..: Optimalizace trati č. 322 aneb "A je po klidu!" :..

Ilustrační obrázek Nošovice - Kvůli probíhající výstavbě výrobního závodu korejské automobilky Hyundai Motors v severomoravských Nošovicích plánuje Správa železniční dopravní cesty elektrifikaci trati číslo 322 v zájmu zvýšení přepravní kapacity a zkvalitnění přístupu k nově budované průmyslové zóně. Tato iniciativa má ale několik háčků: trať vede obcemi, jejichž obyvatelé s elektrifikací nesouhlasí. Od zvýšené intenzity železniční dopravy totiž očekávají ostrý vzestup hladiny hluku. Občané, kteří se na venkov přestěhovali kvůli klidu, by tak o něj rázem přišli.

S elektrifikací je spojené přestavění poklidné lokálky na velkokapacitní nákladní trať celostátního významu tak, aby po ní mohly jezdit osobní i, až 600 metrů dlouhé, nákladní vlaky. V rámci optimalizace tratě je nutné provést rekonstrukce přejezdů nebo některé z nich zcela zrušit, realizovat rekonstrukci mostů, propustků a inženýrských objektů. Součástí stavby je i výstavba pozemních objektů – zejména jedenáct kilometrů protihlukových stěn.

Bude provedena instalace nových kolejí a trakčních sloupů o výšce 5,6 metru; nezbytné ale budou i úpravy železničního spodku a svršku, aby po trati mohly projíždět vlakové soupravy o hmotnosti až 1600 tun při maximální traťové rychlosti 100 km/h. Projekt si vyžádá i pokácení asi 8000 stromů, což představuje až 20 ha lesní plochy. Mezi obcemi Střítež a Hnojník má dále být zbudována vyhýbna, která by se měla nacházet v místech, kde je nyní lesní porost. Převážet by se zde měly z velké části automobily z továrny Hyundai Motors z Nošovic do Polska a na Slovensko.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Zdroj: Občanské sdružení Střítež

Foto: Přema


Přema | 2.3.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
04.03.2008 (12:14)  
Košatá diskuse, ani nemám čas číst vše, ale k tomu, co jsem stihnul: Pochopitelně by bylo lepší továrnu stavět tam, kde jsou "brownfields" (již k výrobě použité pozemky) s existující dostatečnou infrastrukturou, plus místo jedné dálnice zkvalitnit celíou infrastrukturu v regionu, aby byla zajištěna mobilita hlavně v jeho rámci a tím i jeho rozkvět. Pokud už byla učiněna ta chyba, že byla postavena továrna na zelené louce, pak nezbývá, než zkapacitnit stávající nedostatečně kapacitní infrastrukturu - nejlépe s preferencí pro velkou kapacitu víc než vhodné železnice. Čili bych se nebránil ani zdvojkolejnění celého potřebného úseku (s případnou náhradou stromů nejméně v poměru 1:1, protože dýchat prostě musíme), včetně elektrifikace, neboť elektrický pohon může být šetrnější k životnímu prostředí (zejména možností rekuperace a lepšími trakčními vlastnostmi oproti spalovacímu motoru), což bude právě při velkých objemech dopravy dost znát. S čím bych už trochu počkal, je bezhlavá výstavba protihlukových stěn - bariér, surově rozdělujících krajinu. Pokud bude trať udržována a vozový park modernizován, není důvod k takovým opatřením. Ohled na životní prostředí včetně krajiny by měl být jedním ze základních prvků dopravního plánování, protože je to doprava, která do prostředí vstupuje, nikoli naopak. Čisté a hezké prostředí má velký vliv na zdraví a životy lidí, to je dobré si uvědomit. A 40 let staré naftové motoráky na rozbité trati také nejsou ono, a mnohdy mohou být důvodem nahrazení vlaků "efektivnějšími" autobusy.
03.03.2008 (21:15)  
Přema: Hm, tak těch 97 je třeba maximální kapacita, rozhodně to ale neznamená, že tam tolik vlaků bude jezdit.
03.03.2008 (21:02)  
2 Přema: 15-20 tisíc aut denně? Téda, to bychom měli něco kolem šesti až sedmi milionů aut ročně. Btw, jestli pak sis spočetl, jak často by muselo vyjet auto z linky, aby si opravdu mohl vyrábět 20 tisíc aut denně. Při trojsměnném provozu to vychází na minutu a půl, to je fakt fofr. Těch 20 tisíc tak možná za měsíc... Ale opět si perfektně zaperlil, jen tak dál...
registrovaný uživatel Liška 
03.03.2008 (19:14)  
Přemo, tvoje reakce v 16.09 je trochu mimo. Plánovaná výroba po kompletním najetí bude cca 300 000 aut ročně - to znamená asi 1000 aut denně. A to už jde odvézt i několika soupravami. Zvlášť, když se něco bude vozit i kamiony.
03.03.2008 (16:58)  
SergeS : varianta samozřejmě existuje >
vesnice se prostě zbourají, lidi se naženou do paneláků (byt v paneláku bude dražší než jeho rodinný domek, takže vlastně na tom ještě vydělá)a bude klid …
Tak by to udělali v Číně … eventuálně mu vysází na dřevo hotovost za jeho domek a může si táhnout kam chce …

Ale vážně - zajímalo by mne kolik "postižených" občanů se stane zaměstnanci automobilky, resp. bude pravidelně využívat železniční dopravu na elektrifikované trati.
Pokud jde o ty protihlukové stěny, tak by se měly stavět až na základě skutečně naměřených hlukových hodnot. Prostě v rámci modernizace by se stěny tzv. stavebně založily a do příslušné výše by se "vyhnaly" až na základě skutečného hluku. Prvotním opatřením by bylo osazení budov protihlukovými okny a dveřmi, teprve pak by se měřilo a stavělo.
registrovaný uživatel SergeS 
03.03.2008 (16:13)  
Mno , ja bych mozna hledal taky nejakou alternativni variantu nez jen tuto
03.03.2008 (13:59)  
Nebylo by víc detailů k optimalizaci ? Bude se zvyšovat traťová nosnost na D4(nevím jaká je teď) ? Budou se dělat nějaký přeložky ? Bude se budovat spojka do Třince, nebo bude těch 97 vlaků deně jezdit úvratí přes Těšín ?
03.03.2008 (13:33)  
Dobře znám mentalitu zdejších lidí, vím přesně kdo vyvolal takovou paniku kvůli modernizaci 322.
Tato panika je pouze kvůli tomu že určitému p. Siwému měla jít již zmíněna silnice I/11 kolem báráku, kterou petici hodil na druhý konec obce a teď se dověděl že poklidná trať která jde kolem jeho baráčku má být zmodernizováná pro nákladní vlaky tak teď z toho šílí a dělá kvůli tomu takový humbuk.
registrovaný uživatel CART 
03.03.2008 (12:53)  
Teda tady to žije... Dost dobře nechápu, proti čemu se místní brání, to jim nevadí, že přijdou o lepší spojení se světem? A argument "být to na tvojí zahradě" neberu, bydlím téměř celý život 200metrů vzdušnou čarou od Jižní spojky, a žádný zdravotní ani jiný problém z toho rozhodně nemám...
registrovaný uživatel MaF 
03.03.2008 (11:24)  
PAja: "jestli táhne vlak diesel nebo elektrika je z hlukařského hlediska uplně jedno" Asi jak který diesel. Přijeďte prosím někdy k nám. Nebo k tetě. Můžete nás pak s grafy přesvědčit, že to není tak, jak slyšíme, ale tak jak ukazuje měření. Že vlastně čtyři berty s uhlím nebo eso a plecháč s uhlím vyjdou hlukově úplně nastejno :-)

Aneb, šedá je teorie, zelený je strom života...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko