí se kodrcat ve starých zatuchlých vozech, tak si taky tu železniční dopravu najdou. Pokud je ovšem nebude rujnovat jízdné. Tohle platí nejen pro Maďarsko.
19.05.2008 (8:58)  
Tož já bych tam poslal jančuru ať ukáže jaké je podnikatel ... :D
registrovaný uživatel pekař 
18.05.2008 (22:42)  
František: ona realita maďarských železnic je poměrně smutná. Vlaky jezdí poloprázdné, a to i na hlavních tazích. Maďarské lokálky jsou v katastrofálním stavu. A mám pocit, že podobně to začíná vypadat i na Slovensku. Pro oba případy bych slovo devitalisace klidně použil.
18.05.2008 (22:24)  
Zkuste na to jít jazykově. Předpona re- značí "znovu", de- pak "od". Vitalizaci si můžeme přeložit jako "oživení". Předpony jsou víceméně univerzální a základ slova má celkem jasný překlad. Těžko se v tomto případě zaštiťovat češtinou a do ní přenesenými významy, když jde o pouhý přepis latinských slov. Tolik mimo téma.

Jinak bych řekl, že v úpadku drah leckde na světě lze pozorovat podobné trendy a podobné důvody opouštění tratí. Nejde mi na rozum už jen někdejší jednorázové zdražení vlaků v Maďarsku jen proto, aby byly dražší než autobusy. Myslím, že to hovoří za mnohé. Stav tratí mívá na různých místech také podobné příčiny, fyzikální zákony platí všude celkem stejně. Zbytek závisí na lidech. Pokud si nastaví mírnější pravidla pro silnice ("těch si budeme hledět, chceme po nich jezdit, zajistíme si údržbu a nebudeme za ně vybírat") a přísnější pro železnice ("ty necháme jen tam, kde po nich po letech stagnace ještě někdo jezdí, my je nepotřebujeme, kdo je chce ať si je zaplatí"), pak je celkem nasnadě, jak to dopadne. Zcela bez ohledu na možnou výhodnost provozu po kolejích. Takže asi tak. Mnohým by možná pomohla jen drobná optimalizace trasy a/nebo provozních vlastností. Bez nich může být záchrana jen poloviční. Tak uvidíme, jak to s nimi dopadne.
registrovaný uživatel pekař 
18.05.2008 (13:36)  
No, kdo by chtěl více informací na toto téma, ať zkusí dubnovou Dráhu...
18.05.2008 (13:28)  
Omlouvám se všem, kterým se nelíbí slovo devitalizace zvolené do pracovního názvu aktuality. Cílem nebylo rozhodně dělat příspěvek zajímavým (notabene není autorský), ale jen popsat stav neobjednání (a tedy faktické zastavení) osobní dopravy na těchto tratích, což jde jedním slovem jen stěží (zrušení to rozhodně není).
Prosím ale důrazně, pokud nemáte co říct k maďarským lokálkám, povídejte si jinde. Díky.
Překvapuje mne že revitalizaci zkousnou všichni ale devitalizace řadě chytráků nic neříká... ale to si vyříkejme jinde.
18.05.2008 (8:59)  
Divné že tu ještě nikdo nepřišel s komentářem že by to měl jezdit Viamont.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko