Salzburg — Rakouský soukromý dopravce WESTbahn, který v prosinci rozjíždí dálkové vlaky v relaci Salzburg - Vídeň, bude kromě rakouského národního dopravce ÖBB konkurovat také Českým drahám. Stane se tak prostřednictvím sesterské společnosti WESTbus, která dnes představila několik dálkových autobusových linek. Ty od 11. prosince navážou na stěžejní železniční spoje WESTbahn, a budou tak konkurovat vlakům ÖBB mezi Vídní a Klagenfurtem nebo Grazem a Linzem, ale také DB mezi letištěm Mnichov a Salzburgem. Dvakrát denně pojedou autobusy také z Linze do Prahy, díky čemuž se od prosince nabídka spojení obou měst rozšíří z dnešního jednoho páru vlaků ČD/ÖBB na čtyři přímé spoje v každém směru.
WESTbus bude od prosince operovat na 5 linkách:
Trasa | Jízd za den | Cestovní čas | Cena |
---|---|---|---|
Vídeň - Klagenfurt | 2 | 3h 55 | 29 eur |
Graz - Linz | 2 | 2h 40 | 19 eur |
Salzburg - letiště Mnichov | 4 | 2h 40 | 29 eur |
Linz - Praha | 2 | 3h 50 | 19 eur |
Klagenfurt - Salzburg | 2 | 2h 55 | 19 eur |
WESTbahn, patřící z 49 % skupině Rail Holding a z 51 % autobusovému dopravci Blaguss, koncipuje své spoje nejen jako přímou konkurenci pro vlaky státních dopravců, ale zejména jako návaznou síť, která k vlakům WESTbahn dopraví cestující z jiných lokalit. Autobusy jsou na železnici navázány ve stanicích Salzburg Hbf., Linz Hbf., nebo Wien Westbahnhof. Stejně jako DB Expressbus na lince Praha - Norimberk, nabídne i nová služba moderní dvoupodlažní autobusy Setra S 431 DT, doplněné modely S 417 HD a S 415 HD (mj. pro linku Linz - Praha). Ve výbavě bude WC, klimatizace, samoobslužný nápojový automat nebo bezplatné Wi-Fi připojení.
Důvodem nasazení autobusů na relaci do Prahy je mimo jiné dopravní infrastruktura. V letošním roce urazí vlak R 200/201 Anton Bruckner trasu mezi Prahou a Lincem za 4 hodiny 59 minut, resp. 5 hodin 5 minut v opačném směru, zatímco WESTbus v prosinci zkrátí jízdní dobu na 3 hodiny 50 minut. Jízdenky na vlak i bus stojí shodně 19 eur.
Zdroj: WESTbahn, WESTbus, ŽelPage
Stačí se na to nedívat jako na spojení Praha-Linz, ale jako na spojení jihočeského kraje a turisticky zajímavého pohraničí s Prahou a Linzem. Rázem ty vlaky dávají smysl, i když jedou docela dlouho...
Ty "zastávky nikde" jsou totiž docela klíčové pro obsazenost vlaku. Jak Anton Bruckner, tak i ostatní spěšňáky ČB-Linz staví v Rybníku, kde je krásná návaznost směr Vyšší Brod, Čertova stěna a Lipno. To zaručuje vhodné spojení pro turisty, cyklisty a vodáky. Sám jsem tak několikrát jel a vždy nás v Rybníku přestupovaly desítky lidí... Obdobně jsem zažil, jak italští turistě s koly nastupovali v Kaplici do vlaku směr Linz. Za tímto účelem byla zavedena i SportKarta Vltava-Dunaj... Ostatně fakt, že tyto vlaky vám vezmou kolo, je významnou výhodou, která více než vyvažuje delší jízdní dobu (mluvím z vlastních zkušeností). No a samozřejmě zdaleka ne všichni turisté v tomto regionu jsou pražáci :), dost lidí průběžně vystupovalo v Táboře nebo Benešově... Takže sečteno podtrženo, kdyby ten vlak stavěl jenom Praha-ČB-Linz, kdo by jím nakonec jezdil dál než do ČB? (Myšleno samozřejmě za stávající infrastruktury...)
Proto jsem velmi zvědavý na Westbus. Samozřejmě ho vítám, ale tvrdím, že na obsazenosti vlaku se jeho zprovoznění prakticky nijak neprojeví. Spíš si myslím, že Westbus vygeneruje poptávku v jiném zákaznickém segmentu a v jiné relaci, než pro co slouží dnešní vlaky.
Jak už jsem uvedl v předchozím příspěvku, potíž je, že zrovna tahle trať je ukázkou toho, jak soustavné výluky a velké peníze neměly valného efektu pro obyčejného cestujícího na jízdní době (na nástupištích ano, to uznávám)
Zajímá mě - bude jezdit přes Tábor, nebo podobně jako žluťáky přes Písek? Osobně odhaduju, že spíše přes Tábor, pár měsíců do otevření D3 mezi Táborem a Veselím si zaskáčou a pak už to bude až do Budějc jednoznačně rychlejší. Úsek na hranice a dále až po Pregarten bude očistec. Ale Rakušáci se po letech skutečně dostali k tomu, že u Pregartenu už se vesele kope dálnice. Podle cedulí má být úsek do Freistadtu dokončen v roce 2015. Na české straně se asi ničeho takového realisticky nedočkáme dříve, než za 15 let.
Hádám, že vnitrostátní přeprava bude opět vyloučena.
dále bychom si měi uvědomit, že současná jízdní doba a NAD je také daň za to, aby to v budoucnu bylo lepší, bez modernizace (a tudíž NAD) se to bohužel nezlepší....
samozřejmě chyba ČD je, že nějaké opatření ala westbahn bus nepřipravili už dávno.... (myšleno na dobu výluky)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.