..: Trať by měla být prodloužena až pod sjezdovku :..

Ilustrační obrázek Petrov nad Desnou - Železnice Desná usiluje o prodloužení železniční trati č. 293 až k bráně budoucího největšího lyžařského areálu v Jeseníkách. Děje se tak přesně deset let poté, co po obnoveném úseku poničené tratě mezi Šumperkem a Sobotínem projel první vlak. „Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ říká místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Svazek obcí údolí Desné, jenž se stal vlastníkem trati v roce 2002, by chtěl existující dráhu prodloužit o další zastávku tak, aby se její nová konečná stanice nacházela přímo pod plánovaným rozsáhlým lyžařským areálem v Koutech nad Desnou. Ten by se měl začít stavét letos a místní si od něj slibují výrazný nárůst počtu turistů v regionu. Již před více než rokem zároveň svazek obcí avizoval záměr elektrifikovat celý 22-kilometrový úsek železnice mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, včetně odbočky do Sobotína. Tento ambiciózní krok měl Železnici Desná přinést nejen úspory provozních nákladů, ale také nabídnout místním a návštěvníkům nová, pohodlnější vozidla.

Nad reálností tohoto velkorysého plánu ovšem visí hned několik otazníků. Podle posledních odhadů by si kompletní elektrifikace vyžádala kolem půl miliardy korun, což vysoce přesahuje finanční možnosti zúčastněných obcí. K projektu se skepticky staví i ministerstvo dopravy, podle kterého se podobná investice nevyplatí. Svazek obcí navíc nedávno musel vynaložit další prostředky na zajištění kolaudace trati, jež od svého obnovení v letech 1998-1999 fungovala pouze ve zkušebním provozu. Dalším výdavkem, mluvícím v neprospěch brzké elektrifikace, je nedávný nákup motorové jednotky řady 814-914.5 od šumperské společnosti Pars nova, na který si musela Železnice Desná vzít úvěr.

Podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je ale plán pořád reálný: „Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie.“ V případě zdárné realizace by ŽD dostala možnost vypravovat vlaky pro návštěvníky regionu přímo z Olomouce. Jen v minulém roce přitom společnost přepravila 626 tisíc cestujících; od nového lyžařského komplexu si slibuje další zvýšení zájmu turistů.

Svazek obcí údolí Desné založili v říjnu 1997 starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou s cílem zachránit místní železniční trať, kterou v létě téhož roku zničily povodně a stát nadále neměl zájem na jejim obnovení. Později se k sdružení připojily i obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice. Provozovatelem dopravy pro ŽD je společnost Connex Morava. V současnosti na trati leží 4 stanice a 10 zastávek, dominantním typem vozidla jsou motorové vozy řady 810, zatímco vlajkovou lodí ŽD se začátkem letošního roku stala motorová jednotka "Desná", koncepčně téměř shodná s Regionovou ČD.

zdroj: Šumperský a jesenický deník


Adys Poslat mail autorovi | 16.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (13:19)  
Nez na ten plosinak najedu a nez se to rozjede, tak se tema serpentynama proplacam trikrat...
Co to stoji ten vlak? Je to levnejsi bez benzin? Neni to dotovane? Jaky to ma smysl?

Jedna jizda stoji pohodovych 16 euro (v zime vic), to je bratru 400 korun. Tunelem je to 20 kilometru, takze 20 korun za kilometr. Ty jsi ochoten zaplatit 20 korun za kilometr? Ja si totiz myslim, ze vetsina lidi (v Cesku) ne!
Jinak podel toho vlaku vede podle mapy silnice - ale je mozna zavrena nebo co ja vim, google mne na ni nechce pustit. Nejblizsi silnice je takova, ze ta trasa je dlouha 137 kilometru (takze 7x delsi). A to jsme u te podstaty veci - ve Svycarsku maji Alpy, u nas mame kopecky, kterym rikame hory (ne ze by Jeseniky nebyly krasne, ale Alpy jsou proste vyssi)... V Alpach se to jindy nez tim tunelem objet neda (teda nevim, jak je to s tou silnici), u nas kdybys chtel Sumperk a Jesenik sedmkrat delsi trasou, tak to muzes vzit i pres Hradec Kralove... Takze srovnavej srovnatelne, nesrovnavej cenu vody na Sahare s cenou vody v Rusku...

Potom tady byla reakce na to, ze vznikne atraktivni mezinarodni zeleznicni spojeni. Vznikne prd, bude to stejne jako kdyby se spojil Zdar nad Sazavou s Jihlavou (tohle spojeni by bylo asi prospesnejsi...). Soucasne se nezmeni obsluznost Jesenicka - jedine co se tim zlepsi bude tranzit pres Jeseniky.

