..: Vláda dnes schválila oddělení Carga :..

Ilustrační obrázekPraha - Vláda dnes schválila záměr ministerstva dopravy oddělit nákladní dopravu Českých drah do samostatné dceřiné společnosti. Podle premiéra Mirka Topolánka dojde k oddělení carga v dubnu 2008. Půjde o největší změnu struktury ČD od vzniku akciové společnosti v roce 2003. Po zasedání kabinetu to řekl premiér Mirek Topolánek s tím, že transformace Českých drah bude na programu jednání vlády i v dalších měsících.

Do nové firmy má přejít 13 tisíc z celkových 57 tisíc zaměstnanců drah. Samostatné ČD Cargo vzniká především proto, aby se zprůhlednilo financování Českých drah. Termín jeho oddělení se přitom posouvá již poněkolikáté.

Často kritizované je křížové financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to dělá více než 600 milionů korun. Nákladní doprava ČD je pátá největší v EU a ročně přepraví 90 milionů tun. Jako jedna z posledních v Evropě však dosud nefunguje samostatně.

Stát plánuje po oddělení carga samostatnou firmu prodat. Ministr dopravy Aleš Řebíček již dříve uvedl, že by bylo nejlepší prodat pouze menšinový podíl; stát by mohl na prodeji vydělat až 12 miliard korun. Zisk nákladní dopravy za loňský rok byl 1,5 miliardy korun.

zdroj: Aktuálně


Martin Hanzal | 25.7.2007 (22:42)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
13.08.2007 (22:34)  
já v tom vidim neustálou snahu o zničení a postupnou privatizaci drah, celý je to na levaku a páni polici nemyslej dobudoucna, bohužel si ty pitomce volíme... :(
registrovaný uživatel stoupa  mail  
01.08.2007 (10:33)  
pánové, kolegové, přátelé, soudruzi ve zbrani,

vlezli jsme do EU, dle reglamá EU se holt odděluje, (pseudo)liberalizuje.

Já zaživám na etapy "Unbundling" v energetice. Politici (bez rozdílu národa, rasy a přesvědčení) chťěli "rozdělit", anóbrž těm silným společnostem nemohli vládnout v naději, že "se zlevní elektrika". Chvilku to zavrzalo a dnes jsou Power Utilities eště silnější a šťáva dražší a dražší ...
30.07.2007 (0:34)  
Topolánek v tom nemá bordel ale v Praze maj svuj stát
registrovaný uživatel Desiro 
28.07.2007 (16:50)  
On je to hlavně záznam z tiskovky, takže je to "přežvejkaný" pro novináře a Topolánek tomu zřejmě zcela nerozumí - taky to není jeho parketa, co pochytil jedním uchem pouští dál. Až bude hotový zápis z jednání vlády, dám sem link . Blíže by chování na tiskovkách jistě vysvětlil JTB.

Souhlas s webem, je to jeden velkej bordel, kde se všechno financuje navzájem. Něco tam přiteče jakýmikoli dotačními tituly či tržbami, přerozdělí se a něco se (neefektivně a předraženě) vyprodukuje. Co je ve skutečnosti ztrátové a co ziskové ví jen hrstka vyvolených. Některé peníze se jistě "ztratí". Jen tak mimochodem - přímé a nepřímé dotace a cizí zdroje (úvěry, leasingy) tvoří u ČD dvě třetiny jejich ročních příjmů, tržby pak jen třetinu. Prostě - stabilní podnik...
registrovaný uživatel taz 
28.07.2007 (16:40)  
pak se mohu jen opakovat: "problém s Cargem vidím v tom, že už se několik měsíců mlží, nic konkrétního nikdo neřekne, což začíná působit jako nějaká další kulišárna..." Teˇje otázka, zda je to úmysl nebo neschopnost, a jestli má pan Topolánek hlavu plnou svých soukromých problémů, měl tiskovku svolat přímo pan Řebíček, a sdělit on jakou má vizi.
registrovaný uživatel Web 
28.07.2007 (16:30)  
taz: Potvrzuje to to co jsem říkal - že žádných 500 milionů z nákladní do osobní reálně neexistuje a že je to prostě jeden velký bordel kde se všechno financuje navzájem. :) Tedy jestli vám to stačí takhle, ale ten text na hlubší rozbor není. Je vidět, že Topolánek do toho moc nevidí (respektive si plete regionálku a DC atp), tu reformu připravuje Řebíček.
registrovaný uživatel taz 
28.07.2007 (16:15)  
hanaak, berlínem jsem se neoháněl, uváděl ho jako příklad, že nejenom v Brně je potřeba řešit nádraží, naprosto bez souvislostí s konkrétní stavbou v Brně, jestli jsem byl pochopen jinak, mrzí mně to, čtěte prosím pozorněji,
K těm 850-kám, s těma reálně jezdíme, a propalujeme v nich hektolitry nafty, postupně je nahrazují 854, přistavování těchto strojů do Heršpic se také neobejde bez potíží. Tento příklad uvádím pouze jako argument pro to, proč podporuji přesun nádraží, ukázka toho, v jakých provizoriích pracujeme, jak bych parkoval starou škodovku sem netahejme, já nejsem vlastníkem drah.

Když se vrátím k tomu původnímu příspěvku, uměl by někdo přeložit do srozumitelné češtiny, tu tiskovou konferenci? Na mne to působí dojmem, že někdo, nevíme kdo, chce něco, nevíme přesně co, udělat, a pak se stane něco, přesně nevíme co, ale určitě to bude tak nějak lepší než teď, já se v tom nějak neorientuju.
registrovaný uživatel Desiro 
28.07.2007 (15:29)  
Tisková konference po zasedání vlády ČR 25.7.2007:

Jan Hreňo, ČT: Já se chci zeptat, v listopadu, by se měly České dráhy rozdělit na osobní a nákladní dopravu. Chci se zeptat, jestli to skutečně bude v listopadu, a jestli už existuje nějaká představa, jak se potom bude dotovat ta ztrátová osobní doprava?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Já mám pocit, že to nebude v listopadu. V listopadu má být předložen harmonogram dalších kroků. Já tady ten materiál nemám, takže si ho najděte, tam je to všechno popsáno. Usnesení dopadlo trochu jinak, než je v tom materiálu napsáno. K tomu rozdělení na oddělení dceřinných společností dojde v dubnu příštího roku, jestli se nepletu. Ten krok je dlouhodobě připravovaný. V této chvíli souvisí s krokem vytvoření tzv. mrtvé cesty, kdy vydělení carga je logickým krokem a to, že dnes je naprosto neprůhledné, už ani ne křížové financování, ale vzájemné dotace jak osobní přepravy, tak toho tranzitu carga, tzn. nákladní přepravy, je evidentní. V této chvíli si vláda slibuje před dalšími kroky od tohoto kroku to, že se nákladově vyčistí oba typy přepravy. Pod železniční dopravní cestu bude začleněna jak osobní, tak regionální přeprava, a budeme konečně vědět, kolik nás stojí, protože ji stejně dotujeme a dnes nevíme, jestli ji dotujeme dostatečně nebo nedostatečně. To, že ty kroky mohou následovat, je evidentní. V této chvíli jde o krok první, přípravný a bude znamenat vyčistění nákladů jak nákladní, tak osobní přepravy.

Jan Hreňo, ČT: Máte představu, teď je to neprůhledné, křížově se financuje osobní a nákladní doprava.

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Ony se financují navzájem, protože někdy jsou náklady na drážní těleso, případně nádraží, účtovány z osobní přepravy. Tím pádem, jakoby nákladní přeprava je dotována z osobní přepravy, naopak, křížově dotována je osobní přeprava z nákladní, z hlediska výnosů. Tzn. dnes nikdo neví a není schopen to natolik zprůhlednit. Ten přípravný krok povede ke zprůhlednění financování a případných ztrát z provozování jednotlivých typů přepravy. A další následné kroky potom budou pokračovat.

Jana Bartošová, tisková mluvčí vlády ČR: Děkuji. Další dotaz.

Jan Šindelář, ČTK: Já bych měl jen doplnění k těm Českým drahám. Znamená to, že se oddělí vedle nákladní dopravy i osobní doprava do dceřinné společnosti k tomu dubnu? A druhá otázka by byla k těm bodům, které nebyly na programu, jestli vláda se dnes také dotkla smlouvy s Kapschem a třetího dodatku?

Mirek Topolánek, předseda vlády ČR: Vláda se žádných dodatků, o kterých neví, nedotkla. Asi jste informován lépe než vláda. Osobní přeprava regionální se, jak už jsem řekl, dostane pod SŽD a.s., tzn. bude převedena pod železniční dopravní cestu. Zavolejte si Aleši Řebíčkovi nebo si přečtěte ten materiál, to bude možná jistější."
registrovaný uživatel hanaak 
28.07.2007 (15:11)  
ti, co se ohání berlínským nádražím, tak by si měli uvědomit, že je má 3 patra, kdyby se na stávajícím brněnském nádraží taky přidalo patro, všechno by se tam vlezlo...... jen nevím, jaké by byly náklady..... nejspíše mnohem vyšší než postavit nádr nový na zvonařce. navíc nevím, jak by vypadal a kolik by stál ten patrový viadukt, který je dnes zasypaný......
všechno jde, ale jde o to za kolik
ještě odbočím, řešit při stavbě dnešního nádraží, to že nějaký starý krám(řada 850 či co), že potřebuje být v teple je praštěný..... když jsme měli škůdku 120, taky jsme potřebovali garáž, dnes to je blbost, protože u nového RD vychází garáž na nějakých 300 tis..... což je cena malého auta, tak aby náhodou nebylo levnější koupit nový stroj než stavět depo na starý zgarb
registrovaný uživatel taz 
28.07.2007 (13:59)  
ondřej, může to tak vypadat, pořád se to týká železnice, myslím, že ani pravidlům to neodporuje...je to trošku mimo původní téma, ale rád se nechám poučit
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko