Praha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.
Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.
Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.
Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.
zdroj: Aktuálně
Tak mi prosím vysvětlete, proč se v poslední době zvyšuje počet těchto důležitých přestupních stanic postavených tímto způsobem, zejména ve vyspělé Západní Evropě? Trend je stěhovat železniční zázemí a nákladní dopravu mimo centra a zajistit osobní dopravu skrz centrum. V Brně chtějí mít na novém nádraží všechno, proto lidem nutí přesun. Zdá se mi, že i Vy máte modrý mozek, protože požadujete nádraží bez oblouku a s nepřeberným množstvým odstavných kolejí a pokud možno i s depem a dílnami.
Když mohou být pouze osobní průjezná nádraží (i v oblouku) jinde, proč to nejde v Brně! Dle mého názoru a propočtu by šlo Brno upravit jiným způsobem bez odsunu nádraží. Jsem zvědavý, jaké řešení přinese nově zpracovávaná studie.
Mimochodem, jakse Vám líbí, v kapitalistickém duchu, postavené nově berlínské nádraží, já ho tedy osobně neviděl, ale snad se shodnem, že precizní Němci asi věděli proč ho staví. Brněnské nádraží tč. připomíná provizorium, které neodpovídá požadavku moderního, bezpečného, a funkčního dopravního uzlu, to je můj názor.
ad vlastník podniku: máte snadpocit, že ve škodovce, símensu a dalších desítkách českých podniků s německými vlastníky pracují Němci? A proč by to ti vlastníci dělali, když můžou zaměstnat Čechy za poloviční plat?
ad převod lukrativnějších provozů do zahraničí: to se týká hlavně toho, že takové ty opravdu primitivní provozy je výhodnější převést někam do Asie, kde pracují lidé za zlomek české mzdy. Doprava je ale v tomto specifická, takže třeba ze Saska do Rakouska se dá jet buď přes Česko, nebo přes Bavorsko, ale těžko přes Turecko nebo Vietnam.
ondřej: (ne)odstřel regionálních tratí závisí hlavně na těch regionech, jestli si provoz na nich zaplatí. Jezdit zadarmo nemůže žádný dopravce, ať je státní nebo soukromý, protože mu buď utečou zaměstnanci (když nebude mít na mzdy) nebo se mu rozpadnu vozidla (když nebude mít na obnovu).
stoupa: tak to vidíte. Kdyby se Cargo odstátnilo před 10 lety, mohl mu dnes jeden z těch dvou areálů patřit a koleje by tam samozřejmě vedly ... ;-)
- ta informace o převodu daní získaných od Carga a reinvestovaných do ČD zazněla na tiskové konferenci, coby odpověď na novinářský dotaz, jak se ČD "uživí" bez nákladní dopravy. Nevím přesně kdo to řekl, ani nejsem schopen citovat přesně. Ta úvaha zněla, že je možné, že stát bude možná hledat cestu, jak např. pomocídaní získat prostředky...
- zajímavá diskuse proběhla na podobné téma před pár dny zde: http://www.zelpage.cz/zpravy/5065#komentare. Tak nějak to vidím, že v česku jsou dráhy horký brambor, kterého je lepší se zbavit.
Vy si ale musíte uvědomit, že firmy které zkončili v útlumu z 90 procent už v té době zkrátka něměly naději se udržet, protože zcela padl jejich odbytový trh, protože dodávaly dlouhá léta na dluh, protože neměly inovace, ...
ČD konkurence přijde ať budou státní, nebo ne. Jenže jako státní as se na to nedokáží připravit a o to to bude horší.
PS: Když se tak bojíte o místo - myslíte že třeba u Lufthansy létají jenom rodilí němci? Že u TravelService lítají jenom rodilí češi? Evropa je velká a fluktuace pracovníků bude jak od nás pryč, tak naopak...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.