Jičín - Cestující na málo využívané trati Kopidlno - Dolní Bousov na Jičínsku se nemusí obávat, že po zrušení většiny vlaků přijdou o dopravní spojení. Vlaky, které na této trase projíždějí Středočeským a Královéhradeckým krajem, tam z větší části nahradí autobusy. Vedení krajů navrhuje, aby železniční doprava byla zachována o víkendech.
V pátek přijíždějí turisté
Většina starostů obcí na trati s nahrazením vlaků autobusy v podstatě souhlasí, avšak požadují zachování vlaků ještě alespoň v pátek, tedy nejméně 3 dny v týdnu. Petr Soukup, starosta Libáně, říká, že železniční dopravu na této trati v žádném případě zrušit nechtějí. Kraj navrhuje, aby vlaky jezdily jen o víkendech a železniční dopravu v pracovní dny nahradily autobusy. Starosta požaduje, aby vlaky jezdily i v pátek, pro turistický ruch je to výhodné. Libáň má železniční zastávku vzdálenou od obce asi 2 km. Autobusové spoje jsou navíc vymyšleny tak, aby v Bousově, Bakově a Kopidlně navazovaly na vlak. Dříve se stávalo, že vlak od Libáně do Kopidlna měl zpoždění a lidé vlak na Prahu nestihli.
Josef Táborský, starosta Kopidlna, říká, že si dovedou představit, že na této trati dojde ke kombinaci vlakové a autobusové dopravy. Na rozdíl od krajského návrhu požadujeme, aby vlak jezdil minimálně od pátku do neděle. Proti krajskému návrhu je však starosta Dětenic Radomír Vališka: „V žádném případě s omezením železniční dopravy nesouhlasíme." Argumentuje třeba tím, že na venkově bydlí hodně důchodců, pro které ČD nabízejí velké slevy, které ve vlacích mají i skupiny cestujících a školy. Podle něj zrušení provozu na trati navíc ohrozí i provoz na trati do Sobotky, Lomnice, Libuně a Staré Paky.
Společnost Oredo je zásadně pro autobusy
To však rezolutně odmítá společnost Oredo, jež v Královéhradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu. Tomáš Hradecký z Oreda uvádí, že starosta Dětenic prosazuje vlaky za každou cenu a nebere v úvahu, že při připravovaném zajištění autobusové dopravy by došlo ke zlepšení dopravní obslužnosti. Autobusy budou nejlepší náhradou za zrušené vlaky. Podle něj vlaky na navazující trati Mladá Boleslav - Stará Paka posílí. Hradecký říká, že připravují pro příští rok zvýšení počtu vlaků, protože tato trať je v úseku Mladá Boleslav – Sobotka regionální páteří hromadné dopravy.
Rozhodnutí však není konečné, úřad ho ještě projedná s obcemi, jichž se týká a není vyloučeno, že se návrh změní. Změny na této trati by měly začít platit v prosinci. Tento záměr zapadá do koncepce železniční dopravy v kraji, kterou razí společnost Oredo. Snahou je zahušťování provozu na využívaných hlavních tratích a nahrazování vlaků autobusy tam, kde lidé po železnici cestují méně.
zdroj: Mladá fronta DNES
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ještě jedno malé srovnání: Energie ze sluneční elektrárny je asi 10x dražší než z JETE nebo JEDU, ale dotuje se protože je ekologická. Železniční dopravu nechcou dotovat, přestože je ekologická.
Kdyby některé autobusové spoje na 251 jezdily víc "R",tak už to můžou dráhy zabalit.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.