Warszawa - V Polsku byla dokončena modernizace 81 osobních vozů určených pro rychlíkové spoje. Cena modernizačních prací dosáhla téměř 70 milonů zlotých (v přepočtu 503 milionů Kč) a byla financována z fondů Evropské unie a ze státního rozpočtu. Pro společnost PKP Przewozy Regionalne to znamená velký úspěch - finanční podporu na modernizaci vagonů z fondů EU se jí podařilo získat historicky poprvé.
Co konkrétně modernizace v polském podání přináší?
- kompletní výměna interiéru
- v celém vagoně tepelná a zvuková izolace
- dosazení nových oken (lepší světelnost a estetický dojem)
- zabudovány nové toalety
- vyměněny nástupní dveře (s blokováním během jízdy)
- nové odkládadací prostory pro zavazadla
- vagony také získaly nový lak s ochranou proti grafitti
- instalováno elektronické počitadlo ujetých kilometrů
- a další úpravy pro zvýšení bezpečnosti
Na stránkách PKP Przewozy Regionalne si můžete prohlédnout fotogalerii z průběhu modernizací.
První modernizované vozy se vydaly na trasu rychlíku Krakowianka během května 2006. V dalších měsících pak práce pokračovaly na ostatních vozech. Spolu s novým vzhledem nabídnou cestujícím především vyšší úroveň komfortu, bezpečnosti a vylepšené technické parametry. Z celkového počtu 81 modernizovaných vagonů je 24 nově přístupných i pro zdravotně postižené cestující.
Na kterých vlacích se s těmito vozy můžete setkat? Až na jednu výjimku (litevské Šestokai) se jedná výhradně o vnitrostátní spoje:
Pogoń ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Konopnicka ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Hańcza ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok – Sokółka – Augustów – Suwałki - Šestokai
Krakowianka ... Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Leszno – Poznań – Piła – Kołobrzeg
Roztocze ... Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Bieszczady ... Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Światowid ... Szczecin - Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Galicja ... Szczecin – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Trasy vlaků, na které jsou modernizované vozy nasazovány, si také můžete prohlédnout na mapě.
zdroj: PKP Przewozy Regionalne
8 lidí v kupé, to je podle mě až moc-a taky si vemte, že každý chce mít batoh, kufr a nedej bože nějaký mírně nadmírný důchodce, co veze všechny roční plody své zahrádky-jsem jednou jel kupéčkem piváku (Beer 20-38), já zabral jedno sedadlo a přistoupila babka, sedla na jedno, kýbl s pažitkou na druhé, tašku se zeleninou na druhé a do rožku ještě svůj mini-rudl ... to aby jí řadili zvláštní BDsko ...
Pripada mi to, ze podle vasich reakci populace v CR tloustne a tloustne a tloustne...
U velkoprostoru byvalo dokonce usporadani 2+3.
Ja vim, ze u klasickych vozu tech 8 mist v kupe neni zadny luxus - ale od ceho je potom 1. trida?
8 mist v kupe 2.tr. byvalo dost. A ejhle, najednou muze byt jenom 6. To se behem 5 let rozsirila pozadi cestujicich o 30%?
Myslim ze ne. Kdyz se podivate ke konkurenci - jake usporadani sedacek maji autobusy? Je to 2+1 nebo snad dokonce 1+1?
Jediny autobus, se kterym jsem se kdy setkal s usporadanim 2+1 byl spaci autobus JR na nocni lince Kyoto - Tokyo.
U letecke dopravy je trend presne opacny. V economy class jsou sedacky kazdym rokem uzsi a mista pro nohy mene a mene. Zvlast to vynikne kdyz pri ceste tam je nasazen stroj se starym usporadanim kabiny a zpet potom s novym (nebo obracene).
Nicméně je to námět k zamyšlení. Pokud tu poměrně zanedbatelnou půlmiliardu zaplatila jen EU společně se státním rozpočtem, proč to nejde u nás, kde se státně podporovala Pendolina? 80 vozů, to je 12 regionálních rychlíků, za cenu ani ne jedné 680. Opravdu námět na zamyšlení o našich prioritách.
Obsah fora ŽP - kolejová vozidla - návrhy na nová kolejová vozidla.
Tenhle interiér se zdá být ještě více propracovanější.
Btw, taky vám ten pohled z okna vagónu připomíná tapetu microsoft windows XP?
Obzvlášť se mi líbí tahle fotka, mít jen takové rychlíky u nás:-) http://www.pr.pkp.pl/img_in/GALERIA/duze/jurmodernizacja8.jpg
Každé srovnání je dost ošidné, přesto pokud přepočítám: cena za jeden modernizovaný vagon v přepočtu 6,2 mil. Kč ... myslím, že to je přijatelné i v situaci ČD?
Podle mě je šířka kupé stejná jako u našich B.
Proč se tahle modernizace taky nemůže udělat u nás? A třeba každý desátý vagon by mohl být řídící, ale to si moc vymejšlim!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.