Temelín - Včera odpoledne dorazil do jihočeské jaderné elektrárny Temelín vlak s pravidelnou dodávkou nového jaderného paliva. Dle informací šlo zhruba o 25 tun palivových souborů, určených pro výměnu jedné čtvrtiny paliva v druhém bloku elektrárny. Dle mluvčího jaderné elektrárny odstávka a výměna paliva začne v květnu letošního roku.
Nové palivo pro Temelín se v utajení dopravovalo po železnici
"Transport dorazil v pořádku do elektrárny. Nejedná se o nic mimořádného. Čerstvé palivové soubory jsou takto dopravovány na Temelín dvakrát ročně," sdělil mluvčí jaderné elektrárny Temelín (JETE) Marek Sviták. Vlak Zvl. Nex 33801 s délkou 297 metrů, složený ze dvou krycích, osmi plošinových vozů s palivem a čtyř osobních vozů pro doprovod, vedla motorová lokomotiva 750 312-1. Celý transport doprovázela mimořádná bezpečnostní opatření. Palivo na cestě do Temelína hlídali policisté, nad soupravou přelétával i policejní vrtulník. Jako postrk byla na konci vlaku řazena i motorová lokomotiva 754 078-4, aby odpadlo prodlení při přepřahu v úvraťových bodech. Vlak totiž dle předpisů nesměl nikde zastavit a měl absolutní přednost před všemi ostatními spoji.
Palivo ve dvaadvaceti kontejnerech po překontrolování zaměstnanci elektrárny uloží do skladů nového paliva. "V následujícím období nás čeká ještě dodávka pro první blok. Veškeré informace týkající se přepravy jaderného materiálu ale všude ve světě podléhají utajení. Temelín není v tomto směru výjimkou," dodal mluvčí. Temelín ke svému provozu a výrobě elektrického proudu potřebuje jednou za rok nahradit právě čtvrtinu paliva v každém bloku.
Nový uran pro JETE doposud dodávala americká společnost Westinghouse. Předloni však konkurz na nového dodavatele vyhrála ruská společnost TVEL. Ta od roku 2010 Westinghouse nahradí. Tento kontrakt řádově za několik miliard korun bude platit pět let. Za tu dobu se na jih Čech dopraví přibližně 400 tun paliva do elektrárny v Temelíně. Ruský TVEL je již dlouholetým dodavatelem i do naší druhé jaderné elektrárny v Dukovanech.
zdroj: Finanční noviny
Autor fotografií a doplňujících informací o vlaku: Žíža
Za "bolševika" se vozila uranová ruda z Brniště do Dívčic v otevřených Wapkách - pověstný Pn 69784/5 "drahé kamení". V Praze byla na to vyčleněna lokomotiva E 469.3 v samostatném oběhu, která to vozila z Nymburka do Benešova, pak strojově do Berouna pro prázdné vozy - ty jezdily z Dívčic přes Protivín a šup s nimi do Nymburka a Sergejem zpátky do Brniště. Z Malešic na tom ještě jezdil postrk.
U Dívčic (Mydlovary ????) byla nějaká úpravna.
Někdy se také zaváděl násled, to když se toho podařilo nakutat hodně.
Když se stala 14.7.1982 nehoda - najetí osobního vlaku 8205 na konec stojícícho vlaku 69785 (postrk E 469.3001), tak tam dorazila protiatomová skupina vybavená příslušnými měřidly a bylo o zábavu postaráno, protože měřidla ukazovala nějaké hodnoty.
Jinak jak sem viděl ty babky v telce ,,ježiš kdyby to tu zamořilo" tak sem se málem neudržel na nohách :-)
Obě jsou motorový, proč tedy je uveden důvod přepřahu vjezd na neelektrifikovanou trať? Chápal bych to za situace, kdy by vlak přijel do Jihlavy směrem od Brna a chtěl pokračovat dál na Kostelec, v tom případě se přepřahá. Vlak ale jel přes HB (nejsem si jistej, zda je tam také nutný přepřah... - moc často tam nejezdím)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.