..: Madrid - Barcelona za 2 h 38 min díky dokončené LAV :..

Ilustrační obrázekBarcelona - S dvouměsíčním zpožděním byla 20.2.2008 uvedena do provozu LAV (Linea de Alta Velocidad) Madrid - Barcelona v celé délce a umožnila provoz vlaků AVE až do Barcelony. Stavba, jejíž náklady se vyšplhaly na 7,083 mld. EUR a byla podstatnou měrou financována z dotací EU, měla být původně uvedena do provozu již v roce 2004, ale nakonec došlo ke zpoždění z technologických i ekonomických důvodů. Její včasné nedokončení rovněž přispělo k pádu vlády španělského premiéra Aznara. Až aparát současného premiéra Zapatera si dal za cíl dovést AVE do Barcelony co nejdříve.

Termín byl stanoven na 21.12.2007, avšak již koncem léta 2007 byl premiér kritizován, že nedbá připomínek odborníků, termín stanovil pouze politicky a z technologického hlediska je nereálný. Při dokončovacích pracích na posledních kilometrech trati, na vstupu do Barcelony a do nádraží Sants, bylo potřeba buď úplně vyloučit provoz místních Cercanías, což by vedlo ke kolapsu hromadné dopravy ve městě, ale dodržení termínu 21.12.2007, nebo zvolit kompromisní řešení, aby práce šly provést za provozu Cercanías, ale s určitým zpožděním. Vše se nakonec podařilo, a tak Barcelonu od včerejška spojuje ve všední dny s hlavním městem Španělska 17 párů AVE v každém směru.

Trať byla do provozu uváděna postupně. Nejprve v roce 2003 úsek Madrid - Guadalajara - Calatayud - Zaragoza - Lleida s odbočkou Zaragoza - Huesca. Před Vánoci roku 2006 přišel na řadu úsek Lleida - Camp de Tarragona a nakonec nyní otevřený Camp de Tarragona (stavebně Roda de Bará) - Barcelona. Trať je elektrifikována pro španělské LAV již standardním systémem 25 kV 50 Hz, je normálního rozchodu 1435 mm a vybavena ERTMS/ETCS level 1 a 2. Její délka činí 621 km a vlak AVE jedoucí trasu Madrid - Barcelona bez zastavení ji projede za 2 h 38 min. Vlaky stavějící pouze v Zaragoze za 2 h 57 min a ostatní stavějící v dalších městech za maximální čas 3 h 23 min. Provoz je zajišťován jednotkami S-102 a S-103. První vlak vyjíždí shodně z obou měst v 6:00 a poslední ve 21:00. V průběhu ranní a večerní špičky jsou vlaky taktovány po 30 minutách, kolem poledne jezdí po 2 hodinách. Cesta ve třídě Turista stojí 119,50 EUR, Preferente 179,30 EUR a Club 215,20 EUR. Příplatek včetně rezervace při použití jízdenky InterRail přijde pro třídu Turista na 10,00 EUR.

Jde o podstatné kvalitativní i kvantitativní zlepšení dopravy na této ose, které bude mít za důsledek i útlum letecké dopravy na lince mezi Madridem a Barcelonou. Jen pro připomenutí, ještě počátkem tohoto týdne obě města spojovalo pouze 5 párů denních vlaků TALGO za 4 h 20 min a jeden pár vlaků ALARIS za 4 h 30 min. Noční spojení obou měst vlakem Estrella zůstává zachováno. Síť vysokorychlostních tratí dosáhla díky štědrým evropským dotacím již délky 1580 kilometrů a po Japonsku a Francii je třetí nejrozsáhlejší na světě.

zdroj: RENFE, Ministerio de Fomento


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 21.2.2008 (15:50)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
23.02.2008 (23:43)  
Kdo vi jak to s tim zebrickem je - mrkni na 47 a 59:)
23.02.2008 (22:35)  
Ahoj, je to o ekonomické síle města/země. Barcelona má 3 mil. obvatel na území, jakým je velká Praha, Madrid 5 mil. A obě města jsou v žebříčku nejbohatších aglomerací světa - viz http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_by_GDP - Praha tam není, koukněte třeba na Brusel nebo Amsterdam - a to jsou bohatší města než to naše hlavní:-)
registrovaný uživatel Foxx  mail  
22.02.2008 (9:25)  
R 1463 ÚPA : To je celkem jednoduché proč Španělé na to prachy z EU vymáčkli a u nás tohle nehrozí. Když vstupovali byli v té době jediní, EU v období ekonomické prosperity... peníze byly na všechno...

Mimochodem také si myslím že to že by Aznar nevyhrál volby díky alku mezi Madridem a Barcelonou je přitažený za vlasy.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
21.02.2008 (23:27)  
Ono centrální Španělsko je pěkně hornaté, takže i stavba celé trati byla náročná. Jeden z nejtěžších úseků je část v okolí města Calatayud a úsek Lleida - Camp de Tarragona. Takže betónu i peněz tam proteklo dost...
21.02.2008 (21:16)  
nedal bych dvojku do ostravy, ani si nemyslim, ze by bylo nutny do ni jezdi 350km/h...stacilo by..kdyby to porad nestavelo a jelo to +- konstantnich 160....
registrovaný uživatel M 
21.02.2008 (20:56)  
UPA - tak brec no... Takze bysme si to postavili a co... Dal bys dvojku za listek do Ostravy?
Uz jsem to tady jednou psal, ze nevim jak to ti Spanele delaji, protoze jsou vsechno jenom ne pracovitej narod, ale proste Barcelona-Madrid je denne X plnych letadel (ted teda asi vlaku) plnych manazeru nebo neceho takovyho. Sice furt nechapu, co vsichni ti lidi na miste delaji a proc 90% veci nevyrizujou po videotelefonu (kdyz uz se musi videt:-), ale to bude asi ten duvod, proc za nima zaostavame:-))

Plus teda Barcelona je jak Praha a Madrid dvakrat tak. To jaksi taky moc nahradit nemuzeme:-)
registrovaný uživatel M 
21.02.2008 (20:51)  
Rail-2005 - jako jestli to sledujes, tak v poho. Z myho pohledu "volice" by to byl slib za slib, zatimco ta zahranicni politika je taknak snaz posouditelna, ale zadny kamose v Barcelone nemam a ani jejich volebni system neznam:-) Ten obrat s "padem" v clanku bych ale stejne vynechal
21.02.2008 (20:23)  
M: ano, ja brecim, ze to tu nemame..Ja brecim, ze si nedokazeme vydupat tolik penez, brecim, ze se u nas jezdi na koridorech 60 a 160 sporadicky..Mala propustnost atd...Kdyz uz se to predelava, tak ne dukladne..Je to cesky lemplovstvi a kamaraatschaft:(bohuzel..
21.02.2008 (17:50)  
Luxian: S výrobou Velara CN je to tak, že první 3 jednotky (druhá je právě nakládána na loď) vyrobí Němci a zbylých 57 souprav ze zakázky se už zmatlá v Tangshanu, nepochybuji o tom že za nižší cenu a nižší čas. Ostatně prvních 5 souprav má jezdit už během olympiády s cestujícími. Podrobný popis Velara CN přinese dubnový Railvolution a následně snad i Železniční magazín, tady je to off-topic.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
21.02.2008 (17:24)  
Luxian: Ano, ale já mluvil skutečně o okreskách z jedné vesnice do druhé (což bylo často několik desítek kilometrů). Těch pár set kilometrů, co jsem po nich najezdil, vedlo po širokých rovných silnicích s dokonalým asfaltem, občas zohýbaných nějakým tím údolím. Vzhledem k tomu, že v tamější savaně (nebo co to tam mají) je často vidět na kilometry a široko daleko není živá duše ani zvíře, není problém se po nich projet dvoustovkou.
M: Polopoušť neznamená automaticky rovinu, hor a různých terénních nerovností je tam také více než dost. Obchvaty asi řešit opravdu moc nemusejí, ale estakád, mostů a tunelů je tam pomalu jako v Alpách.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko