Praha - Společnost Student Agency, která před časem oznámila svůj záměr provozovat železniční dopravu na trase Praha - Ostrava, má problém se zajištěním peněz na zálohu pro výrobu nových vlaků. Z možných dodavatelů si nyní firma vybírá mezi dvěma německými výrobci vlaků Siemensem a Stadlerem. Na pět nových souprav dodavatelé požadují zálohu 200 milionů korun, které však Student Agency prozatím nemá.
Kromě plánů v železniční osobní dopravě připravovala SA projekt sítě vlastních čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech. Podle vyjádření majitele SA Radima Jančury budou mít vlaky přednost. "Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," uvedl Jančura. Podle deníku Idnes.cz z tohoto důvodu SA prodává první budovu v Praze, kterou přestavovala na hotel. Firma by prý za prodej měla utržit několik desítek milionů, avšak na první splátku to stačit nebude. Proto Jančura uvažuje o vyčlenění vlaků do samostatné firmy, jejíž část by prodal na burze a získal tak potřebné finance. Případné investory však může odradit nízký poměr ziskovosti firmy a celkových tržeb. Podle loňských předběžných výsledků měla SA zisk 15 milionů korun při obratu 2,5 miliardy korun.
Zdroj: Idnes.cz
Takze ta podstatna podminka je, ze musi jit i cizi trh, na ktery vyrobce dany produkt exportuje s nejakym cilem. Pokud SA jezdi pod naklady, tak o zadny zahranicni trh nejde (ani v pripade Praha-Gyor), protoze nikoho nevytlacuje. Dumping je "skodlivy" hlavne ve spojitosti se statnimi subvencemi pro vyrobce a to v pripade SA fakt nehrozi. Na dumpingu neni jedine skodlive veci pro zakaznika, z hlediska ekonomiky v podstate take ne (pokud tam teda nejsou ty statni zasahy, ktere vzdycky delaji neplechu).
Cena stanovena pod hranici nakladu je hospodarska strategie, na ktere nic moc spatneho, neni to ale dumping. Pokud se budes snazit namitnout, ze SA jezdi pod naklady, aby zrusila konkurenci a potom vyhnala ceny do astronomickych vysek, tak:
1.Konkurenci zlikvidovali za pul roku a od te doby meli ke zvyseni cen prostor tisickrat...
2.Trh autobusove prepravy je docela konkurencni, tj. v pripade zvyseni cen by se nasly firmy, ktere by byly schopny naskocit do systemu a lehce z vysokych cen udelat historii.
Pokud jde o ty letenky a co je zivi, tak jeden se divi, proc provozuji autobusy, ktere "jezdi pod naklady", druhy se zase divi, jak je muzou zivit letenky, kdyz se letenky, ktere nabizeji, daji primo na webu aerolinek koupit levneji. Inu, divi se kazdej...
PS: Jak svou definici o dumpingu vyargumentujes to, ze poloprazdnej Eurolines nebo Tourbus jezdici za stejnou cenu jako plnej SA? Neni to hodne nefer? A jak vyargumentujes to, ze CD nabizeji (Plzen-)Praha-Ostrava za 140 Kc, coz jiz nepochybne pod naklady je stoprocentne... Taky "dumping"? O tom Ryanu a podobnych radeji ani nemluve. V pondeli jsem letel Stuttgart-Wien. Letenka koupena 40 minut pred odletem na letisti, cena myslim 68 euro (tohle by u Ryana nehrozilo). Letadlo obsazene tak z 60%. "Dumping"?
Jinak o pořadí vypořádání závazků vím moc dobře, a také vím jak to v mnoha případech dopadlo (žel ne zrovna v málo). Co se týče velikosti socialního a zdravotního uznávám, že tam by to zas tolik nebylo.
Pokud vím, tak se při likvidaci firmy nejdříve vyřizují pohledávky státu. Navíc když bude Jančura ve ztrátě, tak prostě bude muset vyhlásit úpadek a skončí. To jistý nejmenovaný železniční dopravce je už mnoho let ve výrazné ztrátě stovek miliónů Kč, která je mu hrazena ze státního rozpočtu (jo pravda, teď vykázal něco kladného).
V pravem slova smyslu o tom nemuze byt rec, sic SA nikam nic neexportuje (no, mozna ty o-perky:-), v "prenesem" (opravdu velmi velmi velke uvozovky) ale take ne. Plny autobus totiz muze jezdit dvakrat levneji nez poloprazdny. Ze nekdo neco dela levne, jeste neznamena, ze je to podezrele. Samozrejme, pokud se na to budeme divat optikou Cerne Diry, tak je SA podezrela od A do Z (resp. od S po Y:-) Mimochodem, kdyz jsem jel Brno-Praha (Brno-Viden podobne) s Eurolines, tak bus jel poloprazdny, Tourbus take (oboji mozna jen nahoda!). Presto ale defacto maji stejne jako SA. A proc teda mam pocit, ze naklady na jednu cestu autobusu jsou na poctu cestujicich v podstate nezavisle. Proc mam pocit, ze pri stejnych cenach a nestejnem poctu cestujicich to neni SA, kdo jezdi za "dumpingove" ceny?
Ceny SA jsou s (velmi) nizkou marzi. Pro zakaznika docela vyhoda, pro obchodnika ne zcela, protoze si na sebe muze vytvaret past. Kdyz totiz bude shanet nekoho na ten uver, tak mozna bude mit problem, protoze ma extremne nizky pomer zisk/trzby a to bankeri nebudou videt radi. Mozna by se ale mohl domluvit s jednim skvelym pravnikem, ktery ma na vyhodne neomezene pujcky bez rucitele a na dobry slovo vyborne kontakty:-))
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.