Petrov nad Desnou - Železnice Desná usiluje o prodloužení železniční trati č. 293 až k bráně budoucího největšího lyžařského areálu v Jeseníkách. Děje se tak přesně deset let poté, co po obnoveném úseku poničené tratě mezi Šumperkem a Sobotínem projel první vlak. „Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ říká místostarosta Sobotína Luboš Mátych.
Svazek obcí údolí Desné, jenž se stal vlastníkem trati v roce 2002, by chtěl existující dráhu prodloužit o další zastávku tak, aby se její nová konečná stanice nacházela přímo pod plánovaným rozsáhlým lyžařským areálem v Koutech nad Desnou. Ten by se měl začít stavét letos a místní si od něj slibují výrazný nárůst počtu turistů v regionu. Již před více než rokem zároveň svazek obcí avizoval záměr elektrifikovat celý 22-kilometrový úsek železnice mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, včetně odbočky do Sobotína. Tento ambiciózní krok měl Železnici Desná přinést nejen úspory provozních nákladů, ale také nabídnout místním a návštěvníkům nová, pohodlnější vozidla.
Nad reálností tohoto velkorysého plánu ovšem visí hned několik otazníků. Podle posledních odhadů by si kompletní elektrifikace vyžádala kolem půl miliardy korun, což vysoce přesahuje finanční možnosti zúčastněných obcí. K projektu se skepticky staví i ministerstvo dopravy, podle kterého se podobná investice nevyplatí. Svazek obcí navíc nedávno musel vynaložit další prostředky na zajištění kolaudace trati, jež od svého obnovení v letech 1998-1999 fungovala pouze ve zkušebním provozu. Dalším výdavkem, mluvícím v neprospěch brzké elektrifikace, je nedávný nákup motorové jednotky řady 814-914.5 od šumperské společnosti Pars nova, na který si musela Železnice Desná vzít úvěr.
Podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je ale plán pořád reálný: „Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie.“ V případě zdárné realizace by ŽD dostala možnost vypravovat vlaky pro návštěvníky regionu přímo z Olomouce. Jen v minulém roce přitom společnost přepravila 626 tisíc cestujících; od nového lyžařského komplexu si slibuje další zvýšení zájmu turistů.
Svazek obcí údolí Desné založili v říjnu 1997 starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou s cílem zachránit místní železniční trať, kterou v létě téhož roku zničily povodně a stát nadále neměl zájem na jejim obnovení. Později se k sdružení připojily i obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice. Provozovatelem dopravy pro ŽD je společnost Connex Morava. V současnosti na trati leží 4 stanice a 10 zastávek, dominantním typem vozidla jsou motorové vozy řady 810, zatímco vlajkovou lodí ŽD se začátkem letošního roku stala motorová jednotka "Desná", koncepčně téměř shodná s Regionovou ČD.
zdroj: Šumperský a jesenický deník
Co to stoji ten vlak? Je to levnejsi bez benzin? Neni to dotovane? Jaky to ma smysl?
Jedna jizda stoji pohodovych 16 euro (v zime vic), to je bratru 400 korun. Tunelem je to 20 kilometru, takze 20 korun za kilometr. Ty jsi ochoten zaplatit 20 korun za kilometr? Ja si totiz myslim, ze vetsina lidi (v Cesku) ne!
Jinak podel toho vlaku vede podle mapy silnice - ale je mozna zavrena nebo co ja vim, google mne na ni nechce pustit. Nejblizsi silnice je takova, ze ta trasa je dlouha 137 kilometru (takze 7x delsi). A to jsme u te podstaty veci - ve Svycarsku maji Alpy, u nas mame kopecky, kterym rikame hory (ne ze by Jeseniky nebyly krasne, ale Alpy jsou proste vyssi)... V Alpach se to jindy nez tim tunelem objet neda (teda nevim, jak je to s tou silnici), u nas kdybys chtel Sumperk a Jesenik sedmkrat delsi trasou, tak to muzes vzit i pres Hradec Kralove... Takze srovnavej srovnatelne, nesrovnavej cenu vody na Sahare s cenou vody v Rusku...
Potom tady byla reakce na to, ze vznikne atraktivni mezinarodni zeleznicni spojeni. Vznikne prd, bude to stejne jako kdyby se spojil Zdar nad Sazavou s Jihlavou (tohle spojeni by bylo asi prospesnejsi...). Soucasne se nezmeni obsluznost Jesenicka - jedine co se tim zlepsi bude tranzit pres Jeseniky.
PS: Kazdopadne routeplanner na google je v tom v Svajcu kouzelnej - zahnete doprava a nasednite na vlak:-)))
Jenom uvazovat o (poradne dlouhym) zeleznicnim tunelu, kterej spoji nic s nicim, tak to muze fakt jenom clovek, ktrej nevi, co s prachama (nebo spis ten, ktrej zadny nema a nevadi mu, kdyz se utraci penize jinych)...
Nechapu smysl toho tunelu - z Polska k nam - z hlavniho mesta! - jezdi par vlaku denne. Mam si myslet, ze z podhuri sem budou jezdit davy? Mame delat VRT pro osobni vlaky? Jako zasnu (ale zase jsem se dobre pobavil, asi vic nez u te privatizace CD:)
František:
auta nejezdí po dálnici proto, že to po železnici nejde. To je snad ještě větší blbost než ty rozinky.
waszyn: Na jednodenní lyžovačku (hlavně na běžky) se vlakem jezdí pořád hodně, stačí se podívat jak v zimě vypadají vlaky do Harrachova, Špičáku, Ramzové, Moldavy, Perninku... A pokud se dostanu vlakem s lyžemi k lanovce a nebudu muset na autobus na Červenohorské sedlo, tak to smysl má. K elektrifikaci jsem také skeptický.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.