PS: Kazdopadne routeplanner na google je v tom v Svajcu kouzelnej - zahnete doprava a nasednite na vlak:-)))
16.05.2008 (12:33)  
ad M:vyjímečně musím souhlasit:o)
16.05.2008 (12:24)  
M - proto jsem zmiňoval Vereinu. Tam taky nikde není velké sídlo, přesto autovlaky tam jezdí každou půlhodinu slušně vytížené. K tomu každou hodinu RE Chur-Scuol. řidiči prostě pochopili, že než se plácat serpentinama, tak je výhodnější najet na "plošiňák", kousek se popovézt a odpočinout si od řízení a v pohodě pokračovat dál. To vše o něco rychleji, než přes serpentiny. Věřím, že by si i místní řidiči rychle zvykli.
registrovaný uživatel waszyn 
16.05.2008 (12:20)  
M: To je nevyhoda, ze diky peknym obrazkum masinek navstevuji tyto stranky patnactileti kluci, ktery si mysli, ze kdyz maji radi vlacky, ze rozumeji i zeleznicni doprave. Ja osobne vlacky nefotim, sice obcas nejakou fotku oboduju, ale nevyjadruju se k tomu, cemu nerozumim. Nekteri jedinci by mozna udelali lepe, kdyby si clanek precetli a do diskuse pod nim jiz taky dale nezasahovali, pac se to vzdycky takovym zpusobem zapleveli, ze clovek uz ani nema chut se zapojit, diskuse ztraci vecnost a vysvetlovat temto "typkum", ze jsou uplne mimo misu je boj s vetrnymi mlyny. A je to jen na skodu ale co s tim? Kdyz autocenzura u techto lidi nefunguje:))
registrovaný uživatel M 
16.05.2008 (12:03)  
Co tunel pod Vysocinou - trasu Praha-Brno by to dost zkratilo... A ze by to stalo par stovek miliard? No boooze:-))
Jenom uvazovat o (poradne dlouhym) zeleznicnim tunelu, kterej spoji nic s nicim, tak to muze fakt jenom clovek, ktrej nevi, co s prachama (nebo spis ten, ktrej zadny nema a nevadi mu, kdyz se utraci penize jinych)...

Nechapu smysl toho tunelu - z Polska k nam - z hlavniho mesta! - jezdi par vlaku denne. Mam si myslet, ze z podhuri sem budou jezdit davy? Mame delat VRT pro osobni vlaky? Jako zasnu (ale zase jsem se dobre pobavil, asi vic nez u te privatizace CD:)
16.05.2008 (10:49)  
Shodou okolností jsem dnes Železnici Desná, narozdíl od ČD chválil na http://www.vlakynachod.cz/clanky/cestovani/jeseniky-a-zeleznice-desna - byl jsem tam tento víkend a moc se mi tam líbilo. Ale dráty si na takové lokálce asi nedovedu představit. Líbí se mi taková, jaká je teď.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
16.05.2008 (10:39)  
Pokud se to obcím vyplatí = jen tak dál.
registrovaný uživatel waszyn 
16.05.2008 (10:38)  
Twix: psal jsem rodina a dovolena. Ne, ze pojedu ja nebo ty na jeden den na lyze. Turisticky ruch vytrhnou delsi pobyty vetsiho poctu lidi, a toho se da dosahnout zjednodusenim dostupnosti regionu. Ale vlakem na rodinnou dovolenou proste v relaci Brno/Olomouc/cokoliv-okres Jesenik nikdo nejezdi ani jezdit nebude. Nechci se tady poustet do debat proc, kdo znate okres Jesenik, vite, ze s detmi to tam bez auta proste nejde.
František:
auta nejezdí po dálnici proto, že to po železnici nejde. To je snad ještě větší blbost než ty rozinky.
16.05.2008 (10:29)  
Už je tu opět diskutován železniční tunel pod Červenohorským sedlem, o kterém na příslušných orgánech nikdy nikdo vážně neuvažoval a jak někdo dříve napsal, přišla s tím nějaká firma (už zkrachovala) aby si udělala reklamu. Je pravda, že bychom se neměli bát velkých železničních projektů (vždyť za celé 20. století jsme pro zvýšení rychlosti na železnici neudělali nic, až posledních několik let se něco děje) a že jet z Hanušovic do Jeseníku vmax=40 km/h není optimální, ale takový tunel by se musel opravdu hodně využít, jinak se ani neseženou peníze na jeho stavbu. Mám na mysli třeba tranzit Terst - Vídeň - Olomouc - Jeseník - Nysa - Wroclaw - Gdaňsk...

waszyn: Na jednodenní lyžovačku (hlavně na běžky) se vlakem jezdí pořád hodně, stačí se podívat jak v zimě vypadají vlaky do Harrachova, Špičáku, Ramzové, Moldavy, Perninku... A pokud se dostanu vlakem s lyžemi k lanovce a nebudu muset na autobus na Červenohorské sedlo, tak to smysl má. K elektrifikaci jsem také skeptický.
registrovaný uživatel Mato 
16.05.2008 (10:17)  
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko