Rokycany - Obyvatelé rokycanské čtvrti Borek by se mohli dočkat nové železniční zastávky. Celý návrh inicioval spolek SPVD, jehož nápad vzbudil na rokycanské radnici nečekanou odezvu. Město chce nyní prozkoumat detaily a už v únoru rozhodnout, zda zastávku opravdu postaví. Stát by měla okolo pěti milionů, přičemž až 85 procent z této částky by město chtělo hradit z prostředků EU.
Byla by to vlastně tuctová zpráva: regionální noviny zjistí trochu zajímavější zprávu z okresního města a zeptají se několika nic netušících občanů. Minimálně jeden z nich zareaguje potěšeně, že se jeho život změní díky nové stavbě k lepšímu. Přesvědčení o tom, že čím více zastávek, tím lépe se lidé kolem tratí budou mít, Je obecně poměrně rozšířené.
Rokycanský případ je v tomto ohledu přímo učebnicový. V Rokycanském deníku se objevily hlasy nadšených obvyatel Borku, kterým má nová zastávka "urychlit cestu na Prahu". Potíž je v tom, že příliš neurychlí: na potenciální zastávce v Borku budou stejně zastavovat jen osobní vlaky. Do Prahy je to z Rokycan 91 kilometrů s jedním přestupem, do Plzně 23. Je zřejmé, že většina oslovených občanů od své zastávky očekává sotva splnitelné. Anketa se navíc neptala těch, jejichž rutinní cestování nová zastávka také ovlivní - cestujících, jimž prodlouží jízdní dobu mezi Plzní a Berounem o minimálně dvě minuty. A těch bude zřejmě výrazně více, než potenciálních cestujících z Borku.
Z poměrně běžných projektů nových zastávek ale Borek vyčnívá v ještě jednom ohledu. Zatímco jinde se společně s vlastní zastávkou postaví ještě stovky metrů protihlukových stěn, v Rokycanech se jim chtějí vyhnout. Proto s realizací pospíchají, dokud do Rokycan nedosáhla rekonstrukce koridoru. Ta by totiž podle projektanta Jiřího Kalčíka cenu projektu zněkolikanásobila. Po výhradách obyvatelů Zábřehu je to už druhý případ v krátké době, kdy se ukazuje nadbytečnost stavby PHS v konfrontaci s veřejným míněním.
Chcete zastavku vybudovat (myslim "fyzicky", nikoliv pripravu planu atd.) v ramci koridorizace (tj. az k vam dorazi "bagry", ktere budou stavet koridor) nebo pred ni (pripadne po ni)?
Ze nechcete, aby se neco bouralo, to vsichni chapeme a verime tomu, ale obavam se, ze to jinak neni mozne... Ta tezka technika, ktera bude koridor budovat se prece nejak musi kolem koleji pohybovat, nemluve o te zminene infrastrukture. Takto chcete (dle meho soudu) utracet penize za novou zamkovou dlazbu v ulici, kde se budou vymenovat komplet inzenyrske site (tj. chodnik bude muset jit pryc).
Dekuji...
Jinak pokud ma Borek
Z Borku a přilehlé části města v okolí Pražské se samozřejmě nejezdí osobním vlakem do Prahy, ale především do Plzně - zastávka by proto byla vybudována za tímto účelem. V roce 2001 bydlelo v Borku 261 obyvatel a v rodinných domech na Pražské (ZSJ Pražské Předměstí) dalších 1221 obyvatel a v obou lokalitách se navíc dále hodně staví.
Ano, nápad vznikl v dílně SPVD (nepovažuji se za šotouše ani SPVD za šotospolek, přesto má každý na takový názor právo), kde se problémem nových zastávek systematicky zabýváme a během jednoho až dvou měsíců zveřejníme na svých stránkách www.spvd.cz a klidně i na ŽelPage jejich celostátní databázi včetně priorit výstavby. Budu se těšit, že i naše databáze vzbudí ohlas a rozběhne se o ní ještě bouřlivější debata, která díky vám přinese spoustu nových a dobrých nápadů. Už teď vás tedy zveme ke spolupráci.
O žádné ze zastávek připravovaných na základě originálního nebo převzatého námětu SPVD (zmíněný Borek nevyjímaje) by nebylo možné uvažovat, pokud by jejich zřízení nepodporovala příslušná obec, SŽDC a kraj (nebo jeho organizátor) jako objednatel regionální železniční dopravy. Proto, prosím, poděkujte hlavně těmto organizacím, že o nových zastávkách můžeme alespoň uvažovat a že některé z nich snad začínají dostávat konkrétnější obrysy.
Principem našeho plánu je to, že by se nové zastávky mohly budovat z 85 procent na náklady EU (v rámci regionálních operačních programů) a obce by doplácely pouze ten zbytek. O tomto konceptu v současné době jednáme a zatím se zdá, že by mohl dobře fungovat. Držte nám proto, prosím, palce, protože jinak se žádné zastávky nepostaví. Pokud vše dopadne dobře, rádi bychom do roku 2013 iniciovali vznik alespoň deseti nových zastávek na celém území ČR.
Časový harmonogram výstavby borecké zastávky ještě není zcela jasný, ale podle našeho názoru nemusí výstavba probíhat souběžně s výstavbou koridoru. Lokalita pro novou zastávku je navíc částečně v zářezu (s přístupem z nadjezdu ulice Ke Střelnici - ještě však bude upřesněno), takže kolize s PHS nemusí být podle mého názoru (nejsem ovšem projektant) tak významná. Projekt koridoru už je ale hotový, takže očekáváme i jiné významné kolize (kabelizace, stožáry trakčního vedení apod.), které budeme muset řešit. V žádném případě samozřejmě nechceme, aby se něco postavilo a za pár let se to muselo opět bourat!
Ještě jednou děkuji, že vás téma borecké zastávky zaujalo (svůj názor na její výstavbu můžete vyjádřit například v anketě na městských stránkách www.rokycany.cz), a těším se, že vás podobně zaujmou i naše další železniční náměty. Současně se omlouvám, že jsem asi nezareagoval na všechny v diskusi uvedené dotazy a výhrady, ale bohužel mi v současné době na zdejší účast nezbývá dostatek času. Až ten čas budu mít (v březnu?), rád to napravím (pokud bude dané téma ještě aktuální).
Hezký den přeje Ondřej Fábera, SPVD.
"Frantisku, asi takto: Anketa se navíc neptala těch, jejichž rutinní cestování nová zastávka také ovlivní - cestujících, jimž prodlouží jízdní dobu mezi Plzní a Berounem o minimálně dvě minuty. A těch bude zřejmě výrazně více, než potenciálních cestujících z Borku. Trochu dost zasadni problem, ne?"
Jistě nelze přehlížet vliv na ostatní cestující, ale také myslím není namístě ho zveličovat. Osobní vlak je od toho, aby co nejlépe obsloužil projížděné území. Konkrétně z Plzně do Berouna je možné a vhodné využít rychlíkové spoje. Prodloužení jízdní doby o dvě minuty je naprosto zanedbatelné ve srovnání s úsporou, které by šlo dosáhnout například zvýšením traťové rychlosti, výkonu regionálních vozidel a podobně. Mimochodem plánovaným převedením všech vlaků do VRT tunelu u Ejpovic se jízdní doba zkrátí o mnohem více, přičemž však osobní vlaky přestanou toto území obsluhovat. Takže asi tak.
Novy vyznam chapu tak, ze idealni doba pro debatu o zastavce je prave ted, protoze brzy se trat bude predelavat. Ale potom nechapu souvislost se stenama, natoz s tema v Zabrehu...
Mno, mozna jsem blbej, ale to prevypraveni od JTB to prinejmensim zmenilo...
Teď je pro uskutečnění myšlenky podle mínění zainteresovaných jedinečná příležitost i proto, že se chystá modernizace trati na Plzeň. "Soudě z jednání kolem vlakových podchodů ve městě vím, že potom by už změny byly těžko proveditelné," doplnil Mráz. Je třeba tedy rozhodovat rychle.
Čili v Borku mají poměrně rozumný nápad.
Navic jak ctu debatu dal, tak realizace probehne soucasne s koridorem, takze tim je asi nase debata u konce. Hlavni je, ze jsme se domluvili...
Nespěchá se tedy, aby se realizovalo před koridorem, ale aby se realizovalo společně s koridorem, na což už také není moc času.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.