Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici. Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů. "Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.
Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať. Sledují se přitom jen zpoždění delší než 15 minut. Nepostihují se ani zpoždění, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. ČD se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Tvrdí, že nejsou výsledky špatné. "Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1%. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvádí Kubala. Radní Polášek připouští, že chápe zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale prý v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu. Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun.
Kde není smlouva, není pokuta
Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat ČD. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme," řekl serveru iDNES Ondřej Tušl z tiskového oddělení Pardubického kraje. Drobné problémy se zpožděním mají i na Ústecku, smlouva ale neumožňuje ČD pokutovat. Mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová uvádí, že uvažují o tom, že to změní, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná 30 smlouva. Na regionální tratě přispívá kraj drahám 375 milionů korun.
Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.
Podobně se chovají v Českých Budějovicích. Mluvčí Maria Ptáčková sděluje, že kraj v příštím roce přispěje drahám 328 milionů korun. "Připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," nepřímo vyvrátila sankce za zpoždění. Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba 20 minut. Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých případech se zpozdí," říká cestující Michal Vrkoč.
Nikoliv, celkem běžná pracovní doba. Ne v každé "firmě" lze najít předpis, kterým člověk zdůvodní, proč nemůže udělat to, co má.
Ale jo, tohle konkrétně je podovolenková kocovina, když člověk dorazí domů a začne se hrabat tím, co se událo za dobu, kdy byl pryč. ;)
No a stejně: nebylo be to hezké?
<scifi>
Stát řekne: "Jak je možné, že letos chcete více peněz? Neplnili smlouvu? Ale to je špatné vedení, to se asi budeme muset vyměnit vedení za kvalitní management..."
Varianta B: "...víte co, najdeme investora, on už si Vás urovná..." ;)
</scifi>
Takze maximalne doslo k prerozdeleni penez mezi statem a krajem...
Kraj dotuje ČD 300 milióny a 5 miliónů si 'dovolil' vzít zpět kvůli značně nekvalitnímu plnění smlouvy, to se vám zdá moc? Prosím, pane Zikmunde, vzapamatujte se a vylijte si kýbl ledové vody na hlavu, třeba to pomůže..
Poslední odstavec se už ani komentovat nedá. Jestli někde dodnes vidíme neblahé následky VŘSR, pak je to v první řadě u ČD..
Doufám že jihomoravský kraj bude postupovat vůči ČD tvrději než olomoucký, pokud si to bude chtít Černá Díra vzít zpět v podobě např. další 'úpravy tarifu', tak to pak snad konečně povede k tomu, aby se vážně začalo uvažovat o privatizaci -a poslední dobou jsem utvrzovaný v tom, že včera bylo pozdě.
Špecifické prípady potom boli keď im už v Olomouci zdochla posilová žehlička (stalo sa mi aspoň 3x), pričom namiesto ohlásenia jasného meškania nahadzovali stále po piatich minútach v neskonalom optimizme, že snáď ten krám nejako zázračne naskočí sám. Výsledných +45 po prestupe na brněnský rýchlik ale akosi nikto nepovažoval za vtipné...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.