Madrid - Nejrychlejším sériově vyráběným vlakem již budou moci pasažéři brzy začít cestovat na 650 kilometrů dlouhé trati z Madridu do Barcelony. Díky provozní rychlosti 350 km/h zabere cestování mezi oběma městy těmito novými vysokorychlostními soupravami Velaro divize Transportní systémy společnosti Siemens jen 2:30 hod., zatímco dosud trvalo téměř čtyři hodiny. V minulém měsíci září dosáhla sériově vyráběná souprava Velaro — nástupce vlaků ICE 3, které provozuje DB — světového rekordu v hodnotě 404 km/h.
Stejně jako u vlakových jednotek ICE 3, které v Německu a Nizozemí jezdí od roku 2000, je pohon vlaku rozvržený po celém spodku vozidla: polovina dvojkolí je přímo hnaná a ani na začátku ani na konci vlaku není připojena elektrická lokomotiva nebo hnací vůz, což znamená větší zrychlení a tím i efektivnější pohon. Zároveň se tak navíc vytvoří asi 20 % více prostoru pro cestující ve srovnání s vlaky taženými lokomotivou. Vlak si také snáze poradí se strmějším stoupáním.
Velaro nabízí cestujícím 404 míst k sezení ve 3 třídách: Club, Preferente a Turista. Každá třída nabízí výjimečné pohodlí, protože téměř všechna sedadla lze otočit, takže ve vlaku můžete vždy sedět po směru jízdy. Cestující si mohou jízdu zpříjemnit poslechem jednoho ze 6 zvukových kanálů nebo sledováním některého ze zábavných programů, které běží na velkých obrazovkách umístěných ve vlaku. Další displeje poskytují cestujícím různé informace ve španělštině, katalánštině a angličtině. V přední části vlaku se nachází zvláštní vůz ve třídě Club, jehož součástí je konferenční a prostor a samostatná kuchyň. Ve vlaku se dále nacházejí 3 restaurace/bufety.
Velaro používá standardní zabezpečovací systém ETCS 2. stupně (European Train Control System – Evropský vlakový zabezpečovací systém). Systém ETCS monitoruje nejen rychlost vlaku a vzdálenost mezi jednotlivými soupravami na dané trase, ale i další bezpečnostní parametry důležité pro jízdu vlaku. Tento systém může potenciálně nahradit 15 momentálně exitujících systémů vlakového zabezpečení v Evropě, které v Evropě vznikly v průběhu historického vývoje a nejsou navzájem kompatibilní. Velaro se tak stává prvním vlakem na světě splňujícím požadavky na evropskou interoperabilitu vysokorychlostních vlakových jednotek a může být tedy nasazeno i v mezistátní dopravě.
Siemens dodává do Španělska 26 vysokorychlostních jednotek Velaro a bude rovněž zajišťovat jejich údržbu po dobu příštích 14 let. Další zakázky na vysokorychlostní vlaky postavené na platformě Velaro obdržel Siemens z Číny a Ruska, kde budou vlaky použity na trase mezi Moskvou a Petrohradem.
zdroj: Tisková zpráva Siemens
Ale co japonský Fastec 360 S ? Ten při zkouškách dosáhl 405 km/h ... no možná se jednalo o prototyp, ne o sériovou soupravu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.