..: Olomoucký kraj pokutuje České dráhy za zpoždění vlaků :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici. Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů. "Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.

Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať. Sledují se přitom jen zpoždění delší než 15 minut. Nepostihují se ani zpoždění, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. ČD se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Tvrdí, že nejsou výsledky špatné. "Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1%. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvádí Kubala. Radní Polášek připouští, že chápe zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale prý v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu. Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun.

Kde není smlouva, není pokuta

Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat ČD. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme," řekl serveru iDNES Ondřej Tušl z tiskového oddělení Pardubického kraje. Drobné problémy se zpožděním mají i na Ústecku, smlouva ale neumožňuje ČD pokutovat. Mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová uvádí, že uvažují o tom, že to změní, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná 30 smlouva. Na regionální tratě přispívá kraj drahám 375 milionů korun.

Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

Podobně se chovají v Českých Budějovicích. Mluvčí Maria Ptáčková sděluje, že kraj v příštím roce přispěje drahám 328 milionů korun. "Připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," nepřímo vyvrátila sankce za zpoždění. Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba 20 minut. Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých případech se zpozdí," říká cestující Michal Vrkoč.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 11.11.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
06.12.2008 (15:48)  
Vlakem jezdim kazdy den jak do prace tak z ni...Je bohuzel smutny fakt ze rychlík 707Hradištan nejel načas ani nepamatuje ale tech 10-15 minutek se da vydrzet.A když to zhrnu kolem a kolem tak nikdo z čekajících vlastně ani nevi že např.v Pardubicích mohla nastupovat škola nějakých harantů a z vlastní zkušenosti vim že než se ta sebranka nacpe do vozu tak je vzdycky minimálně o 5 minutové zpoždění zaděláno,když k tomu připočtu cestujícího o leze na poslední chvilku a místo aby vlez do vozu který mu stojí pod frňákem tak leze az do posledního a doprovod čeká až zaleze a mezitím se vyřítí další opozdilec který sice nevleze do posledního vozu ale pro změnu za sebou nezvře dveře a zpoždění už nám děla nejakych 10 minut...Toť běžná praxe z provozu,takže by kraj měl zvážit proč a za jakých podmínek vzniká zpoždění
registrovaný uživatel xyz  mail  
14.11.2007 (15:09)  
M:

Nikoliv, celkem běžná pracovní doba. Ne v každé "firmě" lze najít předpis, kterým člověk zdůvodní, proč nemůže udělat to, co má.

Ale jo, tohle konkrétně je podovolenková kocovina, když člověk dorazí domů a začne se hrabat tím, co se událo za dobu, kdy byl pryč. ;)

No a stejně: nebylo be to hezké?
registrovaný uživatel M 
14.11.2007 (11:36)  
No, asi takhle - psals to v pul treti rano - ze tys byl ty kujone nekde na tahu? Protoze za strizlivyho by te takovy veci napadnout nemohly:-)))
registrovaný uživatel xyz  mail  
14.11.2007 (2:27)  
M:

<scifi>
Stát řekne: "Jak je možné, že letos chcete více peněz? Neplnili smlouvu? Ale to je špatné vedení, to se asi budeme muset vyměnit vedení za kvalitní management..."

Varianta B: "...víte co, najdeme investora, on už si Vás urovná..." ;)
</scifi>
registrovaný uživatel M 
12.11.2007 (18:40)  
Jen aby stat pak "v lednu" nerekl - no, vam sme dali pet mega v ramci vraceni te pokuty, takze tady mate o pet min:)
registrovaný uživatel tenzor 
12.11.2007 (18:14)  
M: to je mi jasné, ale aspoň to bude v krajské kase.
registrovaný uživatel M 
12.11.2007 (15:08)  
tenzor - no, asi poprve se na necem shodneme, az na to, ze stat si neco vzal zpet. Kdyz totiz stat neco vezme statni firme, ktera zije ze statnich penez, tak tam ty penize budou chybet a nakonec je tam stejnak bude muset vratit:-((
Takze maximalne doslo k prerozdeleni penez mezi statem a krajem...
registrovaný uživatel tenzor 
12.11.2007 (14:43)  
Miroslav Zikmund: no tak takovou demagogii jsem už dlouho nečetl. Za prvé, pokutovány byly jen vlaky, které měly více než 15 minut zpoždění. Za druhé, nebyly pokutovány ty, které byly zpožděny kvůli pracem na koridoru apod. ačkoli kraje by to nemělo zajímat, za třetí, 694 regionálních vlaků je podle vás vypravováno JENOM v olomouckém kraji každý den? To tam jezdí asi každých 10 minut, že? Máte lidi za pitomce?
Kraj dotuje ČD 300 milióny a 5 miliónů si 'dovolil' vzít zpět kvůli značně nekvalitnímu plnění smlouvy, to se vám zdá moc? Prosím, pane Zikmunde, vzapamatujte se a vylijte si kýbl ledové vody na hlavu, třeba to pomůže..
Poslední odstavec se už ani komentovat nedá. Jestli někde dodnes vidíme neblahé následky VŘSR, pak je to v první řadě u ČD..
Doufám že jihomoravský kraj bude postupovat vůči ČD tvrději než olomoucký, pokud si to bude chtít Černá Díra vzít zpět v podobě např. další 'úpravy tarifu', tak to pak snad konečně povede k tomu, aby se vážně začalo uvažovat o privatizaci -a poslední dobou jsem utvrzovaný v tom, že včera bylo pozdě.
registrovaný uživatel dopravak  mail  
12.11.2007 (12:10)  
tohle je tak trochu mimo ale budiz:na konci prazdnin jsem byl v olomoucia na panelu mely vsechny vlaky zp.12 min az na jeden Pendolino melo 150 min.
12.11.2007 (10:59)  
Tak práve tá 301 je veľmi konkrétny prípad: ešte keď tam jazdili tlamy, tak meškania +10 boli úplne pravidelnou záležitosťou (nekonečné čakania v Blatci alebo Vrbátkách), zato keď občas zaskakovala žehlička s klasikou, ktorej trakčné vlastnosti pripomínajú konskú železnicu (ja viem, toto nie je určenie radu 110...), tak sa v podstate pod 20 ani nešlo. Na 275 zase vlaky vychádzali z Olomouce hl.n. zmeškané aj bez čakania na prípoj - áno, večerný spoj smer PV občas čakal 25min na rýchlik od Chebu, ale aj keď bol rýchlik načas, tých 15min to mávalo stabilne...
Špecifické prípady potom boli keď im už v Olomouci zdochla posilová žehlička (stalo sa mi aspoň 3x), pričom namiesto ohlásenia jasného meškania nahadzovali stále po piatich minútach v neskonalom optimizme, že snáď ten krám nejako zázračne naskočí sám. Výsledných +45 po prestupe na brněnský rýchlik ale akosi nikto nepovažoval za vtipné...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko