Jičín - Cestující na málo využívané trati Kopidlno - Dolní Bousov na Jičínsku se nemusí obávat, že po zrušení většiny vlaků přijdou o dopravní spojení. Vlaky, které na této trase projíždějí Středočeským a Královéhradeckým krajem, tam z větší části nahradí autobusy. Vedení krajů navrhuje, aby železniční doprava byla zachována o víkendech.
V pátek přijíždějí turisté
Většina starostů obcí na trati s nahrazením vlaků autobusy v podstatě souhlasí, avšak požadují zachování vlaků ještě alespoň v pátek, tedy nejméně 3 dny v týdnu. Petr Soukup, starosta Libáně, říká, že železniční dopravu na této trati v žádném případě zrušit nechtějí. Kraj navrhuje, aby vlaky jezdily jen o víkendech a železniční dopravu v pracovní dny nahradily autobusy. Starosta požaduje, aby vlaky jezdily i v pátek, pro turistický ruch je to výhodné. Libáň má železniční zastávku vzdálenou od obce asi 2 km. Autobusové spoje jsou navíc vymyšleny tak, aby v Bousově, Bakově a Kopidlně navazovaly na vlak. Dříve se stávalo, že vlak od Libáně do Kopidlna měl zpoždění a lidé vlak na Prahu nestihli.
Josef Táborský, starosta Kopidlna, říká, že si dovedou představit, že na této trati dojde ke kombinaci vlakové a autobusové dopravy. Na rozdíl od krajského návrhu požadujeme, aby vlak jezdil minimálně od pátku do neděle. Proti krajskému návrhu je však starosta Dětenic Radomír Vališka: „V žádném případě s omezením železniční dopravy nesouhlasíme." Argumentuje třeba tím, že na venkově bydlí hodně důchodců, pro které ČD nabízejí velké slevy, které ve vlacích mají i skupiny cestujících a školy. Podle něj zrušení provozu na trati navíc ohrozí i provoz na trati do Sobotky, Lomnice, Libuně a Staré Paky.
Společnost Oredo je zásadně pro autobusy
To však rezolutně odmítá společnost Oredo, jež v Královéhradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu. Tomáš Hradecký z Oreda uvádí, že starosta Dětenic prosazuje vlaky za každou cenu a nebere v úvahu, že při připravovaném zajištění autobusové dopravy by došlo ke zlepšení dopravní obslužnosti. Autobusy budou nejlepší náhradou za zrušené vlaky. Podle něj vlaky na navazující trati Mladá Boleslav - Stará Paka posílí. Hradecký říká, že připravují pro příští rok zvýšení počtu vlaků, protože tato trať je v úseku Mladá Boleslav – Sobotka regionální páteří hromadné dopravy.
Rozhodnutí však není konečné, úřad ho ještě projedná s obcemi, jichž se týká a není vyloučeno, že se návrh změní. Změny na této trati by měly začít platit v prosinci. Tento záměr zapadá do koncepce železniční dopravy v kraji, kterou razí společnost Oredo. Snahou je zahušťování provozu na využívaných hlavních tratích a nahrazování vlaků autobusy tam, kde lidé po železnici cestují méně.
zdroj: Mladá fronta DNES
1 2 | Zpráv na stránku: |
napíšu otevřeně, co si jako člověk, kterého se to týká (bydlím v Dolním Bousově a tuto trať často využívám) myslím:
OBSAZENOST-všední dny-před a po škole téměř 100% (dojíždění, hodně lidí i do práce atd. večerní spoje pár lidí (tady by busy klidně mohly být-ale v rámci ČD), víkendy-skupiny, turisti, ale celkově to ale vychází asi méně než ve všedních dnech
AUTOBUSY-hodně lidí (včetně mě a spousty známých) je prostě nesnáší-dělá se jim blbě atak... nepohodlné! silnice na této trase podstatně delší a v hroooozném stavu! navíc jediný příklad, kde je železnice daleko od obce je Libáň, jinak je to všude OK
pokud se zavedou, návaznost a čekání bude horší, slevy nebudou platit, zpoždění teď je prakticky žádné, určitě přibude.
"Dříve se stávalo, že vlak od Libáně do Kopidlna měl zpoždění a lidé vlak na Prahu nestihli." tak to je fakt kravina! no coment! to se snad zlepší??? navíc nic takového nepamatuji...
no to bylo pár důvodů rozhořčeného obyvatele největšího (nebo těsně až druhého největšího) města na této trati proti jejímu zrušení... omlouvám se, pokud nesouhlasíte, ale já jsem prostě musel, je to hrozný....
Tak ono dvacet lidí pořád hravě zvládne autobus... Je třeba posilovat dopravu tam, kde je poptávka, tedy na hlavních tratích. A jinde nezbývá, než se zamyslet nad smyslem trati. Dle mého názoru chybí v mnoha krajích dlouhodobá koncepce veřejné dopravy a to je třeba napravit...
Pokud s tim jede okolo 20 lidí tak rušit je nesmysl.0-10 lidí dejme tomu,ale bere mě u srdce.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.