Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007
Spočítat (nebo alespoň kvalifikovaně odhadnout) se ovšem dají i na první pohled neuchopitelné proměnné jako je třeba ta atraktivita. Politici k tomu mají dostatečné množství nástrojů: od státní správy přes instituce typu CDV (Centrum dopravního výzkumu) až po nezávislé think-tanky. Takže jde jen o to potřebné údaje si vyžádat, pečlivě zvážit, učinit politické rozhodnutí, vhodně jej prezentovat na veřejnosti a bojovat za jeho prosazení (čiliž ideální definice politické práce :-)). V tomhle směru mě hodně zklamali zastupitelé Strany zelených.
mira: Mar. Lázně-Brno, stejné zboží, 48t, TIR cca.20.800,-, ČD 29.817,-
Tab. 34 (str. 153) rika, ze za zeleznici pujde 3,0, na silnici 3,1 a 0,4 na tu Prahu nevim kam zaradit. Ale fakt nevim, co jsou ta cisla zac:-)
Kazdopadne vodni cesty maji jen 0,15 a to je jasny zasah do svobodneho rozhodovani!!
MJ - ty castky jsou spekulace, navic jednou pises jednorazove, podruhe tutez kategorii rocne, je v tom zmatek. At to vyjde jakkoliv, tak je to o subjektivite tech vstupu. Pokud budeme treba externality spojene s hlukem pocitat podle cen nemovitosti nebo tak, tak dojdeme k neuveritelnym castkam; atraktivita mesta se spocitat neda vubec, proste ten vypocet by byla jen spekulace a "vhodne" uzita cisla (jsem presvedcen, ze s vhodnymi vstupy a koeficienty by nakonec klidne vysla nejlip i ta doprava vodni...
Navic tu zakladni investici (snad krome tech Jeseniku) muzes skrtnout, protoze infrastruktura casto jiz vybudovana je.
Ten "tvuj" model (jeho myslenka) je dobry, ale zustan u toho, co jsi napsal - transatlanticky lod, po Evrope vlak, po krajich auto. Kdyz tohle narusis ve prospech toho, co mas rad, tak si tu studii sam sobe shodis.
http://www.strukturalni-fondy.cz/uploads/documents/Programy_2007_2013/OP_Doprava/2007_10_11_OPD.zip
Těch relevantní a zajímavých (nejen) ekonomických ukazatelů tam najdeš celou řadu. Doufám, že demagogicky nevypíchneš jen některé! ;-)
Dotace od kraju se mi nedari najit, ale v ucetni zaverce je dost velka polozky "ostatni provozni vynosy" - zhruba 8,5G - trebas to jsou prave ty dotace. Pri vykonu 82Mkm v kategorii osobnich a spesnych vlaku a dotaci 6GKc mi to haze 75 korun na kilometr. Nicmene pripoustim, ze celkove dotace kraju neznam, jen odhaduji z nejake polozky v ucetni zaverce. Takze zkusim hledat jinde - pri vyberovem rizeni na trat 149 z roku 2006 Ceske drahy pozadovaly dotaci 80 Kc/km
Ne, vážně, dopravní síť by měla být do co nejvyšší míry intermodální. Každému, co jeho jest (tedy v čem má komparativní výhodu):
-- Automobilům dopravu na krátké vzdálenosti (do 50 km, s přihlédnutím k místním podmínkám),
-- železnici na střední vzdálenosti (v rámci kontinentu),
-- na extrémní vzdálenosti (Hongkong > Rotterdam)lodě ,
-- v případě ultradrahého (mikročipy) či rychle se kazícího zboží (krevní plazma) letadla.
Stát by měl pro všechny tyto prostředky vybudovat odpovídající infrastrukturu (která se bude vhodně doplňovat, ne konkurovat si), aby jednotlivé prostředky mohly své komparativní výhody jaksepatří rozvinout. Při tom je ve veřejném zájmu, aby toto politické rozhodnutí (narozdíl od individuálního, které nevidí za horizont svého sobeckého zájmu) bralo v potaz skutečné náklady.
Příklad (ty částky jsou od oka): Zvažuje se optimální dopravní trasa z místa A do místa B, vzdálenost 50 km:
silnice: výstavba 6 miliard, údržba (opravy) 50 milionů ročně, 2 mrtví, 15 zraněných a hmotná škoda v důsledku dopravních nehod 15 milionů ročně, zhoršení životního prostředí (a tím atraktivity) v okolí silnice 60 milionů jednorázově, zvýšení atraktivity města B pro individuální dopravu 200 milionů jednorázově, cena dopravy (při nerostoucích cenách ropy) 15 Kč/km/tunu nákladu, průměrná doba přepravy 1 hodina, obměna vozového parku nutná každých 10 let.
železnice: výstavba 8 miliard, údržba + provoz infrastruktury 40 milionů ročně, 0 mrtvých, 1 zraněný a hmotná škoda v důsledku nehod 2 miliony ročně, zhoršení ŽP v okolí železnice 20 milionů jednorázově, zvýšení turistické atraktivity města B 3 miliony ročně, cena dopravy (při nerostoucích cenách elektřiny) 12 Kč/km/tunu nákladu, doba přepravy 40 minut + 20 minut nakládka a vykládka, obměna vozového parku nutná každých 30 let.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.