..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 24      Zpráv na stránku:   
13.12.2007 (12:54)  
mira: opět jsi to napsal hezky, ale on ty problémy nevyrábí, on na ně poukazuje protože tady problémy prostě jsou. V tom je dosti zásadní rozdíl. A sorry, ale ťukal by sis na čelo, kdybys reálně potřeboval přepravit zboží a srovnal by sis nabídky. A na čelo by sis ťukal nad nabídkou v nákladní pokladně ČD.
registrovaný uživatel mira 
13.12.2007 (12:51)  
M:No to je ale omezování svobodné volby zákazníka, zrušit 3/4 tratí. Nebo se jako nemůže vozit dřevo po železnici jenom proto, že je to lokálka? Když si to někdo objednal a zaplatil tak nevidím důvod proč by se mu mělo bránit. A proč rušit něco co funguje? Místo toho aby se hledalo řešení jak železnici zatraktivnit, tak se jenom hledají problémy a proč to nejde. Železnice má některé nevýhody ale i přes ně je schopná silnici konkurovat.Časem to asi nebude, i když u dálkových přeparv bývá ten vlak rychlejší.Jak už jsem několikrát napsal, pokud budeme volit úsporný i když pomalejší systém dopravy ušetříme mnoho výdajů ať už na rozbité cesty kamiony, spotřebu nafty, ulehčíme silnicím a hlavně občanům co kolem nich bydlí a musejí dýchat ty zplodiny, žijí v permanentním hluku. Vlak je celkově levnější než silniční doprava a pokud budeme muset v budoucnu šetřit zdroje tak to po silnici prostě nepůjde. Nevím jak někdo nemůže pochopit, že 1000 kamionů přepraví to samé co třeba 15 vlaků, když ten počet kamionů příi tom spotřebuje 40000L nafty a vlaky jenom 20000l. Jestli je lidem jedno, že takhle plýtvají tak nevím co bych řekl. Můžu si jenom ťukat na čelo a říkat si jak jsou blbí.
13.12.2007 (12:31)  
web: jsem zastánce železnice, dokonce jí hodně často používám, tedy osobní dopravu. Co kritizuji a vadí mi je nákladní doprava, resp. to jak funguje a její cena. Pro odhadem 95% firem je zcela nepoužitelná už jenom vzhledem k nákladům. Nemluvě o přepravních časech, způsobu objednání, chybějícímu servisu "point to point".......Zkuste si přečíst všechny moje příspěvky.
13.12.2007 (12:27)  
Malá aktualitka k přesunu pasažérů z letadel do vlaků:
Sloty na letišti Heathrow poskytne pravděpodobně partner Northwest Airlines, společnost Air France/KLM. Vzhledem k zrychlení vlakového spojení Paříže a Londýna, dochází k snížení frekvenci letů společnosti Air France z 12 na 7 letů denně.
http://www.airways.cz/zpravy/zprava.asp?id=1290
registrovaný uživatel pekař 
13.12.2007 (11:54)  
Děkuji za debatu. V záplavě zpráv od M se zde našlo mnoho smysluplných příspěvků od různých autorů, které mi opět rozšířily hledí a za to jim moc děkuji.:)
registrovaný uživatel M 
13.12.2007 (1:32)  
Jako jo, ja budu taky spokojenej. Ja proste jsem proto, aby zeleznice tvorila opravdu jen paterni dopravu (plus ty IDS). Ale ta splet "silnicek", ktere jsou na nasi zeleznicni mape je vsechno jenom ne paterni doprava. Ja problem s koexistenci zeleznicni a silnicni dopravy nemam, ani nechci "vsechno" vozit vlakem, fakt ne:-)
registrovaný uživatel Web 
13.12.2007 (0:31)  
anheuser: Ale vy nejste zastánce železnice přeci :)
13.12.2007 (0:06)  
Uspokojilo, a když se udělají všechny koridory budu skoro spokojenej. Řekl jsem něco o tom, že peníze by se měli investovat s rozumem. Jak do výstavby, tak do údržby. Neříkám, aby se po lokálkách jezdilo 200kmh ale když jsou využité proč je rušit?
registrovaný uživatel M 
12.12.2007 (23:53)  
To je prave to, v cem se s nekterymi proudy asi nebude snadne shodnout:-(
registrovaný uživatel Web 
12.12.2007 (23:39)  
M (23:23): Naprostý souhlas. Intenzifikovat investice do páteře a na vyslovené lokálky se včas vybodnout. Kusová doprava nebude levnější/ekologičtější po trati nikdy.
  1 2 3 4 5 6 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko