Praha - Dnes uspořádaly České dráhy a ČKD Vagonka společnou tiskovou konferenci v prostorách vládního salónku na pražském hlavním nádraží, která byla věnována modernizovanému designu jednotek řady 471 CityElefant. V současné době provozují České dráhy 27 jednotek a v letošním roce by mělo být do provozu nasazeno dalších 9 souprav, které budou jezdit na tratích v okolí Prahy a na severní Moravě. Cená jedné jednotky je přibližně 210 mil. Kč. Každá jednotka 471 denně najede jen v rámci příměstské dopravy v okolí Prahy cca 550 km na celkem 231 vlakových spojích, kde denně přepraví až 64 tisíc cestujících.
Devět souprav 471 v roce 2007
Všechny nově dodávané jednotky již budou mít nový design. "Z inovačních kroků nových jednotek lze jmenovat zejména větší plochu čelního skla, aerodynamičtější tvar čela bez horního zkosení, instalovaný telerail či uzavřené toalety," uvedl na tiskové konferenci Jiří Paruza, manažer realizace EJ 471 ze společnosti ČKD Vagonka. "Nový barevný design mají jednotky v pořadí od dvaadvacáté," dodal Jaromír Jelínek, obchodní ředitel společnosti. ČKD Vagonka a České dráhy podepsaly v loňském roce smlouvu na dodávku dalších 30 třívozových dvoupodlažních souprav řady 471 v celkové hodnotě přibližně 6 miliard korun, které by měly být dodány do 5 let. Financování je zajištěno prostřednictvím Eurofimy, z vlastních zdrojů a počítá se i s dalšími zdroji financování. Pro srovnání - v roce 2005 byly vyrobeny 4 a v roce 2006 šest jednotek.
Elektrické jednotky 471 nahrazují elektrické jednotky vyráběné v 60. a 70. letech minulého století. Na začátku letošního roku se podařilo firmě ČKD Vagonka proniknout do Litvy a byl uzavřen kontrakt na dvě dvoupodlažní elektrické jednotky s označením EJ 575 za téměř 490 mil. Kč s termínem dodání v roce 2008. Firma očekává, že do Litvy dodá až 10 těchto jednotek. Díky řadě kontraktů neustále roste počet zaměstnanců ČKD Vagonky, která je součástí skupiny Škoda Holding - z 320 lidí v lednu 2005 na 421 zaměstnanců v současné době. Nadále bude nutné navyšovat počet pracovníků do konce roku 2008 na cílových 550 zaměstnanců.
Jednotky 471 i na dálkových vlacích
V současné době České dráhy analyzují potenciál nasazení těchto souprav také na kratší dálkové spoje s cestovní dobou 1,5 - 2 hodiny, kde by rovněž přispěly ke zvýšení komfortu cestování. Náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Vladimír Filip k tomu dodal, že jednotky řady 471 by byly nasazovány na vlaky do vzdálenosti 150 km. Zatím zajišťují jednotky 471 vozbu regionálních (příměstských) vlaků na trati Praha - Český Brod - Kolín a jsou řazeny na vybrané spoje na tratích Praha - Beroun, Praha - Lysá nad Labem - Kolín - Kutná Hora, Praha - Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem a Český Těšín - Ostrava Svinov - Opava východ.
zdroj: Tisková zpráva ČD
Kolik lidí používá tuhle relaci - dle mého zjištění je v okolí Plzeňska neporovnatelně méně cestujících než v JMK (v mimošpičkových vlacích JMK na Letovice se obsazenost 060 pohybuje kolem 35-40 %, na Plzeňsku v Bt kolem 25 %). Špičku porovnávat nemůžu - neměl jsem příležitost tam v té době jezdit. Z tohoto důvodu je alespoň pro mě Brno na nasazení ešusů důležitější než Plzeň.
Jan Prech: mno nemyslím si, že by byla 675 už o tolik dražší než 575, trafo, usměrnovač máš stejný, budeš mít jiný sběrač, nutnost osadit jak AC tak i DC hlavní vypinač atd. A to mi neříkej, že ty rozdílné záležitosti jsou otázkou desítel mil.. Pokud to budeš porovnávat 471 a 675 pak máš zcela zajisté pravdu, že těch jednotek miliónů navíc bude hafo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.