Jičín - Již několik let je připravován projekt přestavby nádraží v Jičíně, přepravního uzlu Českého ráje. Při něm by mělo dojít k přesunu autobusového nádraží z centra města k tomu vlakovému, a měl by tak vzniknout kompletní dopravní terminál pro místní obyvatele i pro poměrně velkou skupinu turistů, kteří navštěvují město a oblast Českého ráje. Nyní však jičínská radnice naráží na vcelku nepochopitelný problém. ČD Reality požadují od města 20 tisíc korun za pouhé získání přístupu k podmínkám výběrového řízení o opravě vlakového nádraží.
Město spolu s ČD pořádaly společné semináře o dopravě v regionu, projekt kladně přijalo město i ČD, zdroj peněz chtěli účastníci získat ze zdrojů Evropské unie. Poté, co jednání na čas utichla, se po roce zjišťuje, že je vše úplně jinak.
Jičínský deník uvádí vyjádření představitelů vedení města: Postup vzbudil na městském úřadě nevoli. „Jiným způsobem nemáme možnost informace získat, buď budeme projekt ignorovat, nebo zaplatíme, je to zvláštní a nehorázné, ale nemáme jinou šanci,“ uvedl místostarosta města Jičína Richard Koníř. „Podklady si koupíme, nemůžeme si dovolit, aby došlo k nějakému nakládání s pozemky, když máme zájem vybudovat na nich autobusové nádraží,“ dodal místostarosta Ladislav Brykner. „Nevíme, zda jde o drobné úpravy či výraznější modernizaci, kterou by nádraží potřebovalo, a nemůžeme si dovolit přijít o možnost do projektu vstoupit kvůli 20 tisícům korun,“ doplnil Ladislav Brykner.
Zdroje: Jičínský deník, ČD - Reality1 2 | Zpráv na stránku: |
Je dnes dráha (v širším slova smyslu) povinna předkládat cosi veřejnému stavebnímu úřadu, nebo jako v minulosti, páše-li na svých pozemcích, je sama sobě stavenbím úřadem?
Od jinud (SRN):
Mnoho bývalých "Žst." minimalizováno třeba i na zastávky (s moderním bezbarierovým přístupem), vedle slušný parking pro obsluhu "zbytkové vzdálenosti", nepotřebné ("neobjednané") koleje a nákladiště zrušeny, budovy opuštěny - odprodány - strženy - a funguje to, jezdí se tam vozidly soudobé konstrukce v taktu. V menších než uzlových centrech je "revitalizace nádražnich budov" mimo podnikatelský koncept DB. Ono rekonstruovat je vždy dražší, než (přiměřeně) stavět.
Spolupráce přináší obvykle lepší výsledky než když se dva škorpí a třetí se směje.
"Chceš si tady zmodernizovat nádraží? Tak ti ho budeme památkově chránit, abys to co padá nenahradil účelnou funkcionální pidistavbou (postačující účelu), přestavíš k tomu školku, omítneš gymplnázium, připlatíš na lékařskou pohotovost, postavíš a zainvestuješ s tím nový autobusák, zaplatíš pro 50% radních (napříč politickým spektrem) výlet poznávací /Švajc, SRN, Skandinávie/ a na úrovni členů statutárního orgánu se zúčastníš významných obecních společenských akci - opět s příspěvkem. A my ti za to nebudeme garantovat objednávku dopravní obslužnosti po kolejích - to dělá kraj, ne my - a tu vykládku zboží (nákladů) si koukej od nás odstěhovat, nechceme v intravilánu náklaďáky."
Netvrdím, že ti je i Jičín. Ale potkal jsem nejednou (v kraji, kde asi zbude jen StEG a ÚTD).
Z vlastní, často nemilé, zkušenosti bych se tu a priori přiklonil k zájmům ČD Family (pokud je jejich záměr v rámci množiny racionálních řešení). Co to je racionální řešení? Račte se podívat na Německo.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.