..: Ústecký kraj zruší vlakovou dopravu na Lovosicku :..

Ilustrační obrázekÚstí n. L. - I přes dlouhodobé úsilí starostů obcí na Lovosicku zruší Ústecký kraj osobní železniční dopravu na trati 113 Lovosice - Most. Definitivně o tom rozhodli krajší zastupitelé na svém zasedání ve středu 7. listopadu. Od 9. prosince tak budou obyvatelé regionu moci využívat na cesty do školy nebo do zaměstnání pouze autobusy.

Nejedná se přitom o první významnou redukci železniční dopravy v Ústeckém kraji: již v červenci avizoval hejtman Jiří Šulc snížení objemu objednaných výkonů přibližně o 15 procent od začátku platnosti GVD 2007/2008. Krátce poté bylo oznámeno, že kraj od začátku platnosti nového grafikonu zruší železniční spoje na tratích 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt, načež řada obcí zůstane zcela bez železniční dopravy. V téže době bylo oznámeno, že vlaky od prosince nevyjedou ani na trase z Lovosic do Mostu, kterou se ale pokusili místní zachránit alespoň peticí, kterou podepsalo tři a půl tisíce místních obyvatel. Kraj ji ale nyní odmítl a dal zastavení provozu punc definitivnosti.

Spor o vlaky trvá už několik měsíců

Zástupci obcí přítomni na zasedání netajili své zklamání z rozhodnutí zastupitelů. Nahrazení vlakových spojů autobusy považují za nešťastné. Upozorňují nejen na skutečnost, že osobní železniční doprava je v regionu stále využívaná pro každodenní dojíždění do zaměstnání či škol, ale i na to, že vlaky výrazně usnadňují přesuny lidem s dětskými kočárky nebo jízdními koly. Představitelé kraje ovšem tento postoj nesdílejí. "Kdyby alespoň polovina z těch lidí, kteří petici podepsali, skutečně jezdila vlakem, tak bychom dnes tuto situaci vůbec nemuseli řešit", vzkazuje iniciátorům petice hejtam Jiří Šulc.

Krajský úřad kritiku odmítá

Kraj dále argumentuje tím, že provoz vlaků je skoro dvakrát dražší než u autobusů, přičemž jimi ale jezdí méně lidí. Odkazuje se rovněž na platnou legislativu Evropské unie, která zakazuje souběhy konkurenčních druhů dotované veřejné dopravy na stejných trasách. "Někde v kraji jsme zrušili autobusy, a tak je logické, že někde zase nebudeme objednávat vlaky," dodává Jiří Šulc.

V roce 2006 Ústecký kraj dotoval osobní železniční dopravu částkou 335 mil. Kč. Příspěvek na provoz autobusů činil přibližně 60 % této částky - 269,6 mil. Kč. Schválený rozpočet pro rok 2007 přinesl navýšení objemu dotací v obou sektorech veřejné dopravy - pro České dráhy byla vyčleněna částka 375 mil. Kč, autobusoví dopravci by měli dostat 288 milionů. I přesto dochází v kraji již poněkolikáté k redukci výkonů ve veřejné dopravě.

Obce budou hledat náhradní řešení

Zástupci postižených obcí se ovšem nevzdávají a v průběhu příštího roku jsou rozhodnuti pokusit se najít alternativní způsob financování osobní vlakové dopravy i bez krajských dotací na základní dopravní obslužnot. Určité možnosti by v tomto směru mohly poskytovat nové dotační programy Evropské unie pro období let 2007-2013, domnívá se Josef Seifert, starosta obce Třebivlice.

Využití evropských dotací pro zachování regionální vlakové dopravy přitom není nereálné - např. jen v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad pro období 2007-2013 je pro prioritní osu Doprava předběžně alokováno více než 35 % veškerých zdrojů programu, tedy přibližně 262 milionů eur. Podstatná část těchto prostředků bude určena především na dobudování a rekonstrukci silniční sítě v kraji, nicméně obce i tak mohou zaměřit na oblast podpory "Rozvoj dopravní obslužnosti", která mj. klade důraz na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšování dopravní dostupnosti pro všechny skupiny obyvatel. Nebude-li takto financovaný provoz vlastních vlakových spojů vykazovat vyšší příjmy, mají žadatelé nárok na podporu ve výši až 85 procent nákladů; nicméně i tak se obce budou muset na financování podílet z vlastních zdrojů. Nezodpovězenou otázku zatím představuje i dlouhodobá udržitelnost projektu po ukončení finanční podpory ze strukturálních fondů EU. Obce na Lovosicku se ale zatím mohou částečně inspirovat projektem Železnice Desná, jenž už několik let úspěšně realizuje Svazek obcí údolí Desné s napojením na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.

zdroj: Česká televize, Ústecký kraj, Regionální operační program NUTS II Severozápad a související dokumentace

Doporučený materiál: Problematika IDS v ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel cool 
10.11.2007 (14:08)  
Nečetl sem všechny příspěvky, ale za to sem slyšel, že páni radní z ústeckého kraje sedi v dozorčích radách autobusové společnosti. Nebo tak nějak. Tak si každý domyslí proč se zrovna v ústeckém kraji hojně zastavuje ž. doprava a ne třeba v jiných krajích. to o těch radních mám z druhé ruky a nevím co je na tom pravdy. Ale jestli to tak je tak to teda potěš pánbuh......
registrovaný uživatel happy 
10.11.2007 (14:06)  
Pokud se podíváme na tratě 113 a 132 ,tak nelze řící,že by vedly nějakou neobydlenou pustinou.Spojují poměrně velké obce a proto je mně záhadou,že tu je frekvence lidí nevelká,nulová rozhodn není.Koukneme-li se na jízdní řád,tak už je to jasné,proč.JŘ jsou dělány děravé a prakticky k ničemu.Potom není divu,že tím nikdo nejezdí.Ono je to totiž cílené.Prvně se zmrší jízdní řád a přípoje,potom se nasadí na souběh autobusy a pak se čeká,až lidi železnice omrzí.Potom už je dobrý důvod to zrušit.Snad nové vedení po volbách se postaví k železnici lépe.A navíc často opomíjený fakt je to,že železnice napomáhá turistickému a cykloturistickému ruchu.Takže škody napáchané budou větší,než by se mohlo zdát.
registrovaný uživatel aron 
10.11.2007 (13:19)  
Tak nevím co se expertům nelíbí na elektrifikaci tratí na ostravsku a trati Brno-Jihlava,jinak souhlasím s tím,že je potřeba modernizovat tratě směr HK a do Liberce.
registrovaný uživatel Barich 
10.11.2007 (13:09)  
a) Podobný článek jsem četl na stejném místě a ve stejném duch na téma výstavby komunikací pro gumokoly (Stát staví silnice podle socialistického receptu - http://aktualne.centrum.cz/iso/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=480209)

b) Smyslem článku je zviditelnění se. Soudím tak to se zkušeností s "experty" na přesun brněnského nádraží. Mnoho takových se ztotožnilo s postoji "centristů", přičemž v pozadí těchto stanovisek bylo cítit hořkost z toho, že právě nejsou "u lizu" a tímto dostávají příležitost se zviditelnit. - I v tomhle případě málokterý čtenář je schopen zaujmout kritický postoj.

c) Těžko říci, kdo je ona skupina expertů - dle mne to mohou být experti typu brněnského "nádraží v centru" - umí nemožné ihned a zázraky dělají do tří dnů; a ke kategorickým tvrzením je opravňuje jejich víra ve vlastní vyšší poslání ...; práce s fakty a zodpovědnost za výsledek jsou jim na hony vzdálené.

d) Ve prospěch skepse vůči článku, pochybností o kvalifikovanosti expertů a znalostem redaktora svědčí následující odstavec:
1. Zvlášť potřebný průjezd brněnským uzlem blokuje nejistota, protože tamní magistrát protestuje proti vládnímu plánu přesunout stanici kilometr na jih. - taková pitomost (pání cenzoři prominou) snad ani nestojí za komentář...
2. Navíc nejsou peníze, protože přesun nádraží spolu s modernizací uzlu přijde minimálně na 20 miliard, tedy na víc, než všechny železniční stavby v třikrát větší Praze. - jen tunely pod Vítkovem stojí stojí 8 miliard...
10.11.2007 (12:23)  
tgw: Nazor na clanek? Cetl jsem ho uz v lete a nechce se mi to delat znovu, tudiz se nebudu vyjadrovat pouze obecne. Predevsim se v clanku mluvi o jakychsi "expertech", ovsem nikde nejsou tito odbornici jmenovani. To samozrejme degraduje cely clanek na pouhy vykrik nepodlozeny jakymikoliv fakty. Podobne jsou na tom i clenky o dalnicich, ktere na zminenem webu vysly. Jsou to pouhe lacine pokusy o senzaci, ktere se snazi tvarit jako nazor jakychsi odborniku, pricemz je zjevne, ze toto neni objektivni hodnoceni v kontextu cele dopravni site.
registrovaný uživatel tgw 
10.11.2007 (11:48)  
Dobrý den přeji všem.Pánové podívej te se prosím na tento odkaz a napište zde prosím svůj názor na tento článek.Děkuji.

Jedná se o studii o dopravních stavbách na železnici.

http://aktualne.centrum.cz/iso/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=483420&tro5222_1_0
10.11.2007 (11:09)  
Šulc je opravdová jednička. Po Topolánkovsku.

Jinak krajské volby budou příští rok na podzim. Pevně věřím že modro-ptákostrana dostane přes zobák.
registrovaný uživatel M 
10.11.2007 (10:56)  
nasoska - na co ze to jezdi ta nova Toyota?:-))
registrovaný uživatel M 
10.11.2007 (10:55)  
Milos - sto let se lodi jezdilo taky lodi do Ameriky
10.11.2007 (10:39)  
Byli jsme s kámošem tento týden projet i 113- náctku a mám z toho divnej pocit. Spoj s odjezdem z Mostu ve 12.15 byl slušně obsazen. Vylezli jsme ve Skršíně (zastávka jak někde v pohraničí) a nalezli o zastávku dále. V tomto spoji jsme jeli dohromady čtyři a do Lovosic to nebylo lepší. Je to vlak se kterým by měly jet minimálně děti ze školy. V Lovosicích operuje tak pětšest Bus spolků a vozí prd.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko