Ústí n. L. - I přes dlouhodobé úsilí starostů obcí na Lovosicku zruší Ústecký kraj osobní železniční dopravu na trati 113 Lovosice - Most. Definitivně o tom rozhodli krajší zastupitelé na svém zasedání ve středu 7. listopadu. Od 9. prosince tak budou obyvatelé regionu moci využívat na cesty do školy nebo do zaměstnání pouze autobusy.
Nejedná se přitom o první významnou redukci železniční dopravy v Ústeckém kraji: již v červenci avizoval hejtman Jiří Šulc snížení objemu objednaných výkonů přibližně o 15 procent od začátku platnosti GVD 2007/2008. Krátce poté bylo oznámeno, že kraj od začátku platnosti nového grafikonu zruší železniční spoje na tratích 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt, načež řada obcí zůstane zcela bez železniční dopravy. V téže době bylo oznámeno, že vlaky od prosince nevyjedou ani na trase z Lovosic do Mostu, kterou se ale pokusili místní zachránit alespoň peticí, kterou podepsalo tři a půl tisíce místních obyvatel. Kraj ji ale nyní odmítl a dal zastavení provozu punc definitivnosti.
Spor o vlaky trvá už několik měsíců
Zástupci obcí přítomni na zasedání netajili své zklamání z rozhodnutí zastupitelů. Nahrazení vlakových spojů autobusy považují za nešťastné. Upozorňují nejen na skutečnost, že osobní železniční doprava je v regionu stále využívaná pro každodenní dojíždění do zaměstnání či škol, ale i na to, že vlaky výrazně usnadňují přesuny lidem s dětskými kočárky nebo jízdními koly. Představitelé kraje ovšem tento postoj nesdílejí. "Kdyby alespoň polovina z těch lidí, kteří petici podepsali, skutečně jezdila vlakem, tak bychom dnes tuto situaci vůbec nemuseli řešit", vzkazuje iniciátorům petice hejtam Jiří Šulc.
Krajský úřad kritiku odmítá
Kraj dále argumentuje tím, že provoz vlaků je skoro dvakrát dražší než u autobusů, přičemž jimi ale jezdí méně lidí. Odkazuje se rovněž na platnou legislativu Evropské unie, která zakazuje souběhy konkurenčních druhů dotované veřejné dopravy na stejných trasách. "Někde v kraji jsme zrušili autobusy, a tak je logické, že někde zase nebudeme objednávat vlaky," dodává Jiří Šulc.
V roce 2006 Ústecký kraj dotoval osobní železniční dopravu částkou 335 mil. Kč. Příspěvek na provoz autobusů činil přibližně 60 % této částky - 269,6 mil. Kč. Schválený rozpočet pro rok 2007 přinesl navýšení objemu dotací v obou sektorech veřejné dopravy - pro České dráhy byla vyčleněna částka 375 mil. Kč, autobusoví dopravci by měli dostat 288 milionů. I přesto dochází v kraji již poněkolikáté k redukci výkonů ve veřejné dopravě.
Obce budou hledat náhradní řešení
Zástupci postižených obcí se ovšem nevzdávají a v průběhu příštího roku jsou rozhodnuti pokusit se najít alternativní způsob financování osobní vlakové dopravy i bez krajských dotací na základní dopravní obslužnot. Určité možnosti by v tomto směru mohly poskytovat nové dotační programy Evropské unie pro období let 2007-2013, domnívá se Josef Seifert, starosta obce Třebivlice.
Využití evropských dotací pro zachování regionální vlakové dopravy přitom není nereálné - např. jen v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad pro období 2007-2013 je pro prioritní osu Doprava předběžně alokováno více než 35 % veškerých zdrojů programu, tedy přibližně 262 milionů eur. Podstatná část těchto prostředků bude určena především na dobudování a rekonstrukci silniční sítě v kraji, nicméně obce i tak mohou zaměřit na oblast podpory "Rozvoj dopravní obslužnosti", která mj. klade důraz na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšování dopravní dostupnosti pro všechny skupiny obyvatel. Nebude-li takto financovaný provoz vlastních vlakových spojů vykazovat vyšší příjmy, mají žadatelé nárok na podporu ve výši až 85 procent nákladů; nicméně i tak se obce budou muset na financování podílet z vlastních zdrojů. Nezodpovězenou otázku zatím představuje i dlouhodobá udržitelnost projektu po ukončení finanční podpory ze strukturálních fondů EU. Obce na Lovosicku se ale zatím mohou částečně inspirovat projektem Železnice Desná, jenž už několik let úspěšně realizuje Svazek obcí údolí Desné s napojením na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.
zdroj: Česká televize, Ústecký kraj, Regionální operační program NUTS II Severozápad a související dokumentace
Doporučený materiál: Problematika IDS v ČR
A ted pomijim fakt, ze krome kovovejch tyci a vlnenych svetru je z ropy skoro uplne vsechno, takze jestli dojde ropa a bude to naprosto necekane, tak by v prdeli byl celej svet a vlaky by nas nevytrhly, protoze by nemely co vozit - ani naklady, ani lidi
Ty tvoje grafy ohledne ceny ropy - ale nemas pocit, ze ta cena je funkci mnozstvi zasob ropy, ze ne?
Jo ty rekonstrukce:1.Opava-Ova ano, ale né Cheb-Plzeň místo toho Plzeň-Mnichov přes Domažličky.Koryta na 200-na rovinách a bez přejezdů.Do Liberce a Hradce rovněž moje koryta.A ještě to chce zrychlit Budějky-Brno to je krásná trať.Jo nechápu když měnili dráty na lipence a dělali to nový proč to tam jezdí jak šnek.Až mě naštvou tak jim na 220 podpálím ty stěny-aby bylo vidět ven
1) Věšet dráty na trati Jihlava - Brno bez dalších větších úprav je blbost.
2) Znojemský viadukt se musí stejně vyměnit a v situaci, kdy vlaky Wien - Znojmo jezdily skoro celou trasu pod dráty dává elektrifikace toho chybějící úseku logiku.
3) Co se staví na Brno - Přerov?
4) Zajímavé, že "experti" nenašli žádnou zbytečnou stavbu v Praze
5) Proč je důležité stavět do Kopřivnice a nevýhodné do Opavy?
6) Vůbec není zmíněno HK - Chrudim nebo Otrokovice - Zlín, dle mne hodně potřebné
7) Modernizace Pha - Liberec, znamená stavbu skoro nové tratě, která tak, jak je nyní navržena, stejně nebude rychlejší, než R10. Když už stavět, tak na 200 km/h.
8) Nebylo by rychlejší jezdit Pha - HK přes Pardubice?
9) Z Plzně na západ bych také raději vidět variantu přes Domažlice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.