..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (23:23)  
:-) Vzhledem k velikosti nasi republiky by to ale znamenalo, ze v provozu budou 4 koridory (plus primestska osobni doprava) a zbytek se bude rozvazet po silnici.
Ostatni zeleznicni trate uz nejsou pater, to jsou jen male kustky, nektere vylozene typu kostrc...
Takze neco jako spanelsky model (jen na mensim uzemi, takze v podstate hustsi)

No ale jsem presvedceny, ze tohle by zastance zeleznice neuspokojilo:-)
12.12.2007 (23:16)  
Bohužel, železniční infrastruktura je ve stavu v jakém je díky min. 50 let trvající absenci jakýchkoliv výraznějších investic do modernizace. Ty přichází, na rozdíl od silnic až dnes a proto by si dráha zasloužila min. stejný objem peněz, samozřejmě rozumně investovaných, ale to patří jinam. Docela to trefil František, železnice by měli být páteřním dopr. systémem a silniční by měla zabezpečovat rozvoz na místo. Zní to hezky a bylo by to krásné. Kdyby to bylo reálné.
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (22:57)  
Investice v Cesku:
cca 62 % silnice, 35 % železnice, zbytek ostatní

Z toho plynou dva zavery
1. Proc na leteckou a vodni dopravu pripadaji jen 3%. Pritom vodni je hyperekologicka a hyperbezpecna
2. Kolik by teda byl spravedlivy pomer investic? 50-50? (A co ta vodni doprava - neni to unfair?) Bude pri dlouhodobem vyrovnanem investovani (50-50) odpovidajici i vykon obou typu infrastruktury? Bude se 50% zbozi a 50% lidi prepravovat vlakem? Opravdu si mam myslet, ze kdyz polovina investic pujde do zeleznice, tak se prave timto vyresi nezpochybnitelne nevyhody kolejove prepravy a ja pred domem nasednu do tramvaje (meho osobniho kolejoveho vozitka) a nejkratsi cestou, bez prestupu a bez cekani na pripravenou dopravni cestu se dostanu k cili? Ne, neverim!
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (22:50)  
Jezis, ale ja netvrdim nic o tom, ze by se silnice stavela pro jedno auto... Silnice se stavi pro mnoho aut. Zeleznice se stavi pro mnoho vlaku.
Vlak ale vyjede az v momente, kdy se naplni 40 vagonu. Do te doby se ceka a stoji. Potom se ten vlak rozjede kamsi. Protoze vsechny vagony nejedou stejnym smerem, tak se po ceste musi zastavit, vagony ruzne pozrehazovat, atd., atd.
Naproti tomu auto se zaplni ihned a ihned se jede. Vysoce rpavdepodobne je to auto naplneno na celou trasu a A-B muze jet bez zastaveni. TOTO jsou ty nezpochybnitelne vyhody silnice proti zeleznici. Az nekdo vymysli takovy vlak, ze bude mozne posilat jednotlive vagonky, koleje povedou vsude, budou semafory, bude fungovat predjizdeni, odbocovani, tak potom bude platit, ze hlupakem ten, kdo by jel po silnici...
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (22:46)  
Moment a kdo rikaze, v budoucnu nebudou lode schopny plout rychleji? Tahle moje vize je stejne utopicka jako predstava, ze celkova doba prepravy za pouziti zeleznice bude kratsi nez vylucne silnicni.

Brno-Bohunice - Praha-Pruhonice. Autem dve hodiny v poklidnem tempu a mohu vyjet presne v moment, kdy se mi to hodi. Vlakem? Ke dvou hodinam se to nedostane i kdyby jel vlak celou cestu 200 kmh a navic nevyjede, kdy potrebuji, ale podle jizdniho radu.

Co se tyce tech vet typu "zeleznice se sotva opravuji", tak... v Nemecku maji docela dobre koleje, pravda? Silnice jsou ve stavu leckde horsim, okoli velkych mest jsou ucpavana. Presto i tam je vetsina nakladu prepravovana po silnici. Pritom je to zcela v protimluvu se slovy o zanedbane a podinvestovane zeleznicni infrastrukture. nevim kolikrat to mam jeste napsat, ale v rychlosti pohybu ten problem neni. Problem je v celkove dobe prepravy - vcetne nakladek, prekladek atd., atd. A to jsou veci, ktere proste zeleznice pro sebe neziska nikdy. Stejne jako nikdy nebudou jezdit lode Praha-Brno...
12.12.2007 (22:40)  
M: A silnici můžu stavět pro jedno auto? ;-) Ona by se ta železnice využila, kdyby na to byla uzpůsobena - jak stavem a rozsahem tratí, tak zabezpečením. Dnes je problém, že málo využívaná železnice se jeví jako nákladná, zatímco hojně využívaná silnice jako levná. Jenže už se nikdo nezamýšlí nad tím, proč je železnice málo a silnice hojně využívaná... Nelze předjíždět - bodejť by ano. Copak na jednopruhové silnici to lze? Velká část i hlavních tratí je jednokolejná. Do Hradce jednokolejná trať a čtyřpruhová dálnice, to nejde srovnávat. Jednokolejka z Benešova do Tábora je srovnatelná tak se silnicí z Pitkovic do Petrovic... A to má konkurovat budované dálnici? Je fakt že díky zabezpečení zvládne teoreticky větší kapacitu, ovšemže s menší nahodilostí. Ale stejně se to nedá srovnávat. Jinak doporučuji započítat oběma druhům dopravy i skryté náklady (i silnice má zabezpečení ap.).

Do železnice že jde velký objem investic? Třetinu čeho? Pokud vím, tak třeba loni (nebo už předloni?) jen na stavbu nových dálnic šlo 4x více než do celé železnice, to je přece objem...
12.12.2007 (22:32)  
M: Pletete páté přes deváté. V zásadě sice máte pravdu, leč vyvozené už je paskvil. Srovnání pozemní a vodní dopravy je trochu obtížnější. Zatímco loď po řece těžko popluje 160 km/h a vodní díla jsou zásahem do krajiny sice obdobným, leč přesto trochu odlišným, po kolejích se dá jezdit stejně rychle jako po silnici - a někdy i rychleji, ale neděje se tak jenom proto, že jsou tratě rozbité a dimenzované na 100 let staré požadavky. Tvrdíte-li, že by neměla být železnice modernizována a stavěny pro ni dálkové trasy tak jako pro silnici, pak se ptám, jakou úsporou krajiny je obdobná modernizace a výstavba silnic, který již probíhá a proběhla? A ještě dále - pořád se tady prosazuje konfrontace, ale - dopravní systémy by se měly doplňovat a ne předhánět. Ono už z principu bylo chybou preferovat v dálkové dopravě silnici, leč stalo se. A dále se v tomto trendu pokračuje, zatímco železnice sotva obhajuje své pozice (a neberte jen ČD ale celé odvětví). Každý druh dopravy má své místo, ale odborník ví, že silnice to na dálkové přepravy není. Ale je to prd platné, namísto oprav menších silnic se staví stále nové dálnice a železnice je sotva udržována, natož (s výjimkou několika málo tratí, kde je dosahováno stavu odpovídajícího 50 letům zpět, anebo hůře je stavěn kompromis mezi dálkovou a místní trasou, který prvé neuspokojí a druhé omezí) vylepšována. A to je prapodivné. Nejde o procenta, ale o výsledky.
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (22:30)  
Frantisku, ja psal o kapitalove narocnosti, nikoliv o investicni narocnosti. Ta kapitalova narocnost (v mojem pojeti) plyne z toho, ze po kolejich nemuzes poslat jeden vlak, protoze by to bylo extremne nakladne. Stejne tak je to narocnejsi na rizeni dopravy (nelze predjizdet, nelze libovolne odbocovat atd.).

A zaverem bych ti drahy Frantisku, ze do zeleznice jde pomerne velmi velky objem investic (bylo to jednou i zde, jde snad o az o tretinu!). Nebo mi snad chces tvrdit, ze pokud pujde 70% investic do zeleznice, tak se nejak zasadne zmeni jeji nezmenitelne nedostatky? I kdyz bude kazdy kilometr zeleznice u nas (uz ted nepochopitelne huste) prebudovan na rychlost 200 kmh, tak porad neodstranis to, co odstranit nejde. Stejne jako belocha nenaucis behat stovku za 9.80, protoze beloch na to proste nema.

EDIT - Jeden vlak po kolejich poslat jde, ale jeden vagon se podila blbe:-)
registrovaný uživatel Web 
12.12.2007 (22:25)  
Já samozřejmě jsem vyvolený, už jenom tím, že jsem se narodil na tak nekonfliktním a do budoucna poměrně bezproblémovém místě jako je střední Evropa :) A budu si dlabat bio-bio a jezdit na řepku, zatímco jinde budou umírat hlady a na kraji Schengenu kopat zákopy.

A plkat o nucení jsi tu začal Ty, pokud se nepletu. Mě nikdo autem jezdit nenutí, naopak mi dotují VHD tolik, že se na obdobnou cenu dostanu až s téměř plným vozem.
12.12.2007 (22:23)  
P. S. Možná se budu opakovat, ale pobavil mě onehdy kterýsi lidovecký představitel, který odůvodnil nutnost dalších masivních investic do silnic tím, že železnice nemá dostatečnou kapacitu z ní přebrat určitou zátěž. Souvislosti si snad každý uvažující domyslí...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko