Rokycany - Obyvatelé rokycanské čtvrti Borek by se mohli dočkat nové železniční zastávky. Celý návrh inicioval spolek SPVD, jehož nápad vzbudil na rokycanské radnici nečekanou odezvu. Město chce nyní prozkoumat detaily a už v únoru rozhodnout, zda zastávku opravdu postaví. Stát by měla okolo pěti milionů, přičemž až 85 procent z této částky by město chtělo hradit z prostředků EU.
Byla by to vlastně tuctová zpráva: regionální noviny zjistí trochu zajímavější zprávu z okresního města a zeptají se několika nic netušících občanů. Minimálně jeden z nich zareaguje potěšeně, že se jeho život změní díky nové stavbě k lepšímu. Přesvědčení o tom, že čím více zastávek, tím lépe se lidé kolem tratí budou mít, Je obecně poměrně rozšířené.
Rokycanský případ je v tomto ohledu přímo učebnicový. V Rokycanském deníku se objevily hlasy nadšených obvyatel Borku, kterým má nová zastávka "urychlit cestu na Prahu". Potíž je v tom, že příliš neurychlí: na potenciální zastávce v Borku budou stejně zastavovat jen osobní vlaky. Do Prahy je to z Rokycan 91 kilometrů s jedním přestupem, do Plzně 23. Je zřejmé, že většina oslovených občanů od své zastávky očekává sotva splnitelné. Anketa se navíc neptala těch, jejichž rutinní cestování nová zastávka také ovlivní - cestujících, jimž prodlouží jízdní dobu mezi Plzní a Berounem o minimálně dvě minuty. A těch bude zřejmě výrazně více, než potenciálních cestujících z Borku.
Z poměrně běžných projektů nových zastávek ale Borek vyčnívá v ještě jednom ohledu. Zatímco jinde se společně s vlastní zastávkou postaví ještě stovky metrů protihlukových stěn, v Rokycanech se jim chtějí vyhnout. Proto s realizací pospíchají, dokud do Rokycan nedosáhla rekonstrukce koridoru. Ta by totiž podle projektanta Jiřího Kalčíka cenu projektu zněkolikanásobila. Po výhradách obyvatelů Zábřehu je to už druhý případ v krátké době, kdy se ukazuje nadbytečnost stavby PHS v konfrontaci s veřejným míněním.
http://www.mapy.cz/#x=131229664@y=134768192@z=15@mm=F
A nez mne nekdo zase napise, ze pisu blaboly (ale nic vic), tak prosim nekoho, at mi vysvetli, jestli je efektivni nejprve postavit zastavku a potom zacit stavet znova. Vyjde to levneji nebo alespon nastejno nebo to vyjde draz? Dekuji
Anketa se navíc neptala těch, jejichž rutinní cestování nová zastávka také ovlivní - cestujících, jimž prodlouží jízdní dobu mezi Plzní a Berounem o minimálně dvě minuty. A těch bude zřejmě výrazně více, než potenciálních cestujících z Borku.
Trochu dost zasadni problem, ne?
-Nedavno tady byl clanek o tom, ze NKU kritizuje stavby v Cesku jako neefektivni. Tohle je nadherny priklad dalsi z nich. Nejprve se udela jedna stavba, potom zacne stavba druha na temze miste. Kdyby se to stavelo soucasne, tak to vyjde levneji, ne? Takze to jsou prodrbany penize (ale statni, takze to ty lidi samozrejme netrapi a cim vic se utrati, tim lip:(
-Proc tady zminujete ty steny ze Zabrehu? Je zrejme, ze zde je motiv proti stenam naprosto jiny (nehlede na to, ze plati to, co napsal RegioNova...). Plus nezminoval bych neco jako verejne mineni, kdyz neni nicim podlozeno, kolik lidi ten nazor vlastne ma. Nebo kdyz tisic lidi z milionu podpori legalizaci kokainu, tak to znamena, ze tomu je verejnost naklonena (protoze tisic lidi je hodne a koho zajima, jestli je to vetsina nebo mensina)...
-A kdyz teda chces hrat JTB na strunu verejneho mineni, tak ho nezapomen zminit treba az pujde pro dotace pro CD. Myslis, ze verejne mineni je jim nakloneno?
Predstavte si, kdyby podobny socialismus panoval v maloobchode s potravinami a skupiny obcanu by podepisovaly petice za umisteni Penny Marketu...
Nelogicke umisteni zastavek i na tratich, kde je rozumna tratova rychlost a frekvence zeleznici bohuzel taky vyrazne skodi. A nechce se mi verit, ze zastavka musi vzdy stat miliony: betonova hrana o delce 100m, sterk, osvetleni a bouda tolik stat preci nemuze.
http://tachovsky.denik.cz/zpravy_region/nadrazi_chodovka_20080114.html
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.