..: Německá vláda schválila částečnou privatizaci železnice :..

Ilustrační obrázekBerlín - Německá vláda dnes uvolnila cestu k privatizaci posledního velkého státního koncernu, když schválila částečné odstátnění železnice. Podle zákonné předlohy státu zůstane ještě příštích 15 roků infrastruktura včetně kolejové sítě, nádraží a energetických zařízení. Společnost Deutsche Bahn je však bude moci hospodářsky využívat a prodejem svých podílů soukromým investorům má mezinárodně posílit.

O privatizaci dráhy, která disponuje 34 000 kilometrů dlouhou železniční sítí, se v Německu vedou spory celá léta. Stát se hodlá od roku 2009 zbavit až 49 procent svých podílů na dráze. Ocitnou se buď na burze nebo se prodají soukromým investorům.

Návrh zákona musí schválit obě parlamentní komory. Zejména ve sněmovně německých zemí Spolkové radě nemá předloha souhlas jistý, protože regiony se obávají o osud oblastní dopravy. Varují, že soukromý sektor nebude mít zájem na málo výnosné regionální přepravě.

Deutsche Bahn je největším dopravním podnikem Evropy. Loni německá železnice přepravila 1,9 miliardy cestujících a 300 milionů tun nákladů. Obrat v témže roce činil 30 miliard eur a zisk téměř 1,7 miliardy (50 miliard korun). DB zaměstnává 229 000 zaměstnanců.

zdroj: ČTK


Adam Poslat mail autorovi | 24.7.2007 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


registrovaný uživatel ANKU 
25.07.2007 (18:23)  
Jeste poznamka: Stat si v Nemecku infrastrukturu navic i ponechat aspon pravne musi, protoze ho k tomu zavazuje nemecka ustava.
registrovaný uživatel ANKU 
25.07.2007 (18:21)  
No on ten clanke je chybny. Puvodni zamer predstavenstva DB byl privatizovat (nebo jak se rika v Nemecku, aby to znelo lepe, kapitalizovat) koncern jako celek i s infrastrukturou. Proti tomu se ovsem objevil velky odpor ze vsech moznych stran. A tak prisla kompromisni varianta.
Privatizovat se budou DB bez infrastruktury (koleje a nadrazi), ale DB obdrzi na pristich 15 let pravo na jejich spravovani. Pravne tak infrastruktura zustane statu, ale faktickou moc nad ni budou mit DB, vcetne moznosti infrastrukturu a hospodareni s ni zahrnovat do celkovych hospodarskych vysledku koncernu.
Navrh navic jeste nema vyhrano, protoze velka cast spolkovych zemi chce pred schvalenim predlohy garance a prepravni plan v regionalni doprave.
25.07.2007 (17:32)  
MildaIV: Právě u místních drah vidím problém. Onen "malý provoz" může být způsoben nejen současným nezájmem přepravců/cestujících, ale také stagnací dopravce, špatným stavem trati a podobně. Může se stát, že za nějakou dobu nastanou okolnosti, kdy bude mít "smysl mluvit o konkurenci" - a co potom? Trať vyvlastníme, abychom umožnili soutěž, anebo necháme dřívějšího kupce s touto situací naložit ve svůj prospěch i za cenu, že se část přeprav, kterou kupec nebude schopen anebo ochoten uskutečnit, bude odehrávat po silnici proto, že dotyčný na svou trať nepustí konkurenty?

Myslím, že nadpoloviční vlastnictví infrastruktury je asi dobrá cesta, pokud se podaří je ve státních rukou udržet a pokud budou zákonem stanoveny zásady tohoto vlastnictví tak, aby nemohlo dojít k výše popsané situaci či dokonce zrušení tratě bez dalšího využití v jejím důsledku.
25.07.2007 (13:51)  
No pokud jsem ten clanek pochopil dobre, tak se bude prodavat max 49 procent akcii, tudiz stat bude i nadale majoritnim vlastnikem a bude mit nad firmou hlavni slovo, soukromy vlastnik jen prida investice a mozna prave onu kontrolu hospodareni a snahy zeefektivnit fungovani kolosu. Coz by nemuselo byt spatne. Dle meho nazoru kombinace financovani soukroma/statni sfera muze byt, pokud je dobre provedeno, vyhodne pro obe strany a nakonec i pro obcana.
25.07.2007 (12:02)  
Privatizace infrastruktury má 2 hlavní nevýhody:
1. Vlastník bude šetřit na bezpečnosti.
Tohle lze řešit dohledem státních úřadů.
2. Snaha vlastníka monopolizovat provoz
Tohle pořádně řešit nelze, vlastník bude vždy ve výhodě.

Hlavní výhodou privatizace je samozřejmě snížení nákladů, protože soukromý vlastník se nenechá tak snadno uplatit jako státní úředník.

Z toho mi vyplývá celkem jasné řešení.
Privatizovat lokální tratě, kde je tak malý provoz, že tam o konkurenci nemá smysl mluvit. Hlavní tratě ponechat státu (v našem případě SŽDC).

Jinak německé řešení prodeje DB jako celku i s infrastrukturou je to nejhorší co mohli udělat, a pouze se monopol přenese ze státních rukou do soukromých, což je (podle mě) ještě horší.
25.07.2007 (11:12)  
Přijde mi naprostým nesmyslem privatizovat železniční infrastrukturu a současně tu silniční nechat ve veřejné správě. Je to krok zpět k odlišným podmínkám na silnici a železnici a divím se, že je něco takového možné prosadit. Jako jisté východisko z nedostatku finančních prostředků na údržbu při současné neochotě vlády upřednostnit opravy železniční infrastruktury před silniční bych viděl povinnost státu převzít infrastrukturu zpět a udržovat ji v případě, že se o ni soukromý vlastník nebude starat. Teprve pokud by se ukázala některá trať nevyužitelnou za žádných okolností (srovnání podmínek, úpravy podle požadavků na dopravu), bylo by možné ji využít jinak při zachování liniového charakteru. Jinak to vidím bledě.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko