..: Ústecký kraj zruší vlakovou dopravu na Lovosicku :..

Ilustrační obrázekÚstí n. L. - I přes dlouhodobé úsilí starostů obcí na Lovosicku zruší Ústecký kraj osobní železniční dopravu na trati 113 Lovosice - Most. Definitivně o tom rozhodli krajší zastupitelé na svém zasedání ve středu 7. listopadu. Od 9. prosince tak budou obyvatelé regionu moci využívat na cesty do školy nebo do zaměstnání pouze autobusy.

Nejedná se přitom o první významnou redukci železniční dopravy v Ústeckém kraji: již v červenci avizoval hejtman Jiří Šulc snížení objemu objednaných výkonů přibližně o 15 procent od začátku platnosti GVD 2007/2008. Krátce poté bylo oznámeno, že kraj od začátku platnosti nového grafikonu zruší železniční spoje na tratích 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt, načež řada obcí zůstane zcela bez železniční dopravy. V téže době bylo oznámeno, že vlaky od prosince nevyjedou ani na trase z Lovosic do Mostu, kterou se ale pokusili místní zachránit alespoň peticí, kterou podepsalo tři a půl tisíce místních obyvatel. Kraj ji ale nyní odmítl a dal zastavení provozu punc definitivnosti.

Spor o vlaky trvá už několik měsíců

Zástupci obcí přítomni na zasedání netajili své zklamání z rozhodnutí zastupitelů. Nahrazení vlakových spojů autobusy považují za nešťastné. Upozorňují nejen na skutečnost, že osobní železniční doprava je v regionu stále využívaná pro každodenní dojíždění do zaměstnání či škol, ale i na to, že vlaky výrazně usnadňují přesuny lidem s dětskými kočárky nebo jízdními koly. Představitelé kraje ovšem tento postoj nesdílejí. "Kdyby alespoň polovina z těch lidí, kteří petici podepsali, skutečně jezdila vlakem, tak bychom dnes tuto situaci vůbec nemuseli řešit", vzkazuje iniciátorům petice hejtam Jiří Šulc.

Krajský úřad kritiku odmítá

Kraj dále argumentuje tím, že provoz vlaků je skoro dvakrát dražší než u autobusů, přičemž jimi ale jezdí méně lidí. Odkazuje se rovněž na platnou legislativu Evropské unie, která zakazuje souběhy konkurenčních druhů dotované veřejné dopravy na stejných trasách. "Někde v kraji jsme zrušili autobusy, a tak je logické, že někde zase nebudeme objednávat vlaky," dodává Jiří Šulc.

V roce 2006 Ústecký kraj dotoval osobní železniční dopravu částkou 335 mil. Kč. Příspěvek na provoz autobusů činil přibližně 60 % této částky - 269,6 mil. Kč. Schválený rozpočet pro rok 2007 přinesl navýšení objemu dotací v obou sektorech veřejné dopravy - pro České dráhy byla vyčleněna částka 375 mil. Kč, autobusoví dopravci by měli dostat 288 milionů. I přesto dochází v kraji již poněkolikáté k redukci výkonů ve veřejné dopravě.

Obce budou hledat náhradní řešení

Zástupci postižených obcí se ovšem nevzdávají a v průběhu příštího roku jsou rozhodnuti pokusit se najít alternativní způsob financování osobní vlakové dopravy i bez krajských dotací na základní dopravní obslužnot. Určité možnosti by v tomto směru mohly poskytovat nové dotační programy Evropské unie pro období let 2007-2013, domnívá se Josef Seifert, starosta obce Třebivlice.

Využití evropských dotací pro zachování regionální vlakové dopravy přitom není nereálné - např. jen v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad pro období 2007-2013 je pro prioritní osu Doprava předběžně alokováno více než 35 % veškerých zdrojů programu, tedy přibližně 262 milionů eur. Podstatná část těchto prostředků bude určena především na dobudování a rekonstrukci silniční sítě v kraji, nicméně obce i tak mohou zaměřit na oblast podpory "Rozvoj dopravní obslužnosti", která mj. klade důraz na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšování dopravní dostupnosti pro všechny skupiny obyvatel. Nebude-li takto financovaný provoz vlastních vlakových spojů vykazovat vyšší příjmy, mají žadatelé nárok na podporu ve výši až 85 procent nákladů; nicméně i tak se obce budou muset na financování podílet z vlastních zdrojů. Nezodpovězenou otázku zatím představuje i dlouhodobá udržitelnost projektu po ukončení finanční podpory ze strukturálních fondů EU. Obce na Lovosicku se ale zatím mohou částečně inspirovat projektem Železnice Desná, jenž už několik let úspěšně realizuje Svazek obcí údolí Desné s napojením na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.

zdroj: Česká televize, Ústecký kraj, Regionální operační program NUTS II Severozápad a související dokumentace

Doporučený materiál: Problematika IDS v ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
11.11.2007 (10:23)  
M: Chlape, tvoje názoy se mi líbí! Konečně někdo kdo uvažuje dál než za kusou kolej
registrovaný uživatel M 
11.11.2007 (10:13)  
Castecne na "baterky". Proste jestli si myslis, ze silnice budou za 50-100 k nicemu, protoze bude draha ropa, tak v tu dobu uz auta budou jezdit na krapet neco jinyho nez ted. Mimo to, zivotnost cehokoliv je stejne kratsi...

A ted pomijim fakt, ze krome kovovejch tyci a vlnenych svetru je z ropy skoro uplne vsechno, takze jestli dojde ropa a bude to naprosto necekane, tak by v prdeli byl celej svet a vlaky by nas nevytrhly, protoze by nemely co vozit - ani naklady, ani lidi

Ty tvoje grafy ohledne ceny ropy - ale nemas pocit, ze ta cena je funkci mnozstvi zasob ropy, ze ne?
11.11.2007 (9:35)  
To M - tak na co jezdí ta nová Toyota? - na vodu?
registrovaný uživatel Qaws 
11.11.2007 (0:06)  
Škoda mluvit..
10.11.2007 (21:38)  
Šulc je dežo a Řebíček vyžranej dežo.
Jo ty rekonstrukce:1.Opava-Ova ano, ale né Cheb-Plzeň místo toho Plzeň-Mnichov přes Domažličky.Koryta na 200-na rovinách a bez přejezdů.Do Liberce a Hradce rovněž moje koryta.A ještě to chce zrychlit Budějky-Brno to je krásná trať.Jo nechápu když měnili dráty na lipence a dělali to nový proč to tam jezdí jak šnek.Až mě naštvou tak jim na 220 podpálím ty stěny-aby bylo vidět ven
10.11.2007 (21:03)  
Tohle je stát bl.ů protože cpeme peníze do nepotřebných staveb a když už se něco postaví tak je to ještě nekvalitní a zbytečně drahé.
registrovaný uživatel aron 
10.11.2007 (19:30)  
JnR:bod 8.Myslím že by nebylo výhodnější jezdit do HK přes Pu,protože 010 je slušně vytížená a na 231 leží dost významných měst(Nymburk,Poděbrady)Proto si myslím,že by se modernizace vyplatila.
10.11.2007 (18:29)  
JnR: Liberec je potřeba, i když nebude rychlejší než R10. Něco jiného je trojnásobná jízdní doba a něco jiného třeba o třetinu delší jízdní doba - tam už se o vlaku dá uvažovat z jiných důvodů (návaznosti, pohodlí atp.). Bohužel zatím se namísto modernizací a zkapacitňování drah podél již postavených dálnic tak, aby aspoň část kapacitní dálkové dopravy (i s dojezdem na místní dráhy) bylo možné realizovat po kolejích namísto po silnici, staví nové dálnice podél stále jednokolejných (byť třeba hlavních) tratí. V situaci, kdy je sice peněz dost, ale lijí se celkem bez ohledu na účelnost do všech možných staveb (leckdy i ve zbytečně velkém množství), a to zejména na silnice, by bylo dobré zvážit kritéria a jejich váhu při výběru tratí k rekonstrukci. Za nevhodné přitom považuji suplování novostaveb některých rychlostních tratí pouhým rovnáním stávajících tratí i za cenu jejich odnětí funkci regionální dopravy. Mělo by se jasně říct: Tyto koleje mohou sloužit místní dopravě, tyto dálkové, tyto obojí. Přetížení silnic řešit nikoli vybudováním další souběžné silnice, ale rekonstrukcí a zkapacitněním paralelní tratě v součinnosti s dalšími opatřeními. S návrhy zefektivnění prací tedy víceméně souhlasím, některé kritizované stavby bych až tak neodmítal (pokud jsou v souladu s možným budoucím využitím), jiné navrhované až tak neuspěchával (pokud by mohly zhoršit obslužnost - např. nová poloha Brna). Fakt je, že je třeba minimum přidělených peněz využívat efektivně, pokud chceme udržet a rozvíjet postavení železnice v dopravním systému.
registrovaný uživatel pz 
10.11.2007 (15:52)  
Kraj se jen snazi chovat racionalne, stejne jako se o to snazi kazdy (neznam nikoho, kdo by si sel koupit housku za 5 Kc, kdyz ve vedlejsi pekarne si muze koupit rohlik za 2 Kc).
registrovaný uživatel JnR 
10.11.2007 (15:44)  
Článek jsem četl už před časem, takže jen k tomu, co vyplývá z map:
1) Věšet dráty na trati Jihlava - Brno bez dalších větších úprav je blbost.
2) Znojemský viadukt se musí stejně vyměnit a v situaci, kdy vlaky Wien - Znojmo jezdily skoro celou trasu pod dráty dává elektrifikace toho chybějící úseku logiku.
3) Co se staví na Brno - Přerov?
4) Zajímavé, že "experti" nenašli žádnou zbytečnou stavbu v Praze
5) Proč je důležité stavět do Kopřivnice a nevýhodné do Opavy?
6) Vůbec není zmíněno HK - Chrudim nebo Otrokovice - Zlín, dle mne hodně potřebné
7) Modernizace Pha - Liberec, znamená stavbu skoro nové tratě, která tak, jak je nyní navržena, stejně nebude rychlejší, než R10. Když už stavět, tak na 200 km/h.
8) Nebylo by rychlejší jezdit Pha - HK přes Pardubice?
9) Z Plzně na západ bych také raději vidět variantu přes Domažlice.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko