Głuchołazy - To, že jsou v Polsku na železnici možné věci, nad kterými zůstává rozum stát, ví už snad každý. Ale vždy se znovu podivíme, s čím novým ještě PKP dokáže přijít. Někdy člověka napadá, že v centrále PKP snad mají speciální odbor, který se zabývá vymýšlením absurdit. O jednu takovou absurditu se právě dnes postarala společnost PKP PLK s.a. (dceřiná společnost PKP, která je obdobou naší SŽDC), když náhle odněkud z propadliště dějin vytáhla dekret polského komunistického prezidenta Boleslava Bieruta z roku 1948.
Zastávka měla být v provozu do prázdnin
V článku z 15.1.2008 Želpage informovala, že do prázdnin by mohla být uvedena do provozu nová zastávka v Głuchołazech na ul. Powstańców Śląskych, tedy v místech, kde byla zastávka až do roku 1945 a dodnes po ní zbyl kousek perónu. Dnes se ukazuje, že možná půjde o další vítězství "betonu" z PKP nad možností rozvoje přeshraniční dopravy. V současné době musí turista, který chce vyrazit z Głuchołaz do Čech nebo naopak, jít cca 15 - 20 minut až na periférii, kde leží místní nádraží. Přitom naše peážní vlaky projíždějí přímo centrem Głuchołaz. Proto se představitelé města Głuchołazy 9. ledna dohodli s představiteli PLK, že na své náklady obnoví zastávku v centru a PLK poté hned vydá souhlas k uvedení do provozu. Jak se ukazuje, byl to asi jen krásný sen.
Nová zastávka měla přitáhnout na železnici pasažéry a Głuchołazům hosty. Nicméně jak potvrzuje místostarosta Głuchołaz Roman Sambor, který se právě vrátil z rozhovorů na ředitelství PLK, Bierutův dekret byl vytažen z hlubokého zapomění a jak se ukazuje, nyní s ním PLK straší představitele města. Ti chtěli uzavřít dohodu s PLK, aby mohli začít projektové a stavební práce. Bohužel podle tohoto dekretu údajně nelze otvírat takovéto zastávky a proto nelze být nyní v této otázce velkými optimisty.
Oficiální dopis ohledně zastávky má představitelům města dorazit ještě tento týden. Co v něm však bude, to nikdo neví. Ale pokud se obavy ukážou jako reálné, tak se s největší pravděpodobností nikomu nebude chtít podstupovat zdlouhavé martyrium ke zprovoznění malé zastávky.
Ilustrační foto: Casey_R, Zdroj: Radio Opole
Ještě jsem našel jeden článek, sice je co se týče dekretu nepřesný, ale krásně znázorňuje nepořádek na PLK, kde už zřejmě onen dopis stihli ztratit: http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080305/POWIAT02/778396320
nebo dokonce na Císařské nařízení číslo 90/1866 ř.z., či Císařský patent č. 253/1852 ř.z., které jsou stále platnou součástí právního řádu ČR.
Schengenská smlouva neruší platnost dvou nebo vícestranných mezistátních smluv, ale "převádí" některá smluvní ujednání do kategorie "vyhaslých", které vzhledem k později přijatým mezistátním závazkům nemají tzv. právní následky.
To je obdoba tzv. Benešových dekretů, které jsou stále platné, ale právně vyhaslé, například nikdo dnes neodsunuje německé obyvatelstvo apod.
dovolte mi podpořit Casey_R protože tak to tam vypadá.
je mi jasné že pro poláky tato trať není ta hlavní,ale vyhlídková 40 km rychlost je k uzoufání.
vím o čem mluvím, jezdil jsem na čundry přes Glucholazy za minulého režimu a teď za ženou do lázní.
můj malý postřeh - český celník ve stejnokroji jako policista a polák v maskáčích, jako by čekal záškodníka.
teď uvažuji jaké to je v Shengenu - jestli mne už pustí z vlaku...
Proč je Dohoda z roku 1948 uvedena mezi mezinárodními smlouvami z roku 2005?
Nezdá se, že by Dohoda z roku 1948 byla zrušena, na základě jakého předpisu je tedy možný současný stav? (Je to tak, že se nejedná o tranzit a je tedy upravován touto dohodou: http://www.podnikame.cz/smlouvy07/index.php3?co=ss07006 )
@tgw: Mezi nejstarší československé stále platné zákony, které se dosud v praxi užívají nebo jejichž užití v praxi přichází v úvahu, patří:
Zákon č. 54/1946 Sb., o letním čase
Zákon č. 148/1949 Sb., o Národní galerii v Praze
Zákon č. 165/1950 Sb., na ochranu míru
Zákon č. 191/1950 Sb., směnečný a šekový
Zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon
Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
http://cs.wikipedia.org/wiki/Zákon_(právo)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.