Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007
Ostatni zeleznicni trate uz nejsou pater, to jsou jen male kustky, nektere vylozene typu kostrc...
Takze neco jako spanelsky model (jen na mensim uzemi, takze v podstate hustsi)
No ale jsem presvedceny, ze tohle by zastance zeleznice neuspokojilo:-)
cca 62 % silnice, 35 % železnice, zbytek ostatní
Z toho plynou dva zavery
1. Proc na leteckou a vodni dopravu pripadaji jen 3%. Pritom vodni je hyperekologicka a hyperbezpecna
2. Kolik by teda byl spravedlivy pomer investic? 50-50? (A co ta vodni doprava - neni to unfair?) Bude pri dlouhodobem vyrovnanem investovani (50-50) odpovidajici i vykon obou typu infrastruktury? Bude se 50% zbozi a 50% lidi prepravovat vlakem? Opravdu si mam myslet, ze kdyz polovina investic pujde do zeleznice, tak se prave timto vyresi nezpochybnitelne nevyhody kolejove prepravy a ja pred domem nasednu do tramvaje (meho osobniho kolejoveho vozitka) a nejkratsi cestou, bez prestupu a bez cekani na pripravenou dopravni cestu se dostanu k cili? Ne, neverim!
Vlak ale vyjede az v momente, kdy se naplni 40 vagonu. Do te doby se ceka a stoji. Potom se ten vlak rozjede kamsi. Protoze vsechny vagony nejedou stejnym smerem, tak se po ceste musi zastavit, vagony ruzne pozrehazovat, atd., atd.
Naproti tomu auto se zaplni ihned a ihned se jede. Vysoce rpavdepodobne je to auto naplneno na celou trasu a A-B muze jet bez zastaveni. TOTO jsou ty nezpochybnitelne vyhody silnice proti zeleznici. Az nekdo vymysli takovy vlak, ze bude mozne posilat jednotlive vagonky, koleje povedou vsude, budou semafory, bude fungovat predjizdeni, odbocovani, tak potom bude platit, ze hlupakem ten, kdo by jel po silnici...
Brno-Bohunice - Praha-Pruhonice. Autem dve hodiny v poklidnem tempu a mohu vyjet presne v moment, kdy se mi to hodi. Vlakem? Ke dvou hodinam se to nedostane i kdyby jel vlak celou cestu 200 kmh a navic nevyjede, kdy potrebuji, ale podle jizdniho radu.
Co se tyce tech vet typu "zeleznice se sotva opravuji", tak... v Nemecku maji docela dobre koleje, pravda? Silnice jsou ve stavu leckde horsim, okoli velkych mest jsou ucpavana. Presto i tam je vetsina nakladu prepravovana po silnici. Pritom je to zcela v protimluvu se slovy o zanedbane a podinvestovane zeleznicni infrastrukture. nevim kolikrat to mam jeste napsat, ale v rychlosti pohybu ten problem neni. Problem je v celkove dobe prepravy - vcetne nakladek, prekladek atd., atd. A to jsou veci, ktere proste zeleznice pro sebe neziska nikdy. Stejne jako nikdy nebudou jezdit lode Praha-Brno...
Do železnice že jde velký objem investic? Třetinu čeho? Pokud vím, tak třeba loni (nebo už předloni?) jen na stavbu nových dálnic šlo 4x více než do celé železnice, to je přece objem...
A zaverem bych ti drahy Frantisku, ze do zeleznice jde pomerne velmi velky objem investic (bylo to jednou i zde, jde snad o az o tretinu!). Nebo mi snad chces tvrdit, ze pokud pujde 70% investic do zeleznice, tak se nejak zasadne zmeni jeji nezmenitelne nedostatky? I kdyz bude kazdy kilometr zeleznice u nas (uz ted nepochopitelne huste) prebudovan na rychlost 200 kmh, tak porad neodstranis to, co odstranit nejde. Stejne jako belocha nenaucis behat stovku za 9.80, protoze beloch na to proste nema.
EDIT - Jeden vlak po kolejich poslat jde, ale jeden vagon se podila blbe:-)
A plkat o nucení jsi tu začal Ty, pokud se nepletu. Mě nikdo autem jezdit nenutí, naopak mi dotují VHD tolik, že se na obdobnou cenu dostanu až s téměř plným vozem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.